پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هيئت نمايندگان اتاق شيراز تاكيد كرد

حمايت دولت از بخش خصوصي براي توسعه صادرات به قطر اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - عضو هيئت نمایندگان اتاق شیراز گفت: اتاق شیرازو استان فارس در صادرات و روابط تجاری، معین کشور قطر است که با توجه به این مهم بخشدولتی فارس باید حمایت‌های ویژه‌ای از بخش خصوصی استان داشته باشد .
به گزارش ايسنا منطقه فارس به نقل از روابطعمومي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي شيراز، هادی حنائی‌جهرمی گفت: صادراتبه کشور قطر یک موضوع ملی بود که مورد تاکید کشور بود اما متاسفانه برای صادرات بهاین کشور از حداکثر توان بخش دولتی در استان برای حمایت از حضور فعالانه بخش خصوصیاستفاده نشد .
وی افزود: صادرات به کشور قطر موضوع ملی با استراتژیهای مهم بود که مسئولان کشوری بسیار بر آن تاکید کردند و بخش خصوصی نیز برای حمایتو حضور پایدار در بازار قطر وارد میدان شد اما برای صادرات به این کشور مشکلاتی وجودداشت که همه توان بخش دولتی برای رفع آنها به کار گرفته نشد .
حنایی جهرمی با واکاوی مشکلات صادرات به کشور قطراظهارداشت: کشور قطر قبل از تحریم های بین المللی رابطه تجاری و دیلمایسی خوبی با کشورما نداشت بنابراین تحریم های این کشور فرصتی برای حضور بازرگانان و تجار ایرانی دربازار این کشور است که باید از این فرصت استفاده مناسب شود .
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم در بحث صادراتبه قطر، موضوع صدور روادید به این کشور بود که متاسفانه صدور روادید برای حضور بازرگانانایران در قطر به سختی انجام می شد که در حال حاضر با تمهیدات انجام شده از سوی دولتایران، الان روادید برای مدت یک تا شش ماه به راحتی صادر می شود .
او از مشکلات دیگر تجار ایرانی به قطر را حمل ونقل زمینی و دریایی به این کشور عنوان و اضافه كرد: صادرات موفق و به موقع نیازمندوجود زیرساخت های مناسب است که متاسفانه زیرساخت های دریایی، زمینی و هوایی ما از استانفارس به قطر مناسب نبوده و نیست .
حنائی‌جهرمی گفت: به طور مثال در موضوع صادراتبه قطر، حمل و نقل هوایی و کارگو و کانتینرهای یخچالدار راه اندازی و فعال شد و مسیرصادراتی رونق گرفت اما کافی نبود و هزینه بر هم هست .
مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار استانفارس با بیان اینکه برخی از خطوط حمل و نقل برای صادرات به قطر توجیح اقتصادی نداردافزود: هزینه های حمل و نقل از استان فارس برای صادرات به قطر بسیار زیاد است و اینموضوع قیمت تمام شده را برای تولید کننده افزایش و قدرت رقابت برای صادرکننده را کاهشمی دهد .
وی گفت: یک از عمده ترین مشکلات صادرکنندگان بهقطر عدم برنامه ریزی مدون در بخش ارسال کالاهاست به طوری که تولیدکننده های ما از زمانحمل و نقل هوایی و ارسال بارها اطلاع ندارند که بتوانند ارسال بار خود را ساماندهیکنند .
حنائی جهرمی بیان کرد: تداوم در بازار و مشتریمداری از اصول تجارت است و بازرگانان ما نمی توانند به صورت مقطعی بارهای خود را بهشرکای تجاری خارجی خود بفروشند که در این صورت رقبای ما در بازارهای خارجی از ما پیشمی گیرند .
اين فعال تجاري گفت: ارسال همه بارهای صادراتیبا هواپیما توجیح اقتصادی ندارد اما بازرگانی که قرارداد تجاری با کشورهای خارجی میبندند باید برنامه مشخص داشته باشند تا بتوانند بارهای خود را ارسال کنند .
وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگو در مسیر شیرازبه قطر فعال شده است اما شرایط مناسبی برای ارسال بار وجود ندارد اضافه کرد: با فعالشدن این خط هوایی در مسیر صادرات به قطر باید برنامه شش ماهه مدونی با نظارت بخش دولتیتنظیم می شد تا تولید کنندگان بتوانند صادرات را با توجیح اقتصادی انجام دهند .
حنائی جهرمی ادامه داد: در بحث صادرات به قطر باوجود مشکلات موجود، افرادی به صورت سنتی که طرف تجاری در آن کشور داشتند، صادرات خودرا انجام دادند که در این میان کسانی که شریک تجاری در قطر نداشتند، امکان فعالیت وورود به بازار در قطر بسیار کم بود.
او عنوان داشت: هم اینک عمده فعالان در صادراتمیوه و تره بار به قطر واسطه گران هستند و صادرکنندگان استان به طور مستقیم با طرفتجاری با قطر کار نمی کنند و این قیمت تمام شده صادرات را بالا می برد .
حنائي‌جهرمي گفت: در حال حاضر 90 درصد سبزیجاتو سیفی جات به کشور قطر از طریق کشور ایران تامین می شود و حمل و نقل دریایی به دلیلهزینه های کم، بیش از دیگر راه های حمل و نقل مورد توجه صادرکنندگان و بازرگانان قراردارد .
بنا به گفته عضو هيئت نمایندگان اتاق شیراز، درحال حاضر حمل و نقل هوایی به صورت هفتگی، حمل و نقل دریایی و کانتینرهای یخچالدار بهصورت روزانه از استان فارس انجام می شود .
حنائی جهرمی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید،بسته بندی و حمل و نقل در ایران افزود: متاسفانه قیمت تمام شده محصولات در ایران بسیاربالاست که این موضوع بهره وری را کاهش می دهد لذا باید ساز و کاری برای پایین آوردنهزینه ها در محصولات به ویژه محصولات کشاورزی اندیشیده شود .
وی بیان کرد: مشکلات مالی با کشور قطر نیز یکیاز مشکلات در راه تجارت با این کشور بود که به دلیل حضور بسیاری از مردم استان فارسدر کشور قطر، این مشکل رفع شد و هم اینک نیز روند این بخش به خوبی انجام می شود .
مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار فارسبا اشاره به اینکه اتاق شیراز و استان فارس در صادرات و روابط تجاری معین کشور قطراست، اضافه کرد: با توجه به معین بودن فارس در خصوص کشور قطر؛ بخش دولتی فارس حمایتهای لازم را از بخش خصوصی این استان ندارند .
او گفت: معین تجاری بودن استان فارس در خصوص کشورقطر یک فرصت استثنایی برای استان است که بخش خصوصی و دولتی باید با هم افزایی و تعاملاز این فرصت برای توسعه صادرات و بهبود فضای اقتصادی استان استفاده مطلوب کنند .
حنائی جهرمی با اشاره به اینکه با وجود معین بودنفارس، اما تاکنون هیچ هیات تجاری به کشور قطر اعزام نشده است ادامه داد: متاسفانه مدیرانبخش دولتی استان توجهی به فعالیت بخش خصوصی ندارند به طوری که در برخی از استان هایهمجوار ما برای توسعه صادرات و حضور در بازار های جدید هیات هایی را به کشورهای خارجیاعزام می کنند که این رویه در فارس وجود ندارد .
او اضافه كرد: متاسفانه اولویت مدیران و مسئولاناستان فارس در همه بخش ها، بر انجام کار سیاسی و نه اقتصادی و صادرات است در حالی کهصادرات اعتبار، هویت و آبروی هر کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد .
اين عضو اتاق بازرگاني گفت: وجود زیرساخت برایانجام کار در هر بخش یک الزام است که در بخش صادرات نیز تهیه زیر ساخت ها وظیفه دولتو فعالیت اقتصادی وظیفه بخش خصوصی است که متاسفانه دولت و استانداری ها به وظائف خوددر این زمینه عمل نکرده اند .
وی افزود: در بودجه هر سال دولت، ردیف اعتباریویژه ای در بخش صادرات و برای زیر ساخت های صادراتی وجود دارد که هزینه کرد این بودجه در استان مشخص و شفاف نیست .
حنائی جهرمی بیان کرد: مشکلات مدیریتی باعث شدهما در بخش صادرات در فارس، به عقب برویم و این درحالی است که مدیریت صحیح در کشور واستان می تواند اقتصاد ما را بی نیاز از نفت کند و جایگاه بالایی را در منطقه داشتهباشیم .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/6188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید