پیام فارس

آخرين مطالب

فراز و نشیب‌های بازار مسكن در شیراز/ داشتن خانه ایده‌آلی رویایی اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - خانه در ایران به‌عنوان مهمترین فاكتور رفاهی محسوب می‌شود؛ عاملی كه امنیتخاطر را به همراه آورده و پشتوانه‌ای تاثیرگذار برای بسترسازی آینده‌ای مطمئن است.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، داشتن مسكن در ایجاد وابستگی‌های اجتماعی، كاهشمشكلات اقتصادی و شكل‌گیری و استحكام بنیان‌های خانواده، بسیار تاثیرگذار است؛ رویاییكه هر ایرانی در سر دارد اگرچه این رویا برای بسیاری از شهروندان این سرزمین ثروت‌مند،بسیار دور و دست‌نیافتنی شده است.
قیمت مسکن به تبع شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، طی سال‌های گذشته سیری صعودیرا طی کرد و از چهارسال قبل تاکنون با رکودی سنگین مواجه و به تدریج از تعدادمتقاضیان صدور پروانه ساخت خصوصا در بخش انبوه‌سازی کاسته و از رونق مسکن کاستهشد.
شرایط مسکن در شیراز نیز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای مهم کشور، تابع شرایطاقتصاد کشور بوده و بعد از طی کردن مسیری صعودی در سال‌های پایانی دهه هشتاد، واردمرحله رکود شده و حتی در بعضی از دوره‌ها، سقوط قیمت را به واسطه کاهش تعدادمتقاضیان،‌ تجربه کرد.
منصورآبادی از فعالان املاک در شیراز است که اعتقاد دارد در یک دوره طولانیفعالان در بخش مسکن با سودهای کلان مواجه بوده و اکنون سودهای کم برایشان رضایتبخش نیست.
منصورآبادی می‌گوید: اکنون قیمت مسکن و تا حدودی ملک در شیراز براساس شرایطبازار و وضعیت اقتصادی، واقعی‌تر بوده و فعالان این بخش سودی متناسب را کسب می‌کننداما به‌واسطه اینکه در دوره‌ای درآمدهای حاصله از فعالیت در این بخش نجومی بود،سودهای اندک، هرچند متناسب باشد، افراد را راضی نمی‌کند.
این مشاور املاک می‌افزاید: هم‌اکنون قیمت هر متر آپارتمان بدون رنگ، کابینت وتزئینات، بین یک تا 5 میلیون تومان در نقاط مختلف شیراز است؛ البته در این بینساختمان‌هایی هم وجود دارد که با توجه به کیفیت ساخت، موقعیت جغرافیایی و امکاناتتا 20 میلیون تومان به ازای هر متر مربع، قیمت گذاری می‌شود!!
خانم نیک‌نامی از مالکانی است که برای پیدا کردن مشتری به سراغ یکی از مراکزمشاوره مسکن مراجعه کرده است؛ او می‌گوید: سال گذشته آپارتمان دو خوابه‌ای را درگلدشت حافظ (از شهرک‌های شمالغرب شیراز) به قیمت 15 میلیون تومان ودیعه و 800 هزارتومان اجاره ماهیانه، واگذار کرده بود اما اکنون بدون افزایش ودیعه، قیمت اجاره رابه یک میلیون تومان افزایش داده است.
او ادامه می‌دهد: من و همسرم کارمند هستیم و بهترین راه برای آنکه بتوانیمخلاء درآمدی خود را نسبت به هزینه‌های روزمره ترمیم کنیم، خرید یک ملک با استفادهاز تسهیلات بانکی و اجاره دادن آن یافته‌ایم.
نیکنامی می‌افزاید: قبلا به افزایش قیمت ودیعه یا حتی رهن کامل فکر کرده بودیماما این در شرایطی بود که سودهای بانکی بالا بود؛ اکنون که سودهای بانکی کاهش پیداکرده، ترجیح می‌دهیم کرایه بیشتری دریافت کنیم.
رحیمی، خود را کارشناس املاک معرفی کرده و می‌گوید: از یکی دو ماه قبل که طبقروال هرساله شاهد افزایش معاملات اجاره و رهن بودیم، اکثر مالکان اجاره بهایواحدهای خود را بین 15 تا 20 درصد افزایش داده‌اند اما تمایلی به رهن کامل یاودیعه‌ای بالاتر به ازای اجاره‌ای کمتر ندارند.
او که جوان است و خود را تحصیلکرده رشته کامپیوتر معرفی می‌کند و اکنون دربلوار سرداران در یکی از بنگاه‌های مشاوره املاک فعالیت دارد،‌ می‌افزاید: بازارخرید و فروش ملک اصلا خوب نیست؛ معامله می‌شود اما باید هم خریدار و هم فروشندهواقعی باشند در غیر اینصورت، هیچ زمانی معامله به سرانجام نمی‌رسد.
رحیمی می‌افزاید: در گذشته شاهد حضور فعالیت بیشتری در عرصه مسکن بودیم اماامروز از تعداد بنگاه‌ها و مراکز مشاور املاک کاسته شده و بیشتر کسانی فعالیت خودرا ادامه می‌دهند که از سال‌ها قبل به شکل حرفه‌ای در این بخش فعال بوده‌اند.
حبیب رستمی، جوان دیگری است که در یکی از واحدهای مشاوره املاک فرهنگ‌شهرفعالیت دارد، با او به عنوان یک مشتری وارد معاشرت شده و می‌پرسیم که قیمت‌هاامسال نسبت به سال گذشته آیا افزایش داشته است؟ او می‌گوید: به نظر من امسال شاهدرونق بهتری حتی در خرید و فروش هستیم.
رستمی که تعدادی ملک آماده تحویل را معرفی می‌کند، اعتقاد دارد که اکنون زمانسرمایه‌گذاری در بخش مسکن فرارسیده و طی ماه‌های آینده بار دیگر این بازار باروندی معقول شاهد رونق خواهد بود.
رحیمی‌ که کارشناس مدیریت است، می‌گوید: به نظرم با توجه به کاهش نرخ سودبانکی و خروج سرمایه‌های خرد از بانک‌ها، تلاش دولت برای افزایش تسهیلات بخش مسکنو تسهیل دریافت وام، بار دیگر می‌توان به مسکن و حتی زمین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاریمطمئن اندیشید.
این مشاور جوان املاک در شیراز می‌گوید: امسال بیش از سال گذشته شاهد انعقادقرارداد در بحث خرید و فروش بوده و در زمینه اجاره اما روند همانند سال گذشته طیشده و اکثر مالکان ترجیح می‌دهند با افزایش 10 تا 15 درصدی اجاره بها، مستاجرانخود را نگه‌دارند.
امینی، یکی از شهروندان شیرازی است که هنگام مراجعه به یکی از بنگاه‌هایخیابان معالی‌آباد با او آشنا می‌شوم و بعد از آنکه تعدادی ملک برای اجاره به منمعرفی می‌کند، می‌گوید: شرایط رهن و اجاره در فرهنگ‌شهر، معالی‌آباد و محدوده شمالغرب شیراز وضعیت بهتری دارد.
او که بعد متوجه می‌شوم خود مالک تعدادی از آپارتمان‌های محدوده معالی‌آباداست، می‌گوید: در سال‌های گذشته مردم تصور می‌کردند که در محدوده‌های جنوبی وشرقی، خانه‌هایی با قیمت مناسب پیدا می‌شود اما، با توجه به شرایط جغرافیایی،وضعیت فرهنگی و ... قیمت‌ها در بخش‌های شمال غرب و شرق شیراز، شهرک‌های این محدودهو ... قیمت‌های مناسب‌تری دارد.
امینی می‌گوید: قیمت رهن تقریبا در تمام نقاط شیراز با اختلافی بسیار اندک، دریک حد است و اجاره هم بستگی به محل قرار داشتن ملک و امکانات دارد؛ امروز اجاره یکآپارتمان در خیابان گلستان شیراز با قیمت آن در معالی‌آباد تفاوتی ندارد، حال آنکهدر گذشته قیمت در معالی‌آباد حتی به دو برابر نقاط دیگر هم می‌رسید.
او دلیل این امر را افزایش بسیار زیاد تعداد آپارتمان‌ها در محدوده شمال غرب،شمال، جنوب غرب و بخش‌هایی از غرب شیراز می‌داند و می‌افزاید: قطعا تمام کسانیکهچهار پنج سال قبل وضعیت محدوده کوه‌های دراک و برفروشان، جاده سپیدان را به خاطردارند متوجه هستند که اکثر باغ‌های دیم انگور و انجیر به آپارتمان تبدیل شده است.
محمدرضا یکی از نگهبانان مجموعه ساختمانی ای‌پی اس، در شمالغرب شیراز است،‌ اومی‌گوید: بیشتر از 60 درصد از آپارتمان‌های این مجموعه خالی از سکنه است؛ البتهتقریبا تمام آپارتمان‌ها مبله شده و صاحبان آن معمولا در سایر نقاط کشور و حتیسایر کشورها ساکن هستند.
او که تمایلی زیادی برای گفت و گو ندارد زیرا نگران است شغل خود را از دستبدهد، می‌افزاید: آپارتمان‌های این مجموعه بیشتر به شکل مبله اجاره داده می‌شود،در ایامی که مسافر زیاد است به مسافران می‌دهند و در سایر ایام هم افرادی هستند کهبرای یک شب یا چند شب آن را اجاره کنند و از این محل درآمد خوبی نصیب مالک می‌شود!!
حمیدی، مرد سالخورده‌ای است که در یکی از بنگاه‌های معاملاتی شرق شیراز مشغولبه کار است، او می‌گوید حدود یک ماه از آخرین معامله‌ای که انجام داده است می‌گذردو اگر اندوخته‌های قبلی او نبود،‌ اکنون برای امرار معاش با مشکلات عدیده مواجه می‌شد.
این بنگاه‌دار که خوش بیان و جاذب است، می‌گوید: اگر کسی که برای اجاره کردنمراجعه می‌کند، معلم باشد یا به تازگی ازدواج کرده باشد، تمام تلاشش را می‌کند کهخانه‌ای مناسب با قیمتی خوب برایشان فراهم کند؛ اما برای کاسب‌ها زیاد وقت نمی‌گذارد!!
حمیدی با انتقاد از اینکه بارها شاهد خلف وعده از طرف مالکان و مستاجران درخصوص پرداخت اجاره بها و عمل به تعهدات طرفین بوده و هست، می‌افزاید: قیمت اجارهیک آپارتمان 100 متری در این محدوده شیراز حدود 600 هزار تومان با 10 تا 15 میلیونتومان ودیعه است!
حمیدی می‌گوید: بسیاری از زوج‌های جوان که درآمدی کمتر از یک و نیم میلیونتومان دارند،‌ ترجیح می‌دهند برای زندگی به محدوده‌های حاشیه‌ای شهر یا روستاهاییکه اخیرا به شیراز اضافه شده است،‌ بروند.
این بنگاه‌دار می‌افزاید: می‌توان با 5 میلیون تومان رهن و حدود 300 هزار توماناجاره یک خانه هفتاد متری را در محدوده‌های شرغان، مرغان و ترکان پیدا کرد، امامحیط آنجا، فرهنگ خاص خود را طلب می‌کند!!!
یکی از کارمندان حاضر در دفتر پیش فروش آپارتمان در خیابان قصردشت شیراز می‌گوید:هنوز هم مراجعانی برای پیش‌خرید ملک داریم اما تعداد آنها در مقایسه چند سال قبلاز یک دهم هم کمتر شده است.
جعفرپور می‌افزاید: در ابتدای سال 90 در هر روز گاهی تا 10 قرارداد پیش فروشهم در این دفتر منعقد می‌شد اما امروز شرایط اصلا خوب نیست؛ بسیاری از سازنده‌هادیگر حاضر به ساخت و ساز نیستند، خیلی از ساختمان‌ها نیمه‌کاره مانده و بعضی ازفعالان این بخش که وضعیت بهتری داشتند، به دلیل آنکه واحدهایشان به فروش نرفته،اکثر واحدها را اجاره داده‌اند.
قاسمی یکی از شهروندانی است که به عنوان مالک زمین با یک پیمانکار وارد قرارداد شده و اکنون با گذشت حدود چهارسال، ساختمانش در مرحله 95 درصد مانده و امکانتکمیل آن را ندارد.
این شهروند شیرازی می‌گوید: پیمانکار طرف قرار داد من یکی از معتبرترینپیمانکاران بود که تعداد زیادی ساختمان را با کیفیت مناسب ساخته است؛ اما شرایطاقتصادی به شکلی شد که نقدینگی کم آوردیم و الآن نه خریدار مناسبی داریم نه پولیبرای تکمیل واحدها!!
به گفته کارشناسان و فعالان حوزه مسکن در شیراز، قیمت‌ هر متر مربع آپارتماندر شیراز حداقل یک میلیون تومان تعیین می‌شود و این عدد در شرایط بسیار خاص به بیشاز 15 یا حتی 20 میلیون تومان و برای خانه‌های ویلایی یا آپارتمان‌های دارای ویژگی‌هایخاص، می‌رسد.
بر اساس اطلاعاتی که فعالان مشاوره املاک ارائه می‌دهند، قیمت یک واحد مسکونینوساز در یک نقطه مناسب با کیفیت ساختی خوب در شیراز بین 2 میلیون و 500 تا 4میلیون تومان متغییر بوده و به محل جغرافیایی واحد بستگی دارد.
با این اطلاعات برای خرید یک آپارتمان 100 متر مربعی نوساز با امکاناتی مناسب،حداقل باید 250 میلیون تومان نقدینگی داشت.
این در حالی است که عدد قیمت آپارتمان‌ها در بخش‌هایی از خیابان قصردشت، ارم وستارخان و ... برای یک واحد 150 متر مربعیبه 10 میلیارد تومان هم می‌رسد!
اواخر مرداد ماه امسال مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس در جمع خبرنگارانگفته بود که در نیمه دوم امسال شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود اما این رونق بهمعنای افزایش قیمت و بالارفتن میزان سود حاصله نخواهد بود.
علی کمالی، گفته بود با توجه به آمارهای پرداخت تسهیلات خرید مسکن و رشد قابل توجهافتتاح حساب صندوق یکم و انجام مقایسه‌های آماری، معتقد است که بازار مسکن داردسیگنال‌های مثبتی نشان می‌دهد.
او که با انجام مقایسه آمار تسهیلات پرداختی مسکن و تعداد متقاضیان افتتاح حسابصندوق یکم، در سال‌های 96 و 95، رشد آمارها را قابل قبول می‌دانست، گفته بود: در چهارماهاول سال 95 تعداد تسهیلات خرید 978 فقره و امسال 1180 فقره بوده است که نشان از رشد21 درصدی در بخش خرید دارد، امیدواریم در نیمه دوم امسال شاهد تداوم مطلوب‌تر این نرخباشیم .
کمالی در آن تاریخ از رشد 51 درصدی مبلغ تسهیلات خرید مسکن در چهارماه اولامسال خبر داده و اعلام کرده بود که کارشناسان مسکن میزان تسهیلات را شاخصی مهم ازحرکت در بخش مسکن قلمداد می‌کنند.
او با تصریح اینکه رونق بازار مسکن در زمان ثبات قیمت مسکن حادث شده است،‌ اینموضوع را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرده بود: در سال‌های گذشته یک‌باره قیمت مسکن افزایشمی‌یافت و به این دلیل شاهد رشد بازار بودیم .
به گفته کمالی، افزایش تعداد حساب‌های صندوق یکم ویژه زوج‌های جوان، از دیگرشاخص‌های بهبود شرایط مسکن ارزیابی می‌شود.
البته این موضوع از نگاه برخی فعالان بخش مسکن، نگاهی بسیار مثبت نسبت بهبازاری است که مدت‌ها رونق از آن رخت بربسته و سایه رکود آن را پوشانده است.
مسکن دیگر نقطه قابل اتکائی برای کسانیکه به‌دنبال کالای سرمایه‌ای، نقدینگی‌هایخود را جابه‌جا کرده و می‌کنند نیست؛ آنان اعتقاد دارند که هنوز نمی‌توان به اینبازار اعتماد داشت.
کارشناسان بخش مسکن اما معتقد هستند که اگر نگاه به مسکن به‌عنوان یک کالایسرمایه‌ای تغییر کند، قطعا شاهد رونق تولید و بخش‌های مولد جامعه خواهیم بود؛ امابسیاری هنوز بر این باور مصر هستند که اگر بخش مسکن رونق نداشته باشد، سایر بخش‌هاهم به تاسی از آن، متوقف می‌شوند.
در روزها و شب‌هایی که بسیاری از شهروندان در شیراز به واسطه نگرانی نداشتنخانه و سرپناهی مناسب، با نگرانی به بستر می‌روند، بی آنکه خوابی آرام را تجربهکنند، بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌ها در این شهر خالی از سکنه است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این میان اعتقاد دارد که سیاست آمارگیری تعدادواحدهای مسکونی خالی از سکنه در کلان‌شهرها، نتیجه بخش نیست.
سید احمدرضا دستغیب می‌گوید: شورا برای موضوع ساماندهی وضعیت مسکن در شیرازهنوز برنامه یا طرح و لایحه‌ای ندارد.
این درحالی است که یکی از مهمترین درآمدهای شهرداری شیراز مانند اکثر شهرداری‌هایکلانشهرها، عوارض ساخت و ساز بوده و در این سال‌ها شاهد کاهش شدید این درآمد بوده‌ایم.
به گفته معاون سابق مالی و اقتصادی شهرداری و سرپرست کنونی شهرداری شیراز،تعداد و متراژ پروانه‌های ساختمانی در پنج ماه ابتدای سال 96 و در مقایسه با عددمشابه سال 95 حدود 40 درصد کاهش داشته است.
محمدحسن اسدی معتقد است که 80 درصد از تکیه شهرداری به درآمدهای ناپدار است وکاهش صدور پروانه‌های ساختمانی، این مجموعه را با چالش‌هایی برای تحقق بودجه 3هزار و 200 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای سال 96 شهرداری شیراز مواجه خواهدکرد.
به گزارش ایسنا، اگرچه شواهدی مبنی بر خروج بازار خرید و فروش مسكن از ركود دربازار دیده و شنیده می‌شود اما كارشناسان اعتقاد دارند كه این شكستن ركود به معنیافزایش قیمت ملك و مسكن نیست.
شیراز براساس آمارها یكی از گران‌ترین شهرهای ایران به‌لحاظ قیمت هر مترمربعخانه و حتی اجاره بها محسوب می‌شود؛ شهری كه در آن بسیاری از خانه‌ها خالی از سكنهرها شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/6531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید