پیام فارس

آخرين مطالب

چهاردهم شهريورماه

عضو اتاق بازرگاني شيراز: مشکلات صادرکنندگان کالا به قطر رفع شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - ایرنا - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز گفت: اتاق شیراز و استان فارس در صادرات و روابط تجاری معین کشور قطر است که باید مشکلات این افراد از جمله نبود ریرساخت های حمل و نقل حل شود.
به گزارش دریافتی ایرنا هادی حنایی جهرمی در گفت گو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی شیراز، بیان کرد: صادرات موفق و به موقع نیازمند وجود زیرساخت های مناسب است که متاسفانه زیرساخت های دریایی، زمینی و هوایی ما از استان فارس به قطر مناسب نبوده و نیست.
حنایی جهرمی عنوان داشت: به طور مثال در موضوع صادرات به قطر، حمل و نقل هوایی و کارگو و کانتینرهای یخچالدار راه اندازی و فعال شد و مسیر صادراتی رونق گرفت اما کافی نبود و هزینه بر هم هست.
مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار استان فارس با بیان اینکه برخی از خطوط حمل و نقل برای صادرات به قطر توجیه اقتصادی ندارد افزود: هزینه های حمل و نقل از استان فارس برای صادرات به قطر بسیار زیاد است و این موضوع قیمت تمام شده را برای تولید کننده افزایش و قدرت رقابت برای صادرکننده را کاهش می دهد.
وی گفت: یکی از عمده ترین مشکلات صادرکنندگان به قطر عدم برنامه ریزی مدون در بخش ارسال کالاهاست به طوری که تولیدکننده های ما از زمان حمل و نقل هوایی و ارسال بارها اطلاع ندارند که بتوانند ارسال بار خود را ساماندهی کنند.
حنایی جهرمی بیان کرد: تداوم در بازار و مشتری مداری از اصول تجارت است و بازرگانان ما نمی توانند به صورت مقطعی بارهای خود را به شرکای تجاری خارجی خود بفروشند که در این صورت رقبای ما در بازارهای خارجی از ما پیشی می گیرند.
او اظهارداشت: ارسال همه بارهای صادراتی با هواپیما توجیه اقتصادی ندارد اما بازرگانی که قرارداد تجاری با کشورهای خارجی می بندند باید برنامه مشخص داشته باشند تا بتوانند بارهای خود را ارسال کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگو(خدمات بار) در مسیر شیراز به قطر فعال شده است اما شرایط مناسبی برای ارسال بار وجود ندارد اضافه کرد: با فعال شدن این خط هوایی در مسیر صادرات به قطر باید برنامه شش ماهه مدونی با نظارت بخش دولتی تنظیم می شد تا تولید کنندگان بتوانند صادرات را با توجیه اقتصادی انجام دهند.
حنایی جهرمی ادامه داد: در بحث صادرات به قطر با وجود مشکلات موجود، افرادی به صورت سنتی که طرف تجاری در آن کشور داشتند، صادرات خود را انجام دادند که در این میان کسانی که شریک تجاری در قطر نداشتند، امکان فعالیت و ورود به بازار در قطر بسیار کم بود.
او عنوان داشت: هم اینک عمده فعالان در صادرات میوه و تره بار به قطر واسطه گران هستند و صادرکنندگان استان به طور مستقیم با طرف تجاری با قطر کار نمی کنند و این قیمت تمام شده صادرات را بالا می برد.
وی گفت: در حال حاضر 90 درصد سبزی و صیفی به کشور قطر از طریق کشور ایران تامین می شود و حمل و نقل دریایی به دلیل هزینه های کم، بیش از دیگر راه های حمل و نقل مورد توجه صادرکنندگان و بازرگانان قرار دارد.
بنا به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز، در حال حاضر حمل و نقل هوایی به صورت هفتگی، حمل و نقل دریایی و کانتینرهای یخچالدار به صورت روزانه از استان فارس انجام می شود.
حنایی جهرمی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید، بسته بندی و حمل و نقل در ایران افزود:متاسفانه قیمت تمام شده محصولات در ایران بسیار بالاست که این موضوع بهره وری را کاهش می دهد لذا باید ساز و کاری برای پایین آوردن هزینه ها در محصولات به ویژه محصولات کشاورزی اندیشیده شود.
وی بیان کرد: مشکلات مالی با کشور قطر نیز یکی از مشکلات در راه تجارت با این کشور بود که به دلیل حضور بسیاری از مردم استان فارس در کشور قطر، این مشکل رفع شد و هم اینک روند این بخش به خوبی انجام می شود.
او اظهارداشت: در صادرات به کشور قطر تاکنون بارهای بسیاری زیادی از استان فارس به این کشور ارسال شده است اما عملکرد فعالان اقتصادی استان فارس در اندازه و شایسته معین بودن نیست.
مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار فارس با اشاره به اینکه اتاق شیراز و استان فارس در صادرات و روابط تجاری معین کشور قطر است اضافه کرد: با توجه به معین بودن فارس در خصوص کشور قطر؛ بخش دولتی فارس حمایت های لازم را از بخش خصوصی این استان ندارند.
او گفت: معین تجاری بودن استان فارس در خصوص کشور قطر یک فرصت استثنایی برای استان است که بخش خصوصی و دولتی باید با هم افزایی و تعامل از این فرصت برای توسعه صادرات و بهبود فضای اقتصادی استان استفاده مطلوب کنند.
حنایی جهرمی با اشاره به اینکه با وجود معین بودن فارس، اما تاکنون هیچ هیات تجاری به کشور قطر اعزام نشده است ادامه داد: متاسفانه مدیران بخش دولتی استان توجهی به فعالیت بخش خصوصی ندارند به طوری که در برخی از استان های همجوار ما برای توسعه صادرات و حضور در بازار های جدید هیات هایی را به کشورهای خارجی اعزام می کنند که این رویه در فارس وجود ندارد.
وی عنوان داشت: متاسفانه اولویت مدیران و مسئولان استان فارس در همه بخش ها، بر انجام کار سیاسی و نه اقتصادی و صادرات است در حالی که صادرات اعتبار، هویت و آبروی هر کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
او گفت: وجود زیرساخت برای انجام کار در هر بخش یک الزام است که در بخش صادرات نیز تهیه زیر ساخت ها وظیفه دولت و فعالیت اقتصادی وظیفه بخش خصوصی است که متاسفانه به وظائف خود در این زمینه عمل نکرده اند.
وی افزود: در بودجه هر سال دولت، ردیف اعتباری ویژه ای در بخش صادرات و برای زیر ساخت های صادراتی وجود دارد که هزینه کرد این بودجه در استان مشخص و شفاف نیست.
حنایی جهرمی بیان کرد: مشکلات مدیریتی باعث شده ما در بخش صادرات در فارس، به عقب برویم و این درحالی است که مدیریت صحیح در کشور و استان می تواند اقتصاد ما را بی نیاز از نفت کند و جایگاه بالایی را در منطقه داشته باشیم.
وی افزود: صادرات به کشور قطر موضوع ملی با استراتژی های مهم بود که مسئولان کشوری بسیار بر آن تاکید کردند و بخش خصوصی نیز برای حمایت و حضور پایدار در بازار قطر وارد میدان شد اما برای صادرات به این کشور مشکلاتی وجود داشت که همه توان بخش دولتی برای رفع آنها به کار گرفته نشد.
حنایی جهرمی اظهارداشت:یکی از مشکلات مهم در بحث صادرات به قطر، موضوع صدور روادید به این کشور بود که صدور روادید برای حضور بازرگانان ایران در قطر به سختی انجام می شد که در حال حاضر با تمهیدات انجام شده از سوی دولت ایران، روادید برای مدت یک تا شش ماه به راحتی صادر می شود.
دریافت خبر: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
3002/ 1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/6216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان