پیام فارس

آخرين مطالب

نایب رئیس اتاق شیراز:

پژوهش‌های حوزه آب را حمایت می‌كنیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اتاق شیراز در راستای نشر و توسعه دانش فنی از آثار پژوهش و تحقیق های انجام شده در حوزه آب، حمایت مالی می‌کند تا اطلاعات تهیه شده در اختیار کارشناسان قرار گیرد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از روبط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز؛ محمدصادق حمیدیان در کمیسیون کشاورزی این اتاق با موضوع مدیریت بحران آب در فارس، گفت:‌ در دنیای امروز بحث تحقیق و توسعه جز ارکان توسعه است و اگر تحقیقات انجام شده در اختیار عامه ذی نفعان قرار نگیرد، کامل نیست.
وی با بیان اینکه دسترسی به تحقیق و پژوهش های کارشناسی انجام شده در دستگاه های مرتبط با موضوع آب باید قابل دسترس برای همگان باشد افزود: متاسفانه در کشور ما قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به دلیل نگاه های سلیقه ای در برخی از دستگاه ها اجرا نشده که محدودیت دسترسی به منابع و پژوهش های انجام شده باید ایجاد موازی کار و مشکلات فراوان در تصمیم گیری ها می شود.
حمیدیان با بیان اینکه روح حاکم بر قانون نشر آزاد اطلاعات بر خلاف رویه جاری در دستگاه های اجرایی است اظهارداشت: اتاق شیراز از آثار پژوهش و تحقیق های انجام شده در حوزه آب، حمایت مالی می کند تا اطلاعات تهیه شده در اختیار کارشناسان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بودجه اتاق بازرگانی متکی به منابع دولتی نیست اضافه کرد: همچنین ما در اتاق بازرگانی شیراز آمادگی تهیه بانک جامع اطلاعاتی در حوزه آب به صورت منسجم را داریم.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در چهل سال گذشته روند فعالیت دستگاه ها در موضوع آب به صورت جزیره ای بوده که و این مهم منجر به عدم تحقق اهداف در این موضوع شده است.
حمیدیان عنوان داشت: ادامه اختلاف ها موجب دلسردی و دلخوری شده و ما را به نتیجه مطلوب نمی رساندگفت: معیار صحیح تحقق نقطه مطلوب تکیه بر کار کار شناسی است زیرا حتی قانون نیز در برخی از امور نیاز به اصلاح دارد.
وی تصریح کرد: برای مدیریت و تصمیم گیری صحیح و دقیق در مسئله آب باید مواردی از جمله مصارف، منابع و پراکنش منابع و مصارف آب به صورت عمومیت و جامعیت پرداخته شود و نگاه ما کلان و وسیع باشد.
حمیدیان با بیان اینکه باید برای مدیریت بحران آب با انجام کار کارشناسی تصمیم واحد با نظر یکپارچه کارشناسان اتخاذ و عملیاتی شود افزود: متولیان حوزه آب باید برای مدیریت در این بخش از مسایل اختلافی سلیقه ای پرهیز و منافع ملی را در دستور کار خود قرار دهند.
مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نیز گفت: در بحث مدیریت بحران آب باید موضوع های مصرف و تولید آب در استان نیز مد نظر باشد تا از بارندگی های اندک استان بتوان استفاده مناسب کرد.
مهرزاد بوستانی با بیان اینکه متاسفانه در تصمیم گیری ها در بخش آب در استان موارد حاشیه ای جایگزین موارد اصلی شده است ادامه داد: با وجود شرایط بحرانی در بخش آب، شاهد وجود آب های پراکنده ای در برخی از مناطق استان هستیم که باید برای تولید و حفظ آب در استان برنامه ریزی شود.
وی اظهارداشت: ما در استان فارس با اقلیم غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم به طوری که در برخی از مواقع باران های پر بارش و پراکنده ای در استان انجام می شود که باید برای استفاده از این باران ها برنامه ریزی شود.
او اضافه کرد: طرح تغذیه مصنوعی تجربه موفقی در چند سال اخیر است که با اجرای آن شاهد اتفاق های مثبت دربخش آب استان بودیم که باتوجه به بازندگی های مقطعی در استان، این طرح می تواند در کل استان اجرا شود و نتیجه مطلوبی ارائه دهد.
استاد دانشگاه شیراز هم با بیان اینکه مدیریت منابع آب تنها از دو راه تهیه بیلان حوزه و نصب کنتور هوشمند امکان پذیر خواهد بود گفت: بیلان حوزه یک کار اساسی است که میزان آب های موجود را مشخص می کند و موجب جابجایی آب، تشخیص درست بسیاری از مشکلات و ارائه راهکارهای عملی می شود.
عزت الله رئیسی اردکانی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند نیز عنوان داشت: نصب کنتور هوشمند نجات دهنده ما در موضوع بحران آب است که در اجرایی کردن این طرح باید دعواها و اختلاف سلیقه ها کنار گذاشته شود.
وی ادامه داد: با اجرای طرح نصب کنتور هوشمند میزان آب مصرفی برای کشاورزان مشخص می شود و بر اساس آن الگوی کشت نیز سامان می یابد لذا امروز باید در بخش آب کشور اولویت نخست نوشتن قانون جامع برای جلوگیری از راه های دور زدن کنتور باشد.
اسن استاد دانشگاه افزود: نکته مهم در اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند باید مواردی از جمله پوشش تمام چاه های کشور، دقیق بودن کنتورها، نگارش قانون و جلوگیری از راه های دورزدن کنتورها، و از بین رفتن اختلاف بخش برق و نیرو مدنظر قرار گیرد.
رئیسی اردکانی با بیان اینکه طرح ها در حوزه آب در کشور باید درسطح تخصصی با جنبه های مختلف بررسی شود بیان کرد: طرح تعادل بخشی آب طرح جامعی است که نه تنها مربوط به یک دستگاه بلکه به همه دستگاه های دولتی ارتباط دارد.
وی با اشاره به اینکه در مدیریت آب باید مباحث حکمرانی آب های سطحی و زیر زمینی در استان در دستور قرار گیرد اظهارداشت: برای مدیریت آب در کشور به لحاظ برخورداری از تکنولوژی و علم در جایگاه خوبی هستیم اما در بحث انجام فعالیت های اجرایی، عمده اقدامات منوط به کار فرهنگی و طولانی مدت است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آلومینیوم-پرسپولیس در جام حذفی بدون تماشاگر!

کشف سکه‌های تاریخی از یک متهم در مسافرخانه ای در فسا

جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد

تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

شهادت دستکم 16 اسیر فلسطینی در زندان های صهیونیست ها

برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس

تمجید فیلسوف اهل‌سنت از سیلی ایران به اسرائیل

هدیه تولد همسر، آزادی زندانی در جهرم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

هوشیاری پلیس فسا مانع از فروش سکه‌های دوره اشکانی شد

قتل خانم 82ساله در آباده و سرقت طلاجات او

مسمومیت اعضای یک خانواده شیرازی با قارچ

اجرای طرح «خانواده میزبان» در فارس

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد

افزایش ظرفیت‌های جدید سامانه ارتباطات مردمی 137 شیراز

استمرار روند فعالیت خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس

‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز

کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس