پیام فارس

آخرين مطالب

طرح «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک» شیراز در راه جهانی شدن اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - پروژه «حمایت از تولید وبازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک در راستای یاری کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی» برایكسب رتبه نخست هم‌اینك در كنگره رقابت اتاق‌های جهان به میزبانی سیدنی شركت دادهشده است.
به گزارش ایسنا منطقهفارس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز، پروژه «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان داروییارگانیک در راستای یاری کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی» كه در دهمین رقابت اتاق‌هایجهان به عنوان 5 پروژه برتر در مجموعه «بهترین پروژه ایجاد شغل و توسعه» برگزیدهشد، اكنون در کنگره رقابت اتاق‌های جهان در سیدنی استرالیا پرزنت شده و در بهدنبال كسب رتبه نخست تلاش می‌كند.
نائب رئیس اتاق بازرگانیشیراز در جلسه نهایی ارائه طرح‌ها در سیدنی استرالیا گفت: الگوی تولیدات کشاورزی درایران از گذشته تا به حال به سمت تولید آب بر‌ترین محصولات حرکت کرده که برخی از اینمحصولات بیشترین سهم صادرات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند.
محمدصادق حمیدیان جهرمی ادامهداد: ایران به دلیل قرارگرفتن در منطقه خشک جهان همواره با معضل كمبود آب به عنوانیك عامل محدودكننده کشاورزی مواجه بوده و استان فارس، نیز از این قاعده مستثنی نیستبه طوری که به دنبال وقوع خشکسالی‌های پیاپی، کمبود منابع آب به شرایط بحرانی رسیدهاست.
او گفت: آثار مخرب پدیدهخشکسالی و به تبع آن کاهش بازده فعالیت کشاورزی، اثرات سوء فراوانی بر معیشت و اشتغالروستاییان و به دنبال آن بروز معضلات اجتماعی متعدد داشته و نرخ رو به افزایش مهاجرتطی سال‌های اخیر شاهدی بر این مدعا است.
نائب رئیس اتاق شیرازاضافه كرد: در راستای مقابله با پدیده خشکسالی از مهمترین پیشنهادهای مطرح شده در محافلعلمی و اجرایی، افزایش تولید محصولات ارگانیک و بویژه سهم گیاهان دارویی کم‌آب‌بر درالگوی تولید، با توجه به پتانسیل‌های موجود در ایران و به ویژه در استان فارس است.به طوری که افزایش سهم گیاهان دارویی ارگانیک در الگوی تولید و درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزیو کمک به بازاریابی، بازاررسانی و صادرات محصولات ارگانیک (با توجه به قیمت بالای محصولات ارگانیک در بازارهایهدف ) اقدامی بسیار کلید در راستای رونق مجددکشاورزیاستان فارس است .
حمیدیان اضافه كرد: از سویدیگر یكی از بزرگترین چالش های روبروی جامعه بشری، مسئله امنیت و سلامت غذای جمیعترو به رشد دنیا است. در سال‌های اخیر مبانی توسعه پایدار و سلامت محوری با رویكرد نیازبازارهای مصرف و اقتصاد پر رونق محصولات ارگانیك توجه بسیاری از تولیدكنندگان و تجاررا به این مقوله معطوف داشته است. این در حالی است که طبیعت استان فارس عرصه پرقدرتتولید گیاهان دارویی ارگانیک را فراهم آورده است و ارزش افزوده بالای گیاهان داروییارگانیك استان فارس می‌تواند به عنوان ارزآورترین بخش صادرات محصولات كشاورزی محسوبشود .
او گفت: اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی شیراز با در نظر داشتن توانمندی‌های فوق، با تدوین پروژه‌ «حمایت ازتولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک درراستای یاری کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی»، عزم بر توسعه کشت، بازاریابی و صادراتگیاهان دارویی ارگانیک در استان فارس، افزایش میزان اشتغال و رضایت‌مندی روستاییان،تأمین معاش آنها و رونق مجدد کشاورزی استان داشته است .
حمیدیان گفت: برای این منظوراتاق بازرگانی شیراز هدف اصلی پروژه فوق را تمرکز بر ترغیب کشاورزان به کشت گونه‌هایگیاهان دارویی بومی و انحصاری استان تعیین نمود و در این راستا ارتقاء سطح دانش و آگاهیجامعه هدف به منظور افزایش تقاضا و توسعه و ترویج گیاهان دارویی را در دستور کار خودقرار داد .
او اضافه كرد: همچنین اخذگواهی‌های معتبر بین المللی ارگانیک و توجه به بازاریابی و تلاش در راستای ساماندهی،شناسایی و معرفی بازارهای هدف داخلی و خارجی گیاهان دارویی از دیگر اهداف مهم این پروژهو کلید اصلی گسترش کشت و تولید گیاهان دارویی همراه با اشتغالزایی پایدار و با ثباتدر نظر گرفته شد .
حمیدیان گفت: از جمله اقداماتزیر بنایی این پروژه، بررسی تمایل بازارهای صادراتی و داخلی به محصولات گوناگون گیاهاندارویی ارگانیک و تغییر الگوی کشت این محصولاتو برقراری و هدایت ارتباطات مناسب بین واحدهای تولید، فرآوری، بسته‌بندی، صادراتی و... بود. همچنین به منظور آگاهی و ترغیب بیشتر جامعه هدف، جلسات تخصصی و همایش ملیتولید محصولات ارگانیک و دوره‌های آموزشی برگزارو نشریات آموزشی و ترویجی در این خصوص تهیه و چاپ شد. همچنین این پروژه در گامی دیگربسترهای لازم برای هم اندیشی واحدهای فعال در زمینه تولید و فراوری گیاهان دارویی ارگانیک را فراهم و روش‌های مختلف تنظیم و ساماندهی بازارگیاهان داروئی را ضمن تشخیص گونه‌های دارای اولویت و متناسب با واحدهای فعال ابداعکرد .
وی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع،معادن وکشاورزی شیراز در راستای پشبرد موفق پروژه فوق و همگام با اهداف از پیش تعیینشده، به عنوان دبیر و میزبان نخستین همایش گیاهان دارویی استان فارس در بهمن ماه1395، در برگزاری این همایش نقش محوری ایفا کرد. در همایش گیاهان دارویی استان فارس،به تغییر نگاه مردم در مصرف گیاهان دارویی، تغییر در نگرش کشاورزان و تغییر الگوی کشتو جایگزینی کشت گیاهان دارویی و تغییر در نگرش سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات گیاهاندارویی پرداخته شد. انجام عملیات شناسنامه دار کردن عرصه‌های گیاهان دارویی استان برایتوسعه فعالیت های بین المللی ارگانیك از اقدامات بزرگ این پروژه برای برای اخذ گواهینامه IFOAM بوده است. اخذ گواهی ارگانیک برای41000 هکتار ازعرصه‌های تولید گیاهان دارویی تحت مجوز IFOAM نیز از دیگر دستاوردهای بسیارارزنده پروژه حاضر است.
براساس این گزارش، در دهمینرقابت اتاق‌های جهان اتاق‌های بازرگانی در چهار بخش با هم رقابت می‌كنند كه اتاقشیراز در بخش «بهترین پروژه ایجاد شغل و توسعه» كه اتاق‌های بازرگانی کلمبیا، فیلیپین،انگلستان و ترکیه نیز حضور دارند، شركت كرده است.
برنده نهایی این رقابت روزجمعه و همزمان با اعلام برندگان سه بخش دیگر در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/6683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو

(تصاویر) بارش باران و آبگرفتگی معابر در شیراز

زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

داستان ابوشجاع

عوارض خطرناک کبد چرب

مراقبت های بعد از عمل چشم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بستر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای خیران فراهم شود

اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

ادامه بارش‌های پراکنده و رگباری در فارس

سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم

مسابقات قرآن و عترت مرحله 14 گانه در اشکنان

محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است

مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!

ویدیو/ آبگرفتگی معابر در شیراز به دنبال بارش شدید باران

سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم

بسته خبر‌های ورزشی 5 اردیبهشت فارس

آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود

طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان

شهروند خبرنگار:آبگرفتگی شیراز

اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند

2 هزار واحد مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت تحویل می‌شود

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

پرونده قضایی 8 مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس