پیام فارس

آخرين مطالب

تداوم و توسعه صادرات غيرنفتي نيازمند کارگو است اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس انلاين- محمدصادق حميديان در جلسه پايش صادرات استان فارس، گفت: براي حمايت و پشتيباني از صادرات محصولات کشاورزي و دامي  استان فارس، ايجاد سيستم حمل و نقل  هوايي و پايانه بار هوايي در شيراز، نيازي مبرم و اساسي است .

حميديان با تاکيد براينکه براي داشتن بازاري پايدار در حوزه صادرات، عزمي جدي نياز است، گفت: در دوران مختلف بحث حمل هوايي بار و راه‌اندازي  کارگو هوايي  در شيراز مطرح بوده، اما مکانيزم پايدار براي حمل هوايي محقق نشده است .

او ادامه داد: شرکت‌هاي هواپيمايي تمايل به همکاري با صادرکنندگان فارس  در زمينه حمل هوايي دارند اما در اين زمينه کمبودها و مشکلاتي بويژه در حوزه زيرساخت‌هاي صادرات هوايي وجود دارد که رفع آنها نيازمند حمايت هاي بخش دولتي است .

حميديان اضافه کرد: در سال‌هاي گذشته طرح هدايت صادرات را با هدف توسعه صادرات کالاهاي غير نفتي استان فارس که يک بخش از آن نيز صادرات  هوايي بار بود را براي استان فارس تعريف کردند که متاسفانه تنها يک سال در فارس اجرا که در همان طرح  سردخانه‌اي در فرودگاه شيراز توسط بخش خصوصي  ساخته شده  که در حال حاضر نيز به عنوان يک ابزار مثبت در اختيار فعالان بخش صادرات استان قرار دارد .

او گفت:‌ متاسفانه به دليل اجرا نشدن طرح در سال‌هاي بعدي و مبتني بر طرح هدايت صادرات فارس ، به اهدا ف  خود نرسيده است .

حميديان گفت: در سال‌هاي گذشته علي‌رغم آماده نبودن زيرساخت‌ها براي حمل هوايي بار در فرودگاه شيراز و ضعف استان در امکانات حمل هوايي، به همت صادرکنندگان، پرسنل گمرک و فرودگاه و نيروهاي نظامي و انتظامي مرتبط، سالانه  بالغ بر هزار و 800 تا 2 هزار تن بار صادراتي به وسيله هواپيماهاي مسافربري عموما  به خارج  کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر شده است .

وي افزود: در پي بحران کشور قطر و در يک ماه گذشته، بازار صادراتي موقتي براي کشور ايران و استان فارس به وجود آمد که در اين مدت روزانه بين 95 تا 105 تن بار هوايي از شيراز به خارج ارسال  شد و که اين ميزان حمل هوايي از  استان فارس معادل وزني يک سال صادرات هوايي بود .

او اضافه کرد: همين مطلب مبين ظرفيت بالاي استان براي رشد حداقل 10 برابري صادرات هوايي در هر سال است که عزم جدي مسئولين در توسعه زيرساخت‌هاي اين فرايند صادراتي را نيازمند است .

حميديان بيان کرد: در بخش صادرات محصولات کشاورزي و دامي استان فارس به قطر، براي نخستين بار اتاق بازرگاني شيراز گواهي مبدا گوشت گوسفندي و  مرغ گرم را صادر کرد که يک موفقيت در حوزه صادرات استان فارس است .

او اظهارداشت: بر اساس آمار 30 درصد محصولات صادراتي کشاورزي (تازه) کشور از جمله ميوه و تره بار در استان فارس توليد مي شود و اين درحالي است که 95 درصد صادرات استان فارس غير نفتي است و اين نشان دهنده اهميت وجود حمل هوايي و کارگو براي اين استان است .

نايب رئيس اتاق بازرگاني شيراز اضافه کرد: دولت بايد حمايت هاي اصولي تري از  صادرات غيرنفتي استان انجام دهد زيرا امروز صادرکنندگان ما در خط مقدم مبارزه اقتصادي قرار دارند .

** اختصاص بودجه کمک به حمل هوايي در بسته حمايت امسال دولت از بخش اقتصاد

مديرکل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران  نيز در اين جلسه گفت: در بسته حمايتي امسال در بخش اقتصاد مقاومتي يک بند در خطوط کمک به راه اندازي خطوط منظم حمل و نقل ريلي، دريايي و هوايي آمده است که با اين بودجه نمي توانيم اقدامي براي راه اندازي چند خط حمل پايدار و دائم هوايي انجام دهيم .

نوري افزود: بر اساس اين بند بودجه اي براي کمک به حمل هوايي اختصاص داده شده است که تخصيص ها در اين زمينه بر اساس ميزان بار صادراتي انجام مي شود و استان فارس براي تخصيص اولويت اول رادارد زيرا بهترين عملکرد در بخش صادرات کالاهاي فسادپذير را داشته است .

وي با بيان اينکه هر استان بار بيشتري داشته باشد سهم بيشتري نيز دارد بيان کرد: در اين زمينه دولت بخشي از کرايه حمل هوايي را به صورت بعد از عمليات تقبل مي کند و هنوز ميزان مشخصي تخصيص داده  نشده اما پيش بيني ما در اين زمينه بين 10 تا 20 درصد است .

او گفت: در زمينه حمل هوايي بار بايد سالانه پيش بيني ميزان حمل بار داشته باشيم که متاسفانه تاکنون اين کار در کشور انجام نشده است و از امسال ميزان حمل بار صادراتي از چهار استان کشور را به عنوان ميانگين حمل بار هوايي در کشور در نظر مي گيريم .

او با بيان اينکه نگاه ما در بخش حمل هوايي ملي و نه سازماني و استاني است اضافه کرد: در دوره‌هاي مختلف کارهايي براي راه اندازي حمل هوايي بار در کشور انجام شده است اما مشکلات زيادي در اين بخش وجود دارد .

نوري ادامه داد: در نگاه ملي از چهار نقطه کشور شامل جيرفت، دزفول، شيراز و البرز تقاضا براي راه اندازي حمل هوايي بار براي صادرات وجود دارد که هر يک از اين مناطق تاکنون اقداماتي در اين زمينه انجام داده اند .

وي با بيان اينکه اين چهار منطقه پتانسيل هاي خوبي براي صادرات کالاهاي تازه مانند ميوه، سبزيجات و لبنيات دارند عنوان داشت: نقاضاي اين مناطق در تهران بررسي شده است که به دليل حجم زياد صادرات بار از فارس، شهر شيراز اولويت دارد .

نوري افزود: موضوع صادرات به قطر بهانه اي براي راه اندازي و تقويت حمل هوايي در کشور شد که متاسفانه در سالهاي گذشته حمل هوايي در کشور براي صادرات تجهيز نشده است .

او بيان کرد: دولت در استفاده از توانمندي هاي ساير کشورها ملاحظاتي   دارد به طوري که در اين بخش اولويت ما در حمل هوايي بار، بر استفاده از خطوط هوايي داخلي کشورمان است که اين خطوط با کارآمد کردن خود، ياري دهنده بخش صادرات کشور باشند .

وي اظهارداشت: براي فعال و تقويت کردن حمل هواي رايزني هايي با شرکت هاي فعال در کشور انجام شد اما به دليل هزينه هاي بالاي حمل هوايي، جواب هاي مثبتي از سوي آنها دريافت نشد .

نوري با بيان اينکه کمک به حمل هوايي يک کار گروهي است اضافه کرد: نبايد تنها در زمان نياز يک بازار به حمل هوايي، براي ايجاد اين مهم فعال شويم لذا بخش دولتي و خصوصي بايد در کنارهم براي جبران عقب ماندگي ها در اين حوزه تلاش کنند .

رئيس کميسيون بازرگاني اتاق بازرگاني  صنايع، معادن و کشاورزي ايران نيز گفت: صادرات بيشتر و با کيفيت تر يکي از دغدغه‌هاي اصلي در استان فارس به‌شمار مي‌رود و ارتقا زيرساخت براي اين تحقق اين مهم نياز است .

خسرو فروغان با بيان اينکه فرودگاه شيراز زيرساخت لازم نظير ايکس ري و بارانداز را براي حمل و نقل هوايي بار را ندارد، گفت: در بحث صادرات به قطر، به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم براي ارسال هوايي بار و عليرغم موفقيت‌هاي حاصله  نتوانستيم به نحو مطلوبي صادرات داشته باشيم .

وي بيان کرد: ما در استان فارس در بخش تهيه و توليد کالاهاي باکيفيت براي صادرات مشکل نداريم و مشکل اصلي ما در اين بخش بازاررساني به هنگام کالاهاي صادراتي در کشورهاي هدف است

عضو هيئت رئيسه اتاق شيراز ادامه داد: ما در استان فارس به دنبال صادرات پايدار و حضور مستمر در بازارهاي هدف هستيم که اگر زيرساخت‌هاي صادراتي متناسب با  با کيفيت صادرات در فارس فراهم شود، قيمت تمام شده کالا براي صادرکنندگان ما کمتر و مناسب تر شده و شاهد رونق صادرات کالاهاي غيرنفتي خواهيم بود .

رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نيز گفت: همه دستگاه هاي اجرايي بايد براي توسعه صادرات استان فارس همکاري کنند که در اين زمينه وجود کارگو اختصاصي براي حمل هوايي بار در استان ضروري است .

سيدرضا ساداتي افزود: علي‌رغم توان استان فارس در توليد کالاي با کيفيت، صادرکنندگان و تجار ما در بحث ارسال بار به قطر هم با مشکلاتي روبرو بودند که بايد براي رفع اين مشکلات در سطح ملي حمايت‌هايي انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/5249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو

(تصاویر) بارش باران و آبگرفتگی معابر در شیراز

زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

داستان ابوشجاع

عوارض خطرناک کبد چرب

مراقبت های بعد از عمل چشم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بستر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای خیران فراهم شود

اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

ادامه بارش‌های پراکنده و رگباری در فارس

سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم

مسابقات قرآن و عترت مرحله 14 گانه در اشکنان

محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است

مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!

ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران

سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم

بسته خبر‌های ورزشی 5 اردیبهشت فارس

آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود

طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان

شهروند خبرنگار:آبگرفتگی شیراز

اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند

2 هزار واحد مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت تحویل می‌شود

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

پرونده قضایی 8 مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس