پیام فارس

آخرين مطالب

كتاب یك‌صفحه‌ای تلاشی برای فرهنگ‌سازی مطالعه فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی را باید در نادانی جست، علتیكه یكی از عوامل اصلی بروز و تداومش در بیگانگی با مطالعه و كتاب‌نخواندن است.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، تمام صاحب‌نظران و تصمیم‌سازانو مجریان تصمیمات، مشكل كتاب‌نخواندن را باور دارند و به شكل‌های مختلف معترفند كهاگر به‌دنبال فرهنگسازی هستیم ابتدا باید مسیر نادانی را سد كنیم و این نیز با كمكمطالعه و نهادینه كردن كتابخوانی امكان‌پذیر است.
از ابتدای سال 96 در شیراز شاهد حركتی فرهنگی در راستای كمكبه كتابخوان شدن مردم بودیم، گامی در مسیر نهادینه شدن فرهنگ خواندن، فرهنگ كتابخواندن، مطالعه با استفاده از فرصت‌هایی كوتاه اما ارزشمند.
اجرایی شدن پروژه‌ای فرهنگی با عنوان "كتاب یك‌صفحه‌ای"،حركتی ابتكاری بود كه از مهد فرهنگ و ادب شروع شد اما بیش از آنكه مدیران ومسئولان و تصمیم‌سازان فارس و شیراز به استقبال و حمایتش، همراه شوند؛ همراهانی ازسایر استان‌ها و شهرهای كشور، آن را حمایت كرده‌اند.
مبتكر پروژه‌ی فرهنگی كتاب یك‌صفحه‌ای در گفت و گو با خبرنگارانگفت: یكی از دلایلی كه مردم برای كتاب نخواندن مطرح می‌كنند نداشتن وقت است؛ وقتهم كالایی غیرقابل تولید محسوب می‌شود؛ اما همه باور داریم كه وقت‌هایی را می‌توانبرای كم‌وقت‌ها خلق كرد! وقت‌هایی نظیر اوقات انتظار.
سید مهدی میرعظیمی گفت: همه‌ی ما در روزمرگی‌های زندگیاوقاتی را به انتظار می‌گذرانیم، در مطب پزشكان، ایستگاه اتوبوس، ایستگاه مترو،بانك، حتی زمان‌هایی كه در رستورانی یا كافه‌ای منتظر رسیدن سفارش هستیم؛ همین وقت‌هاهرچند كوتاه، می‌تواند با مطالعه‌ای مفید بهره‌ای مناسب داشته باشد؛ این نقطه عطفیبرای خلق كتاب یك صفحه‌ای بود.
او با اشاره به دشواری‌های كار دریافت مجوزهای لازم برایكتاب یك‌صفحه‌ای، گفت: برخی از دست‌اندركاران قبول نداشتند كه كتاب می‌تواند یكصفحه‌ای هم باشد، اما در نهایت با همراهی‌های معاون فرهنگی ارشاد فارس این طرحتوانست مجوز بگیرد و با همكاری خوب و موثر انتشارات نوید شیراز، به ثمر بنشیند.
میرعظیمی با بیان اینكه كتاب یك‌صفحه‌ای در واقع ازاستراتژی "بی‌بی" برای انتقال برخی مفاهیم و نكات فرهنگی استفاده می‌كند،گفت: معمولا پدر و مادرها تنها به بكن و نكن گفتن اكتفا می‌كردند اما مادر بزرگ‌ها،برای آنكه نكته‌ای را به نوه‌هایشان تذكر دهند، قصه‌ای تعریف می‌كردند و نتیجهگیری را به شنونده قصه می‌سپردند.
این نویسنده شیرازی با اشاره به اینكه كتاب یك صفحه‌ای چندزیر شاخه دارد، گفت: مترو كتاب، مدرسه كتاب، رستوران كتاب، گالری كتاب و ... كههركدام ویژگی‌هایی دارد و گالری كتاب بیشترین استقبال و تاثیر را داشته است.
او با یادآوری اینكه از 23 فروردین امسال طرح مترو كتاب رادر شیراز آغاز كرده است، گفت: در اجرای این طرح سازمان متروی شهرداری شیراز تنهامكان در اختیار ما گذاشته و هیچ حمایت مادی نمی‌كند؛ شهرداری هم نقشی ندارد؛ حالآنكه روزانه 300 تا 400 هزار تومان برای شارژ كتاب‌های یك صفحه‌ای این اماكن هزینهمی‌كنیم.
میرعظیمی با اشاره به استقبال خوب مسافران مترو از كتاب یك‌صفحه‌ایگفت: هر با شارژ بسته‌های كتاب یك‌صفحه‌ای در مترو پاسخگوی 2 ساعت است و این نشانمی‌دهد استقبال خوب بوده و اگر از آن حمایت شود، شاهد تاثیرگذاری بیشترش خواهیمبود.
او با یادآوری اینكه در طرح كتاب یك‌صفحه‌ای هر بسته شامل48 عنوان كتاب تك برگ است،‌ گفت: داستان‌های این كتاب كاری تولیدی است كه توسط ماتهیه می‌شود؛ هر داستان حاوی پیامی مثبت برای شهروندان خواهد بود، پیام‌هایی كه می‌تواندروزمرگی‌های زندگی را از بین ببرد و شادابی را به ارمغان بیاورد.
میرعظیمی گفت: در طرح گالری كتاب، محصولات را در ابعاد50*50 چاپ كرده و در گالری‌ها، سالن‌های انتظار اماكنی نظیر راه‌آهن و ... رویپایه قرار می‌دهیم یا به دیوار الصاق می‌كنیم و شهروندان در حالیكه منتظر انجامكارهای روزمره‌شان هستند، آنها را مطالعه می‌كنند.
او با یادآوری اینكه كتاب یك‌صفحه‌ای در نمایشگاه امسالتهران رسما رونمایی شد، گفت: بعد از رونمایی این طرح شاهد استقبال برخی از شركت‌هایخصوصی در كشور و دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی در سایر استان‌ها بودیم، امروزبالغ بر 80 درصد از تولیدات ما به خارج از فارس اختصاص دارد و تنها 20 درصد آندرون استان توزیع می‌شود.
میرعظیمی با بیان اینكه تاكنون دو دوره از كتاب یك صفحه‌ایمنتشر شده است،‌ گفت: دوره سوم نیز در حال آماده‌سازی برای انتشار است.
این نویسنده جوان گفت: در دور نخست كه شامل سه جلد حاوی 48كتاب یك‌صفحه‌ای است، 9 هزار نسخه چاپ كردیم كه ارزش ریالی آن 225 میلیون تومانبود؛ در دور دوم تیراژ به 15 هزار نسخه رسید و ارزش ریالی آن 435 میلیون توماناست.
میرعظیمی گفت: دور سوم كتاب یك‌صفحه‌ای به جای داستان سعیدارد با بیان مفاهیمی، تلنگری را به خواننده بزند.
او معتقد است كه اگر هر یك از دستگاه‌های دولتی یا نیمه‌دولتیعلاوه بر پرداختن به وظایف قانونی، مسئولیت‌های اجتماعی‌شان را هم مورد توجه قرارمی‌دادند، اقدامات شاخصی در جامعه انجام می‌شد، گفت: یكی از مسئولیت‌های اجتماعیتمام دستگاه‌ها، توسعه فرهنگ مطالعه و كتابخوانی است.
میرعظیمی با تصریح اینكه تاكنون از سوی مجموعه‌هایی نظیرشهرداری و دستگاه‌های دولتی حمایتی از این طرح انجام نشده است، گفت: ما بیشتر بهساختن فرهنگسرا توجه داریم تا فرهنگسازی!
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قیمت نفت اندکی بالا رفت

افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز

هوای لامرد، امروز ناسالم برای گروه‌های حساس

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

نشست کمیته فضای مجازی و فرهنگی کنگره شهدای استان فارس برگزار شد

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی

شرکت هزار و 500 داوطلب آباده‌ای در آزمون سراسری

قارچ سمی ، خانواده ای را در شیراز راهی بیمارستان کرد

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

لاغری در عرض دو هفته

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

کمک 23 میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان

مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند

مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی

انتقال بیمار 68 ساله با بالگرد به شیراز

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد