پیام فارس

آخرين مطالب

در پی وقوع نزاع و قتل یک تن ،

سفر رئیس مجلس به فارس / بازخوانی خدمات دولت، مروری بر نیازهای محلی و منطقه ای سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - ایرنا -علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،هفته گذشته(12 تا 14 مهر96)در سفر به استان فارس از 6 شهرستان این استان بازدید کردودر جمع مردم و در نشست های کارشناسی و شوراهای اداری مسایل و مشکلات منطقه ای و محلی این مناطق را بررسی کرد،این سفر در محافل رسانه ای به عنوان فرصتی برای بازخوانی خدمات دولت به این مناطق و مروری بر نیازهای محلی و منطقه ای قلمداد می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی لاریجانی در این سفر سه روزه از چند شهرستان واقع در شمال و غرب استان فارس بازدید و با مردم شهرستان های صفا شهر ، ممسنی، سپیدان، اقلید، آباده و مرودشت دیدار کرد.
در این سفر که با همراهی اسماعیل تبادار استاندار فارس صورت گرفت، مشکلات استان فارس بررسی و برخی طرح های عمرانی به بهره برداری رسید.
شرکت در چند آیین یادواره شهدا در شهرستان های مختلف استان فارس همزمان با ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان از برنامه های لاریجانی در سفر به این استان بود.
در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مناطق یاد شده برخی از نیازهای این مناطق و قابلیت های توسعه از سوی مسئولان این شهرستان ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان شد ، همچنین مسئولان استانی و محلی برخی از خدمات دولت به این مناطق را بازخوانی کردند.
نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در سفر علی لاریجانی به این شهرستان در آیین یادواره ٢٣٤ شهید دفاع مقدس و یک شهید مدافع حرم بخش بیضاء شهرستان سپیدان گفت: تقدیم شمار زیادی از شهدا توسط مردم بخش بیضاء سند افتخار مردم این منطقه است.
سیدعلاء الدین خادم افزود: با هدف بهره گیری از ظرفیت های منطقه بیضاء، در حال ایجاد شهرکی به وسعت 470 هکتار هستیم که زمینه ساز اشتغال و تقویت امید و نشاط در این منطقه خواهد بود.
وی اظهار کرد: این شهرک هم اینک 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در 10 سال آینده، 10 هزار نفر در آن مشغول فعالیت می شوند.
همچنین نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مرودشت برگزار شد گفت: نبود هتل و زیرساخت های مناسب گردشگری در شهرستان مرودشت مانعی بر سر راه بهره گیری از ظرفیت آثار تاریخی همچون تخت جمشید و نقش رستم در توسعه منطقه است.
محمد مهدی برومندی افزود: با وجود این که در مجاورت بزرگترین آثار باستانی دنیا از جمله تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و پاسارگاد قرار داریم ولی به دلیل نداشتن هتل مناسب واستفاده بهینه از این آثار باستانی هنوز نتوانسته ایم استفاده مفیدی از این آثار در صنعت گردشگری داشته باشیم.
وی اظهار کرد: این در حالی است که سالانه حدود سه میلیون نفر از این آثار باستانی دیدن می کنند.
این نماینده مجلس گفت: در صورتی که این آثار تاریخی متعلق به کشور دیگری بود، به تنهایی می توانستند درآمد زیادی را برای آن کشور به ارمغان آورند.
برومندی در ادامه گفت: شهرستان مرودشت به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان فارس وقطب کشاورزی استان و کشور متاسفانه در سال های اخیر در مواجه با خشکسالی با محدودیت های زیادی مواجه شده است.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صنعتی وکارخانه های تعطیل شده در شهرستان ابرازداشت:متاسفانه کارخانه آزمایش در سال 1383 به شیوه نادرست به بخش خصوصی واگذار شده وپرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی صاحبان این کارخانه به همراه کارخانه آرد دادلی در دستگاه قضایی موجود است.
وی ادامه داد: در پی این اتفاقات، حدود 2 هزار و 500 تن از کارکنان این کارخانه ها بیکار شدند و از این رو، در این زمینه تقاضای مساعد وهمکاری لازم را جهت راه اندازی مجدد این کارخانه داریم .
برومندی در ادامه از رئیس مجلس شورای اسلامی واستاندار فارس با توجه به شرایط خشکسالی های اخیر موجود تقاضا کرد که در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی وداخلی از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در این شهرستان اقدامات لازم صورت گیرد .
وی در ادامه درباره مشکلات شهرستان های پاسارگاد وارسنجان وعدم استفاده این شهرها از اعتبارات ماده 180 نفت و گاز اظهار داشت: در سطح استان فارس نقاط محروم تر از این مناطق نیز وجود دارد که از اعتبارات 2 درصد نفت و گاز برخوردار هستند.
این نماینده مجلس گفت: شهرهای ارسنجان و پاسارگاد به عنوان محروم ترین نقاط استان از این امتیاز برخوردار نبوده اند و از این رو، نیاز به توجه بیشتری به این مناطق داریم .
رئیس مجلس همچنین از کارخانه آزمایش مرودشت بازدید کرد، کارخانه ای که در سال های قبل از دولت یازدهم به تعطیلی و رکود کشیده شد و با وجود راه اندازی خط تولید یخچال در این کارخانه در سه سال گذشته، این واحد صنعتی با دوران شکوه و رونق فعالیت خود فاصله بسیار دارد.
لاریجانی همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان خرم بید حضور یافت.
رئیس مجلس در سخنانی در این جلسه بر لزوم انجام سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع تبدیلی تأکید کرد و گفت: باید کارهای اقتصادی و تجاری به وسیله مردم انجام شود.
وی در ادامه گفت: با توجه به صحبت‌های امام جمعه و فرماندار شهرستان خرم‌بید، اگر احساس می‌شود اجحافی در حق این منطقه شده و این شهرستان جزو مناطق محروم محسوب می‌شود، باید بر اساس معیارهای تعریف شده، بررسی‌های مجددی در این راستا صورت بگیرد.
رئیس مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه خرم‌بید از طبیعت سردسیری برخوردار است، باید بررسی و پیگیری‌هایی درباره کاهش تعرفه گاز مصرفی منطقه صورت بگیرد.
لاریجانی افزود: موارد مربوط به ضعف در بخش بهداشت و درمان شهرستان خرم‌بید مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این رابطه به وزیر بهداشت توصیه‌های لازم انجام می‌شود. همچنین به رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص پرداخت پول کشاورزانی که با مشکلات خشکسالی روبرو شده‌اند، توصیه می‌شود تا اقدامات لازم برای رفع مشکلات انجام شود.
وی با تأکید بر لزوم انجام سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع تبدیلی تصریح کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی در منطقه استفاده شود که در این راستا وام‌های با نرخ سود پایین ارائه می‌شود تا به طور مثال سردخانه‌های صنعتی برای نگهداری محصولات کشاورزی احداث می‌شود.
رئیس مجلس در ادامه گفت: اینکه عنوان می‌شود دولت تمامی محصولات کشاورزی را به صورت تضمینی خریداری کند، امکان‌پذیر نیست به دلیل اینکه بضاعت مالی دولت کم است؛ البته دولت می‌تواند در این راستا کمک‌های لازم را انجام دهد.
لاریجانی اظهار کرد: نباید انجام همه کارهای اقتصادی به دولت مرتبط شود و مطلوب این است که اقتصاد و تجارت دست مردم باشد.
وی در ادامه این سفر، در روستای شهیدآباد شهرستان خرم بید حضور یافت.
حضور در منزل شهیدان اکبری و دیدار با این خانواده که چهار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند، از برنامه های رئیس مجلس در این روستا بود.
لاریجانی در این دیدار با مادر شهیدان عین الله، محمدشفیع، هدایت الله و نورالدین اکبری دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در سفر رییس مجلس شورای اسلامی به این شهرستان گفت: شاخص بیکاری فارس 11 درصد است اما در شهرستان رستم این عدد به 16 و در ممسنی به 18 می رسد که نشان می دهد میزان بیکاری در شهرستان از استان و کشور نیز بالاتر است.
مسعود گودرزی افزود: یکی از راه های حل این مشکل راه اندازی پتروشیمی و سد پارسیان است، در سد پارسیان 80 میلیارد تومان هزینه کرده اند اما به دلایلی تعطیل شده است این در حالی است که فاز اول این پروژه پایان یافته است.
وی اظهار کرد: پتروشیمی نیز سالهاست که راکد شده و میزان پیشرفت آن فقط 6 درصد است که زیبنده کشورمان نیست.
سد و نیروگاه پارسیان ( گورک )در فاصله 50 کیلومتری شهرستان ممسنی و 120 کیلومتری شهر شیراز در استان فارس بر روی رودخانه فهلیان از سرشاخه‌های رودخانه زهره واقع شده است. این سد که از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است، پس از ساخت با ارتفاع 140 متر دارای مخزنی به حجم 400 میلیون متر مکعب و نیروگاهی به ظرفیت 40 مگاوات خواهد بود.
** نورآباد در حد یک روستا باقی مانده است
امام جمعه ممسنی نیز در سخنانی در این آیین گفت: ممسنی و رستم پیشگام ایثار و شهادت هستند و بیش از 700 شهید در دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم، انتظامی و امنیتی و مدافعان محیط زیست تقدیم کرده اند.
حجت الاسلام محمد یعقوبی افزود: این مردم همیشه در صحنه هستند و انتظار این است که مسئولان هم به مشکلات مردم رسیدگی کنند.
وی اظهار کرد: 9 سال پیش در سفر مقام معظم رهبری به استان فارس از درد محرومیت شهرستان ممسنی صحبت کردند اما مسئولان کاری نکردند و این شهر نورآباد در حد یک روستای بزرگ مانده است.
امام جمعه ممسنی افزود: درآمد مردم کشاورزی بود که دچار خشکسالی شده است و از طرفی هیچگونه صنعتی در شهرستان وجود ندارد و یا اینکه همه آنها تعطیل شده اند.
** اشتغال، دغدغه نخست مردم ممسنی
سرپرست فرمانداری شهرستان ممسنی نیز گفت: اشتغال دغدغه نخست مردم این شهرستان است و ا زاین رو، رفع این مشکل در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.
رحمت اله فلامرزی چهار درخواست عمده از لاریجانی و استاندار فارس داشت که از جمله آنها راه اندازی سد پارسیان و پتروشیمی ممسنی و تکمیل محور بابامیدان به قائمیه و بهره برداری از آب رودخانه زهره بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با سفر به شهرستان ّاده به بررسی مشکلات این شهرستان پرداخت و افزود: یکی از دغدغه‌های مسئولان این است که از ظرفیت معادن به خوبی استفاده نمی‌شود. به طور مثال شهرستان آباده از منابع معدنی خوبی برخوردار است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.
به گفته وی، اگر فرودگاه در منطقه آباده به سرانجام برسد، می‌تواند امتیازی باشد تا سرمایه‌گذاری در این منطقه بیشتر جذب شود. البته تبدیل این منطقه به منطقه ویژه اقتصادی از طریق دولت در حال پیگیری است.
استاندار فارس که در سفر رییس مجلس شورای اسلامی به این استان علی لاریجانی را همراهی میکرد در جلسه شورای اداری شهرستان اقلید از مدیران این استان خواست که به طور جدی در مسیر جذب سرمایه گذار تلاش کنند.
اسماعیل تبادار در این جلسه که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: با توجه به اعتبارات اندک در دسترس و از طرفی ظرفیت ها و قابلیت های گسترده مناطق مختلف استان فارس، همه مدیران باید بکوشند که سرمایه گذاران خرد و کلان را به این مناطق دعوت و از آنها برای توسعه منطقه کمک بگیرند.
وی از جذب سرمایه گذاری به عنوان اولویت نخست کاری مدیران استان فارس یاد کرد و گفت: باید این امر با هدف رفع مشکل بیکاری و تقویت اشتغالزایی به طور جدی در دستور کار همه مدیران باشد.
استاندار فارس افزود: وجود سومین حرم اهل بیت (ع)، جاذبه های گردشگری فراوان، وجود بناهای سعدی و حافظ به عنوان ستاره های درخشان ادب فارسی در استان فارس ظرفیت های فراوانی را برای این استان رقم زده و فرصت های بسیاری را فراهم ساخته است و مسئولان باید پاسخگو باشندکه از این ظرفیت ها و قابلیت ها در راستای منافع مردم چقدر بهره می برند.
استاندار فارس گفت: نرخ بیکاری در ابتدای کار دولت یازدهم در استان 16.3 بوده که بالاتر از نرخ بیکاری کشور بوده اما با تلاش های فراوانی که صورت گرفته امروز نرخ بیکاری در فارس به 11.4 رسیده است که یک درصد از متوسط کشوری پائین تر است و بایستی تلاش کرد با بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های استان نرخ بیکاری را کاهش داد.
استاندار فارس توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه را یکی از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در کنار توسعه کارآفرینی، مشارکت مردمی نیز نقش موثری ایفا خواهد کرد و با توجه به محدودیت های اعتباری که وجود دارد نمی توان برنامه های کلان کشور را اجرایی نمود در نتیجه همت همه مسئولان در سطح کلان و در استان پر ظرفیت فارس باید جلب و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی باشد.
وی گفت: پارسال 95 میلیون دلار و امسال تاکنون 840 میلیون دلار سرمایه گذاری در استان فارس جذب شده است و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال این رقم را به 2 میلیارد دلار برسانیم.
تبادار در توصیه ای به مسئولان شهرستان های استان گفت: باید از حداقل امکانات، حداکثر بهره وری را داشته باشید چرا که این رویه، نشاط و امیدواری را در جامعه تقویت می کند.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزادراه در حال ساخت شیراز – اصفهان با اعتبار افزون بر 2 هزار میلیارد تومان گفت: ساخت این آزادراه، زمینه ساز ایجاد فرصت های سرمایه گذاری جدید و شتاب بخشی به توسعه زیرساخت های اقتصادی استان می شود.
تبادار در ادامه با بیان این که توسعه مناطق مختلف استان فارس از جمله شهرستان اقلید در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد، به بازدید مشترک خود و رئیس مجلس از باغ های سیب منطقه دژکرد بخش سده این شهرستان اشاره کرد و گفت: ایجاد سردخانه برای نگهداری محصولات باغی می تواند گام مهمی برای تقویت اقتصاد منطقه باشد.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است