پیام فارس

آخرين مطالب

سرپرست وزارت علوم در کنفرانس خبری عنوان کرد:

تربیت فارغ‌التحصیلان کارآفرین راهکار جلوگیری از مهاجرت نخبگان/ جهاددانشگاهی پیشرو در اشتغال فارغ‌التحصیلان علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - سرپرست وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری اعتقاد دارد که تربیت فارغ‌التحصیلان کارآفرینی که بتوانند باراه‌اندازی کسب و کار مناسب زمینه اشتغال خود و دیگر فارغ‌التحصلان را فراهم کند،راهکار موثری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان است.
به گزارش ایسنا منطقه‌یفارس دکتر سید ضیاء هاشمی شامگاه چهارشنبه 29 شهریور در کنفرانس خبری در شیرازگفت: برای جلوگیری از خروج نخبگان قطعا تقویت دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سومبسیار اهمیت دارد.
او با بیان اینکه وظیفهاصلی دانشگاه‌ها پرورش نخبگان است، گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری ازظرفیت‌های نخبه فارغ‌التحصیلان یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در این بخش است.
هاشمی اعتقاد دارد که درسال‌های اخیر شاهد بهبود موضوع کارآفرینی فارغ‌التحصیلان بوده‌ایم و افزایش تعدادشرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شرکت‌های فناورانه‌ای که زمینه‌ساز اشتغال گسترده دربخش‌هایی نظیر حمل و نقل و توزیع کالا شده‌اند، گواه این ادعا است.
او تقویت الگوهایکارآفرینی در دانشگاه‌ها را یکی از سیاست‌های قطعی وزارت علوم دانست و تصریح کردکه اگر بتوان بحث دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین و توسعه آنها را بیش از گذشتهدنبال کرد شاهد کاهش خروج نخبگان از کشور خواهیم بود.
سرپرست وزارت علوم معتقداست که در کنار تلاش‌های وزارت علوم باید زمینه جذب نخبگان در بخش‌های خصوصی ودولتی فراهم شود و بخش خصوصی در این بعد بیشتر تاثیرگذار است.
جهاددانشگاهی از نهادهایپیشرو در اشتغال فارغ‌التحصیلان
او با بیان اینکهجهاددانشگاهی یکی از نهادهای پیشرو در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود،گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان جهاددانشگاهی داشتیم بر حمایت وزارت علوم از ایننهاد تاکید کردیم.
هاشمی در عین‌حال تاکیدکرد که بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضمن حمایت از نهادهایی نظیرجهاددانشگاهی، وزارت علوم مطالبه‌گری را در دستور کار قرار داده و هم ازجهاددانشگاهی هم سایر دستگاه‌ها و بخش‌های فعال انتظار فعالیت بیشتری در این زمینهرا دارد.
سرپرست وزارت علوم در پاسخبه سئوالی، یکی از ضرورت‌های ارتقاء کیفیت دانشگاه‌ها را بهره‌مندی از امکاناتآزمایشگاهی دانست و تاکید کرد که تمام تلاش‌ها برای تقویت کیفی تجهیزات و امکاناتدانشگاهی انجام شده و می‌شود.
وی گفت: در زمینه حمایت ازفعالیت‌ها و مراکز تحقیقاتی سه اقدام در دستور کار قرار دارد، استفاده از اعتباراتدولتی، به‌کارگیری ظرفیت‌ها و امکانات سایر بخش‌ها و بهره‌مندی از تعاملات بین‌المللیرا شامل می‌شود.
او با بیان اینکه دراستفاده از تعاملات بین‌المللی اقداماتی در دانشگاه‌های مختلف مانند شیراز انجامشده است، گفت: برای تعامل با سایر دستگاه‌ها، اخیرا روسای دانشگاه‌های کشور جلساتیرا با چند تن از وزرا داشتند و به سمتی می‌رویم که از امکانات وزارت صنعت و سایروزارتخانه‌ها بهره بگیریم و توفیقاتی هم کسب شده است.
بستر بازگشت نخبگان بهکشور فراهم است
سرپرست وزارت علوم بااشاره به اینکه بسترهایی را برای حضور نخبگان ایرانی خارج از کشور فراهم کرده‌ایم،زمینه را برای بازگشت نخبگان مهیا دانست و گفت: در میان نخبگان تردد وجود دارد اماباز شدن راه بازگشت و حضور نخبگان و استفاده از خدمات علمی و تحقیقاتی آنان موردتاکید ما بوده است.
هاشمی اعتقاد دارد کههمراه با وزارت علوم سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها نیز باید برای استفاده از ظرفیتنخبگان ایرانی خارج از کشور و داخل کشور تلاش‌هایی را داشته و اقداماتی را انجامدهند.
او خاطرنشان کرد که بخشیاز فعالیت‌های انجام شده معطوف به بخش خصوصی و توسعه پارک‌ها و شهرک‌های علم وفناوری است و راه‌اندازی شهرک علم و فناوری اصفهان یکی از گام‌های برداشته شده دراین ارتباط به‌شمار می‌رود که قرار است در سایر نقاط کشور هم تسری داده شود.
او در پاسخ به پرسش دیگریگفت: حمایت از ورزش خصوصا در ورزش دانشگاهی مد نظر بوده است، در این رابطه سالگذشته در المپیاد ورزش‌های دانشگاهی با کسب 23 مدال رتبه دهم جهان را کسب کردیمحال آنکه در گذشته رتبه‌ای بهتر از بیستم کسب نشده بود.
هاشمی در جواب به سئوالیپیرامون خالی ماندن ظرفیت‌های دانشگاهی گفت: در دانشگاه‌های دولتی که هزینه‌ایبرای تحصیل اخذ نمی‌شود با کاهش تعداد دانشجو مواجه نیستیم اما در دانشگاه‌هایی کهکل یا بخشی از هزینه‌ها را دانشجو می‌پردازد با صندلی‌های خالی مواجه هستیم.
وی همچنین توفیقات کسب شدهدر عرصه علوم انسانی را خوب دانست و با تاکید براینکه این موفقیت‌ها هنوز در حدانتظار نیست، گفت: این موضوع به جهت کم کاری زحمت‌کشانی این عرصه نیست بلکه بهدلیل پیچیدگی کار است. باید فعالیت بیشتر و خلاقیت بیشتری صرف شود.
لزوم مطالبه‌گری و عرضهنیازهای حوزه علوم انسانی از سوی نظام
هاشمی علوم پایه را ملاکیبرای توسعه جوامع دانست و گفت: در سال‌های گذشته کارگروه‌هایی شکل گرفته که رشته‌هایآموزشی متناسب با نیاز از جمله رشته‌های میان رشته‌ای اضافه شود.
او اعتقاد دارد که نظامباید چالش‌های حوزه علوم انسانی را به دانشگاه‌ها عرضه کند تا زمینه رشد بهتر اینبخش بیش از گذشته فراهم شود، طرح نیاز و سئوال و مطالبه زمینه‌ساز پیگیری جواب ازسوی دانشگاه و فعالیت بیشتر است.
هاشمی با تاکید براینکهپیشگام در زمینه مطالبه‌گری از دانشگاه رهبر معظم انقلاب بوده‌اند، طرح پرسش‌هاییتوسط رئیس‌جمهور در جشنواره فارابی را نیز در همین راستا ارزیابی و خاطرنشان کرد:به نظر می‌رسد که نظام باید چالش‌های موجود را به دانشگاه‌ها عرضه کند و یافتنراهکارهای علمی و عملیاتی را بجوید.
او تاکید دارد که علاوه برحمایت‌های قانونی، یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از دانشگاه‌ها داشته باشد،عرضه سئوالات و چالش‌ها و تحقیقات در حوزه علوم انسانی به دانشگاه‌ها است.
هاشمی با بیان اینکه وحدتحوزه و دانشگاه را برای توسعه علوم انسانی در دستور کار قرار داده است، گفت: دراین موضوع هم حوزه علمیه و هم دانشگاه‌ها باید پاسخگو باشند؛ البته کارگروهی متشکلاز اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل داده‌ایم تا فرصتی برای تامل دانشمندان فعال در هردو بخش فراهم شود.
سرپرست وزارت علوم ورود بهموضوع سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی که ازمطالبات مقام معظم رهبری به‌شمار می‌رود، را از مباحث مهمی دانست که می‌تواند محلورود دانشگاه به علوم انسانی باشد.
او با تاکید براینکه دردانشگاه‌ها نیازمند تحقیقاتی هستیم که منطبق بر نیازهای روز جامعه باشد، گفت: ماعلاوه بر تحقیقات نیازمند توسعه فنآوری و نوآوری هستیم، صنایع امروز متکی بهخلاقیت هستند و در این زمینه هم تلاش‌هایی انجام شده و کوشش می‌کنیم که بینتحقیقات و نیازهای جامعه پیوند ایجاد کرده و آن را گسترش دهیم.
سرپرست وزارت علوم همچنینتاکید کرد که از تشکیل شورای صنفی و مشارکت دانشجویان در همکاری با مدیریت حمایتمی‌کند، گفت: ما رویکرد همدلانه‌ای به این موضوع داریم و از آن استقبال می‌کنیم.
باز شدن دست وزارت علومبرای مقابله با تقلب در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی
هاشمی همچنین گفت: در بحثوقوع تقلب در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، وزارت علوم لایحه‌ای را به دولت ارائهداد که پس از طرح در مجلس و تصویب، اخیرا به دولت ابلاغ و توسط ریاست محترم جمهوریبه وزارت علوم ابلاغ شده است؛ این موضوع دستمان را برای جلوگیری از این حواشی کهبه فعالیت‌های علمی پاک ضربه می‌زند باز کرده است.
سرپرست وزارت علوم باپذیرفتن این مطلب که مشکلاتی در مباحث رفاهی دانشجویان وجود دارد، گفت: ناچارهستیم مشکلات و حل آنها را اولویت بندی کنیم، در مورد امکانات خوابگاهی، اکنون بیشاز 500 مرکز خوابگاهی در کشور را مورد حمایت قرار داده‌ایم اما باید بدانیم که درکشور حدود 3 میلیون دانشجو تحت پوشش وزارت علوم است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/6748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

منبع حماس: 30 افسر شاباک اسیر حماس هستند

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد

آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی

صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز

بارش شدید تگرگ در شیراز /آمادگی تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان

بارش باران رگباری در شیراز

جامعه المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است

جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است

جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف هوایی محتاج هیچ کشوری نیست

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعه المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی

فرودگاه بین المللی شیراز موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری شد

سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان

کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند/ شهروندان از تردد در حاشیه کنارگدر‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا

‌کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

از علائم تا درمان سرطان تخمدان

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

سبقت شکلات از طلا!

اعزام 8 کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد

توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور

خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در فارس

‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی

خطیر: چه باشم چه نباشم برای استقلال خوشحالم

خطیر: تغییر حق مالک جدید است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد