پیام فارس

آخرين مطالب

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

نقد روزنامه نگار نی ریزی/ ادامه فعالیت در شرایط خاص فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز- ایرنا- بیست و پنجمین نشست روزنامه نگا در زوم به نقد آثار غلامرضا شعبانپور از نی ریز اختصاص داد که بنا به ارزیابی منتقدان و شرکت کنندگان دراین نشست فعالیت در شهرستان ها برای روزنامه نگاران شرایطی خاص دارد ازجمله توقعات مقامات محلی.
به گزارش ایرنا در این نشست که 21 مهر به میزبانی و همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد مدیر این مرکز گفت: چاپ نشریات و انتشار اخبار در رسانه های شهرستان ها دشوار و خط قرمز رسانه‌ها در شهرستان‌ها خیلی عجیب و غریب است.
کوروش کمالی سروستانی بیان کرد: در شهرستان ها برخی مقامات عالی یا روسای ادارات برای خودشان جایگاه ویژه ای قائلند و ظاهرا نمی شود از آنها انتقاد کرد، لذادر این چارچوب نوشتن و تداوم داشتن و دوام آوردن و در این تحولات سیاسی ماندگار شدن هنری می خواهد که امثال شعانپور از آن برخوردارند.
وی با اشاره به تاثیر نی ریز در پویایی فرهنگ فارس گفت: برگزاری چند کنگره ملی در نی‌ریز و همچنین پیشاهنگی آنها در
کمالی سروستانی به شخصیت فرهنگی، علمی، سیاسی و اجرایی شعبانپور مدیر مسئول هفته نامه نی ریزان اشاره کرد و گفت‌: حدود سال 80 یک شعاری در نی ریز پخش شد که منتظر یک رویداد فرهنگی باشید،این شعار آغاز اندیشه شعبانپور و دوستانشان و حلقه‌ای شد که شکل گرفته بود و این حلقه به حلقه روزنامه نگاری و فرهنگی و توسعه فرهنگی شهرستان نی ریز تبدیل شد که آقای شعبانپور خیلی هوشمندانه آن را تداوم داد و عصر نی ریز را منتشر کرد که در نهایت در سال 93 هفته نامه نی ریزان را به صورت مستقل منتشر کرد که خوشبختانه در میان نشریات شهرستانی و حتا نشریات شیراز حرف هایی برای گفتن دارد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با تمجید از رویکرد هفته نامه نی ریزان گفت:این نشریه در تنوع بحث، در بومی گرایی، در نگاه کردن به معضلات منطقه‌ای و در جلب اعتماد عمومی کمی از آسیب هایی که نشریات ما در مرکز استان دارند دورتر است و ما خوشحالیم که در نشست روزنامه نگار در زوم سپاسگزار این همه فعالیت هستیم و سال‌های خوبی را در آینده برای مجموعه نی‌ریزان آرزو می کنیم.
** توجه نشریه نی ریزان به کودکان
ابوالقاسم فقیری، نویسنده و روزنامه نگار نیز در این نشست گفت: انتشار یک نشریه،صبوری و همت می‌خواهد و با دیدی باز باید با مشکلاتش جنگید؛ نی‌ریزان با توجه به امکاناتش نشریه‌ای است دوست داشتنی که گاهی در آن تصاویری از نی ریز قدیم می‌بینیم که دیدنی است.
فقیری اضافه کرد: کودکان در این نشریه سهم عمده‌ای دارند و این کار واقعاً ستودنی است. خیلی از روزنامه‌ها هستند که به کودکان توجه کافی نشان نمی‌دهند یا اصولاً آنها را ندیده می‌گیرند . نگاه جمع عالی نی‌ریز به نشریه و شخص آقای شعبان پور نگاهی مثبت است؛ مردم این سامان نی‌ریزان را می فهمند و برای ادامه حیات آن در حد امکان می‌کوشند.
** مدیریت رسانه ، دانشی نوین و پویا
در ادامه این نشست ، امید صدیق، روزنامه ‌نگار و کارشناس ارشد ارتباطات ضعف مدیریت رسانه را عامل رشد نکردن رسانه‌ها خواند و تاکید کرد که مدیران رسانه تنها به توانمندی‌های رسانه‌ای تکیه نکنند و از مشاوره مدیریتی و منابع انسانی نیز باید بهره بگیرند.
وی افزود: مدیریت رسانه دانشی جدید و کم قدمت و محصول الزامات جدید دنیای رسانه است؛ در دهه هشتاد با تغییرات سیاسی و اقتصادی که جهان درگیر آن بوده، فضای رسانه‌ای هم دستخوش تغییر می شود؛ خصوصی سازی، تجاری سازی و رقابت در این عرصه با جهشی مواجه است.همچنین رشد تکنولوژی هم در این داستان سهمیم می‌شود تا رسانه وارد فضای جدیدی شود و الزام مدیریت حرفه ای‌تر رسانه پدید می آید.
این مدرس ارتباطات ادامه داد: باید گفت مدیریت رسانه به عنوان یک میان رشته، در کشاکش علوم مدیریت و رسانه بیش از رسانه، علم مدیریت است. با مدیری سر و کار داریم که مثل هر سازمانی و هر محصولی باید محصول رسانه‌ای را تولید کند، بازاریابی کند و در نهایت بفروشد.
صدیق گفت: مدیر رسانه کسی است که باید ساختار بچیند، تکنولوژی مطلوب را تشخیص دهد، با تولید کننده(همان تحریریه و خبرنگاران)، با مالک رسانه، با مخاطب ارتباط و تعامل برقرار کند. مدیر رسانه بر اساس ماتریس مدیریت رسانه، باید کارکردهای مدیریت و کارکردهای رسانه را با هم تلفیق کند؛ اگر به چهار کارکرد رسانه یعنی خبری، آموزشی، سرگرمی و کارکرد تبلیغی اشاره کنیم چهار نقش برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل را باید برای مدیر یک سیستم هم قائل باشیم. مدیر رسانه‌ای موفق است که هر دو این کارکردها را پوشش دهد.
وی اضافه کرد: بخش عمده ای از موفقیت یا عدم موفقیت یک رسانه، محصول مدیریت رسانه‌ای است. آنچه که عموما مرسوم است، این است که مدیر رسانه تجربه کار رسانه‌ای دارد؛ اما باید پرسید تجربه مدیریتی چقدر؟ تجربه منابع انسانی، ساختار‌ریزی و اتخاذ استراتژی چقدر؟ البته از طرفی بعضی موارد مدیر هیچ شناختی از رسانه ندارد و وارد این حرفه می شود که این هم زیان‌آور است.باید پرسید چه می شود که رسانه‌ها در اقتصاد رسانه ضعیف هستند، سازمان رسانه ای قوی ندارند و خیلی زود دستخوش تغییرات می‌شوند؟ لازم است مدیران رسانه‌ای از مشاوره‌های مدیریتی بهره بگیرند، در دوره های مدیرتی شرکت کنند، مدیریت منابع انسانی را فرا بگیرند و به دانش کار رسانه‌ای اکتفا نکنند.
صدیق افزود: از جمله وظایفی که برای مدیر رسانه ای قائل هستیم بحث اثر سنجی است؛ این مساله کاملا در روزنامه های شیراز مورد غفلت قرار گرفته، اگر جز این بود با رسانه‌های موثرتری رو به رو بودیم.
وی ادامه داد: مجموعه رسانه‌ای جناب شعبانپور، شبکه‌ای متصل و به روز است؛ هفته نامه، ماهنامه، سایت خبری، اینستاگرام و تلگرام.این همه یعنی مدیر رسانه دریافته که امروز رسانه‌ای موفق است که بتواند در آن واحد از همه ابزار‌های رسانه ای استفاده کند و به نیاز مخاطب در هر مدیایی پاسخ دهد.
صدیق گفت: شبکه های اجتماعی وابسته به مجموعه رسانه‌ای فوق پر مخاطب است؛ اگر این مخاطبان را فقط جمعیت ساکن در شهرستان نیریز در نظر بگیریم از هر 40 نفر یک نفر عضو کانال تلگرام است. این رقم را مثلا بیاوریم در شهر شیراز؛ باید کانال تلگرامی داشته باشیم با حدود 50 هزار عضو در حالی که می دانیم کانال روزنامه‌های شیراز، با مطالب بومی، به این عدد نزدیک هم نشده است.
وی اضافه کرد: رسانه‌های شهرستانی فارس، به تعریف روزنامه محلی بسیار نزدیک ترند و این هوشمندی و مخاطب شناسی دست اندرکاران را می‌رساند که به نیازهای مخاطب در دامنه خودشان پاسخ داده اند. در مقایسه با روزنامه های شیراز، هفته نامه «نی‌ریزان» بسیار موفق‌تر بوده است؛ تکلیفش با مخاطبش روشن است.
**عزم دولت تدبیر و امید برای گردش آزاد اطلاعات
صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته‌نامه نی‌‌ریزان فارس صدور مجوز مطبوعات و رسانه ها را در دولت تدبیر و امید بی سابقه و مثبت ارزیابی کرد و گفت:توجه به نشریات و رسانه ها در این دولت به ویژه رشد رسانه های شهرستانی نشان از عزم دولت تدبیر و امید برای گردش آزاد اطلاعات دارد.
غلامرضا شعبانپور اظهار داشت:دولت از سال 93 در حوزه صدور مجوز مطبوعات انقلاب کرد و برای کسی مثل من که در دولت قبل از روحانی 8 سال پیگیر پروانه فعالیت مطبوعاتی بودم این مسئله بسیار ملموس است.
وی گفت:برای صدور مجوز نشریات در دولت نهم و دهم مصیبت های زیادی را تحمل کردیم به گونه ای که چندین ماه وقت می گذاشتیم اما بعد از مدتی می گفتند همه چیز گم شد.
مدیر مسئول هفته‌نامه نی‌‌ریزان فارس افزود: در دولت یازدهم به راحتی مجوز هفته نامه نی ریزان صادر شد و برای صدور مجوز حتا یک لابی هم نکردیم.
این فعال رسانه ای با تمجید از هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:به برکت این دولت مجوزهای بسیار خوبی برای مطبوعات و پایگاه های خبری صادر شده و در شهرستانی مثل نی ریز به جناح صددرصد رادیکال و مخالف دولت دو مجوز هفته نامه و دو مجوز پایگاه خبری داده شده است.
وی در ادامه به مشکلات فرا روی چاپ نشریات در شهرستان ها اشاره کرد و گفت:در نی ریز چاپخانه ای که شیت به اندازه روزنامه چاپ کند نداریم و ما مجبور هستیم صفحات خود را برای چاپ به شیراز بفرستیم که برای این منظور صفحات ثابت خود را چند روز زودتر برای چاپ می فرستیم.
شعبانپور روی آوردن به آگهی در نشریات شهرستانی برای اقتصاد رسانه را گریز ناپذیر دانست و گفت : نمی خواهیم وامدار بخش دولتی باشیم .اگر روزنامه وامدار مالی جایی باشد باید از صراحت در نقد خداحافظی کند.در حال حاضر با دولت تعامل مثبت دوسویه توام با نقد منطقی و دور از احساس داریم.
نشست های موسوم به روزنامه نگار در زوم ماهانه و معمولا پنجشنبه اول هر ماه به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این مرکز برگزار می شود.
تنظیم و انتشار: غلامرضا مالک زاده
1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7543/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان