پیام فارس

آخرين مطالب

گرما‌زدگي و راه‌هاي مقابله با آن علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - تابستان همواره براي بسياري از شهرونداني كه درنقاط مختلف ايران زندگي مي‌كنند؛ يادآور روزهايي دشوار و طولاني است؛ روزهايي كه گاهگرما، تعريق و تشنگي و... آنان را به مرز عصبانيت و خستگي مي‌كشد .
به گزارش ايسنا منطقه فارس، اگرچه تابستان در نقاطسردسير، دوراني مطلوب محسوب مي‌شود و شهروندان اين مناطق از آفتاب روزهاي طولاني آنبيش از همه لذت مي‌برند، اما بسياري از افراد در اين ايام با مشكلات مختلفي روبرو مي‌شوندكه گرمازدگي ناميده مي‌شود .
گرمازدگي مجموعه‌اي از واكنش‌هاي بدن در مقابلگرماي شديد است كه اگر به‌موقع فرد به‌دنبال رفع علائم آن نباشد، شايد تا مرز بيهوشيهم فرد را پيش برد و سلامت او با مخاطره جدي مواجه شود .
فيروزه اكرمي پزشک عمومی بیمارستان مادر و کودکشوشتری شيراز در اين خصوص و با بیان اینکه افراد در روزهاي تابستان زودتر خسته مي‌شوندو اگر كمي بيشتر زير آفتاب بمانند، سرگيجه و حالت تهوع هم سراغشان مي‌آيد، این مشکلاترا از نشانه‌های گرمازدگي دانست و تاكيد كرد تداوم اين حالت‌ها مي‌تواند بسيار خطرناكباشد .
او تاكيد دارد كه گرمازدگي خطرناك‌ترين پديده ناشياز افزايش دماي هوا محسوب مي‌شود و بيماري‌هاي ناشي از آن، با بالا رفتن دماي بدن،فرد را با مخاطراتي جدي مواجه خواهد كرد .
اين پزشك عمومي 2 عامل فعاليت بدني شديد و طولانيمدت و آب و هواي گرم را در بروز بيماري‌هاي ناشي از گرما موثر برشمرد و گفت: زمانيكه فرد دچار كم آبي ناشي از گرماي زياد شود، غلظت خون افزايش يافته، جريان خون كندشده و در عملكرد ارگان‌هاي بدن اختلال ايجاد مي‌شود؛ بر اثر تعريق فراوان به ‌علت گرما،مايعات و املاح زيادي از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصري مي‌شود كه انقباض و گرفتگيدردناك عضله‌هاي مختلف به ویژه عضله‌هاي جدار شكم، از آن جمله است .
اکرمی با تقسیم بندی مشکلات ناشی از گرمای زیادهوا به سه دسته گرفتگي عضلات،خستگي مفرط ناشي‌از گرما و گرمازدگي، ادامه داد: كودكان،سالمندان و افرادچاق بيش از دیگران در معرض خطر گرمازدگي قرار دارند، همچنین افراديكه ساعت های ‌زيادي از روز را در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرند، به ویژه در روزهايابتدایی تابستان، به شدت با خطر گرمازدگي مواجه هستند .
این پزشک عمومی، نفوذ گرماي شديد در بدن را بااز دست دادن مايعات حياتي بدن انسان همراه دانست که نياز به تأمين مازاد سوخت و سازبدن را افزایش می دهد و چنانچه اين نياز تأمين نشود، شخص دچار گرمازدگي مي‌شود .
نشانه‌های گرمازدگی
اكرمي افزود: افزايش تهديدكننده دماي بدن، تشنج،ضعف بنيه، گرفتگي عضلات، تغيير رنگ پوست، سرگيجه و ايجاد اختلال در گردش خون، نشانه‌هايياز ابتلا به گرمازدگي هستند كه در اين وضعيت شخص بيمار بايد هرچه زودتر نزد پزشك برود؛چرا که انسان در حالت معمولي، روزانه به دو ليتر مايعات مختلف احتياج دارد تا سوختو ساز بدن با مشكل روبرو نشود، اما در فصل گرما نياز به دوبرابر شدن مايعات وجود دارد .
پوشيدن پوشاك نخي و لباس‌های با رنگ‌هاي روشن،از ديگر توصيه‌هاي اين پزشك عمومي براي شهرونداني است كه در شرايط گرم آب و هوايي قراردارند .
او گفت: لباس مناسب تابستان به ويژه براي كودكان،باعث مي‌شود كه جريان هوا بيشتر وارد بدن شود؛ به دليل سوخت و ساز موردنياز بدن كودكاندر تابستان و كاهش استفاده از مواد چرب و نشاسته‌اي و افت ميزان آب بدن، برای جبرانكمبود مايعات، باید از ميوه‌هاي آبدار و نوشيدني‌هاي مفيد استفاده كنند .
کودکان و سالمندان گروه‌هاي پرخطر در ابتلا بهگرمازدگی
این پزشک عمومی در ادامه توصیه‌هاي خود به کودکانو همچنین سالمندان به عنوان دو گروه پرخطر در ابتلا به گرمازدگی اشاره و بیان کرد:در هواي گرم تابستان تا حد امكان از منزل خارج نشوند، لباس هاي آزاد و گشاد با رنگروشن بپوشند، از كلاه هاي لبه‌دار استفاده کنند، آب بيشتري بنوشند و سبزي و ميوه‌هارا جایگزین غذاهاي پرچرب و دير هضم يا داراي پروتئين بالا کنند .
اکرمی با بيان اينكه بدن شخص گرمازده مقدار زيادينمك دفع مي‌كند و به‌ همين دليل ميزان تعريق كاهش يافته و دفع حرارت از پوست متوقفمي‌شود، گفت: در اين وضعيت حرارت بدن بيمار بالا رفته و به ۳۹ تا ۴۱ درجه مي‌رسدكه اگر شخص فوري در ميان يخ قرار داده نشود و يا درون آب نباشد، خطر تلف شدن وجود دارد .
او افزود: اغلب شخص گرمازده در ناحيه ساق پا دچارگرفتگي یا درد و اختلال هوشياري مي‌شود و براي تصميم‌گيري اراده‌اي ندارد و سپس بهحالت كما مي‌رود؛ بنابراین فرد بايد از فعاليت در محل گرم و قرار گرفتن طولاني مدتدر آن محيط خودداري كند، تا زماني كه ميزان درجه تب شخص گرمازده بالاست، مصرف آب ونمك يا “الكتروليت”،(سديم‌ونمك) هيچ تاثيري در دفع گرماي بدنش ندارد و تنها راه پايينآوردن حرارت به طريق مكانيكي قرار گرفتن فرد در آب سرد و يا يخ است .
مردان بیش از بانوان گرمازده می‌شوند
این پزشک عمومی نسبت به بروز گرمازدگی در مردان،بیش از بانوان هشدار داد و علت آن را تعریق بيشتر مردان و همچنين از دست دادن سريع‌ترآب بدن آنان در مقايسه با بانوان عنوان کرد و گفت: بدن انسان براي عرق كردن در هوايگرم بايد مقداري مايعات به صورت ذخيره در بدن داشته‌ باشد، چرا كه عرق كردن يكي ازمهمترين عوامل تنظيم دستگاه حرارتي انسان به شمار مي‌رود، پس توصيه مي‌شود كه از مايعاتدر هواي گرم تابستان، همچنين آب ميوه طبیعی زياد استفاده كرده و از مصرف قهوه، چايو انواع كولاها خودداري شود، زيرا آنها باعث از بين رفتن بيشتر آب بدن مي‌شوند .
دکتر اکرمی همچنین به ورزشکاران توصیه کرد که درتابستان، در طول صبح يا عصر ورزش کنند، زيرا ورزش در هنگام روز و هواي گرم مي‌تواندبه ‌سلامت انسان صدمه بزند و مشكلاتي را در گردش خون ايجاد كند .
غذاهای دیرهضم را از رژیم غذایی تابستان حذف کنید
او با اشاره به‌اينكه انسان در هواي گرم ديرتراحساس گرسنگي مي‌كند، گفت: هر اندازه درجه حرارت هوا زياد باشد، به‌همان اندازه غذابيشتر در داخل معده انسان باقي مي‌ماند، چربي و غذاهاي ديرهضم كه بيش از ساير موادغذايي در معده باقي مي‌مانند، براي هضم شدن احتياج بيشتري به خون پيدا مي‌كنند كه اينامر باعث اخلال در جريان گردش خون مي‌شود، به‌همين خاطر توصيه مي‌شود در تابستان به‌جايغذاهاي ديرهضم از انواع سبزي و ميوه‌ها استفاده شود .
این پزشک عمومی، در خصوص مصرف آب آشاميدني در تابستان هم نسبت به بهداشتیبودن آن تاکید کرد و یادآور شد: در شرايطي كه آب سالم در دسترس نباشد، باید آب جوشيدهمصرف کرد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/5549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!