بزرگنمايي:
فارس انلاين- در فضاي آرام خانه نشستهاي، ناگهان صدايي رعبآور و گوش خراش چنان آرامشت را بر هم ميزند که در و ديوارهاي خانه نيز به لرزه ميافتد.
اين داستاني است که به لطف رانندگان کاميون و خودروهاي سنگين که حاشيه معابر و کوچهها را به پارکينگ عمومي خود تبديل کردهاند شبانه روز در حال تکرار بوده و مردم جهرم را کلافه کرده است.
با وجود تدابير چند ساله مسئولان شهري در نصب تابلوهاي تردد کاميون ممنوع در نقاط مختلف شهر و تصميماتي براي جلوگيري از ورود اين غولهاي آهنين به کوچهها و خيابانها توسط شوراي فني ترافيک شهرستان اما عدم رعايت و پايبندي به اين قانون توسط کاميونداران و نبود سياستهاي تشويقي و تنبيهي از سوي متوليان سبب شده تا مردم جهرم هر روز شاهد تکرار دوباره اين داستان باشند. اتفاقي که علاوه بر سلب آسايش مردم و ايجاد ترافيک، تصادفات سهمگين و خطرات جاني و مالي بسيار را رقم زده است.
خودروهاي سلب آسايش
يک شهروند جهرمي ميگويد: در همسايگي ما پنج کاميوندار ساکن هستند که هر روز در ساعات ابتدايي صبح به ويژه در زمستان و روزهاي سرد خودرو خود را براي مدت طولاني روشن کرده تا موتور آن به اصطلاح گرم شود.
«محمدرضا کارگرفرد» ادامه ميدهد: آلودگي صوتي اين خودروها که شب و روز نميشناسند آسايش همسايگان را بر هم زده و براي آنها چارهاي جز تغيير مکان منزل و انتقال به نقطه ديگر شهر نمانده است.
وي با بيان اين که رانندگان کاميون، کوچهها و معابر شهر را ملک خود ميدانند و حاضر نيستند اين وسيله سنگين و غول پيکر را در پارکينگها قرار دهند، تاکيد ميکند: با وجود اين که شهرداري مکاني را براي پارک کاميونها قرار داده بود اما استقبال نکردن رانندگان از آن به تعطيلي پارکينگ منجر شد.
رانندگان کاميون، کوچهها و معابر شهر را ملک خود ميدانند و حاضر نيستند اين وسيله سنگين و غول پيکر را در پارکينگها قرار دهند اين شهروند با اشاره به اين که گاهي اوقات شاهد توقف کاميونهايي هستيم که صاحب آن در منطقه يا محله ديگر زندگي ميکند، ميافزايد: زمينهاي رها شده در مناطق مختلف شهر به محل پارک کاميونها تبديل شده است.
وي با اشاره به اين که کاميونها حتي محل پارک ساير خودروها را اشغال ميکنند از شهرداري تقاضا دارد نسبت به جلوگيري از ورود خودروهاي سنگين به داخل شهر و پارک آنها در معابر و حاشيه کوچه و خيابانها نظارت جدي داشته باشد.
به باور کارگرفرد تردد کاميونها در خيابانهاي شهر جهرم امنيت و آسايش مردم را در خطر انداخته، به نحوي که شاهد سرعت بالاي برخي از کاميونها در خيابانهاي پر ترددي که با نصب تابلوهاي رانندگي از ورود کاميون منع شده، هستيم.
وي معتقد است شهرداري بايد با افزايش تعداد پارکينگها در وروديهاي شهر جهرم و با نظارت جدي پليس راهور از ورود وسائل نقليه سنگين به سطح شهر جلوگيري کند.
شوراي فني ترافيک شهرستان جهرم پس از اجراي نيمه تمام طرح خودداري از تردد خودروهاي سنگين در خيابانهاي شهر در سال 92 مصوبهاي را با هدف ساماندهي وسائل نقليه سنگين در دهم اسفند 93 ميگذراند که به موجب آن شهرداري جهرم موظف به تامين پارکينگ، تهيه نقشه مناطق تردد ممنوع و اطلاع رساني به مردم و پليس راهور نيز مکلف به هدايت خودروها به محل در نظر گرفته شده براي پارک و برخورد با متخلفان ميشوند.
طرحي که اجرايي نميشود
مسئول حمل و نقل و ترافيک شهرداري جهرم ميگويد: ورود وسائل نقليه سنگين در سطح شهر سبب ايجاد آلودگي هوا، آلودگي صوتي، افزايش ترافيک و تصادف ميشود.
مهدي رياضي ميافزايد: اين معضل سال 92 در شوراي فني ترافيک شهرستان جهرم مطرح و نتيجه آن اجراي طرح جلوگيري از تردد خودروهاي سنگين در حوزه شهر با همکاري ساير ارگانهاي متولي ميشود.
وي با اشاره به اين که براي اين منظور يک پارکينگ در ورودي شهر جهرم که اکنون به گمرک شهرستان تبديل شده در نظر گرفته ميشود، اضافه ميکند: همچنين شهرداري نسبت به نصب تابلوهاي عبور کاميون ممنوع در محدوده شهر و تهيه نقشه مناطق ممنوعه تردد به اطلاع رساني در اين زمينه اقدام ميکند.
دبير کميته ترافيک شهرداري جهرم با اشاره به اين که دستورالعمل اجرايي ممنوعيت تردد کاميون در سطح شهر با اطلاع رساني گسترده در 15 دي ماه 92 اجرايي ميشود، ادامه ميدهد: اين طرح در حالي پس از مدتي از اجرا شدن و به دليل عدم استقبال کاميونداران متوقف ميشود که بر اساس آن پليس راهور براي موارد تخلف و اعمال قانون جريمه 200 هزار ريالي را منظور ميکند.
وي بيان ميکند: با مصوبه شوراي فني ترافيک شهرستان جهرم اين طرح مجدد در روزهاي پاياني سال 93 به اجرا در ميآيد و پليس راهور موظف به هدايت اين خودروها به پارکينگ المهدي(عج) در ميدان خليج فارس ميشود که آن نيز پس از مدتي اجرا بينتيجه ميماند.
بهانهاي براي اجرا نشدن طرح
رياضي به دليل عدم استقبال کاميونداران اشاره ميکند و ميگويد: دور بودن مکان در نظر گرفته شده براي پارک خودروهاي سنگين از محل زندگي صاحبان خودروها و پرداخت هزينه حق پارکينگ مشکلاتي است که از طرف کاميونداران مطرح ميشود.
وي ادامه ميدهد: اين در حالي است که شهرداري جهرم با کمک سازمان تاکسيراني، پيش بيني ايجاد آژانس تاکسي تلفني به صورت شبانه روز در محل پارکينگ اختصاص يافته براي کاميونها نيز کرده بود.
دور بودن مکان در نظر گرفته شده براي پارک خودروهاي سنگين از محل زندگي صاحبان خودروها و پرداخت هزينه حق پارکينگ مشکلاتي است که از طرف کاميونداران مطرح ميشود رياضي با اشاره به اين که شهرداري تنها متولي جلوگيري از تردد خودروهاي سنگين به شهر نيست، معتقد است براي اين منظور بايد ساير ارگانهاي متولي با همکاري يکديگر دست به دست هم داده تا اين مشکل بر طرف شود.
به اعتقاد مسئول حمل و نقل و ترافيک شهرداري جهرم، جريمه نقدي نميتواند تنها راه حل کارساز در اين مسئله باشد و براي اين منظور سياستهاي تشويقي و تنبيهي ديگري نياز است.
رياضي با بيان اين که شهرداري به نوبه خود آنچه بر عهدهاش بوده را انجام داده، خواهان مطرح شدن دوباره بحث ساماندهي وسائل نقليه سنگين در شوراي فني ترافيک شهرستان است.
مسئول حمل و نقل و ترافيک شهرداري جهرم همچنين به تاثير فرهنگسازي در اجراي طرح ساماندهي خودروهاي سنگين تاکيد و اظهار ميکند: بررسي نقاط ضعف و ارائه کار کارشناسي در اجراي دوباره اين طرح ضرورت دارد.
وي که اعتقاد دارد بايد از ابزارهاي قويتر براي کاهش تخلفات استفاده شود، عنوان ميکند: نظارت تصويري با دوربينهايي که در وروديها نصب ميشود، ميتواند عاملي براي جلوگيري از ورود کاميونها و ساير وسائل نقليه سنگين به داخل شهر شود.