پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز:

تحلیل همه جانبه از شخصیت رئیس جمهوری آمریکا دراختیار مسئولان قرار گیرد سياسي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - ایرنا - عضو هیات علمی و قائم مقام دانشگاه شیراز با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران و برجام گفت: با توجه به ناقص بودن تحلیل های رسانه ای درباره "دونالد ترامپ"، انتظار می رود که تحقیق و تحلیل‌های همه‌جانبه‌ و دقیق‌تر از شخصیت و تفکر وی دراختیار مسئولان قرار گیرد.
دکتر سید علی اکبرصفوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با حفظ وحدت و وفاق ملی می توان با ارائه این تحلیل ها پیش بینی های دقیق تر و تصمیات بهتر در واکنش به رفتار رئیس جمهوری آمریکا گرفت.
وی با بیان اینکه بحث‌های مختلفی در مورد دونالد ترامپ و شخصیت وی در خبرگزاری‌های ایران مطرح می شود و غالبا وی را فردی غیرمتعارف از ابعاد شخصیتی و سیاسی عنوان می‌کنند گفت : بدون اینکه قصد تأیید یا نفی آن خصوصیات را داشته باشیم، به‌نظر می‌رسد لازم است همه رسانه‌ها تمرین‌ کنند تا در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود نگاه‌های عالمانه‌تر و جامع‌تر داشته باشند.
استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: تا قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات کمتر خبری درمورد اینکه وی یکی از برجسته‌ترین کارآفرین‌های آمریکا و یکی از توانمندان اقتصادی است، مطرح می‌شد از جلمه این که وی دارای حدود ٢٠ کتاب در زمینه‌های مختلف می‌باشد که تعداد زیادی از آنها در زمینه‌های موفقیت در ایران ترجمه و به چاپ رسیده است.
وی ادامه داد: این را به این علت بیان می‌کنیم که درمورد پیش‌بینی‌های رفتارهای سیاسی ترامپ و چگونگی برنامه‌ریزی دولت در ایران هم کمابیش نگاه‌هایی بعضا ناقص مطرح می‌شود.
صفوی بیان کرد: لازم است سیاستمداران کارکشته و نخبگان علمی و اقتصادی با دقت و درایت بیشتری بر موضوع تأمل کنند و توصیه‌های هوشمندانه‌تری جهت پیشبرد امور کشور و تعاملات بین‌المللی و نیز تحولات ضروری در سیاست‌های داخلی کشور ارائه کنند.
صفوی خاطرنشان کرد: لازم است تحقیق و تحلیل‌ها همه‌جانبه‌تر و دقیق‌تر از شخصیت و شیوه تفکر رئیس‌جمهوری جدید آمریکا انجام و در اختیار مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد تا پیش‌بینی‌های صحیح‌تری را بتوان رقم زد. بدون‌شک هرچه دایره مشاوران دولت در این راستا وسیع‌تر و قوی‌تر باشد موفقیت‌های بهتر حاصل خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت: ترامپ پیش از آنکه یک سیاست‌مدار باشد یک متخصص اقتصادی است و لذا احتمالا اخذ نتایج اقتصادی از اولویت‌های وی باشد. برهمین‌مبنا می‌توان با مهره‌ها و گزینه‌های اقتصادی بهتری در تعاملات بین‌المللی ورود کرد تا بتوان حرکت‌های رقبا را به نحو مؤثر خنثی کرد و یا از آن نهایت بهره را برد.
قائم مقام دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه پس از توافق هسته‌ای موجی از اتحادهای بین‌المللی در گسترش همکاری با ایران و احترام به جایگاه ایران شکل گرفت، گفت: گرچه به‌دلیل رفتارهای نسنجیده برخی گروه‌های افراطی و یا حمله به سفارتخانه‌ها صدمات شدیدی به این رویکرد مثبت بین‌المللی وارد شد، لیکن مجددا در فضای جدید می‌توان با رفتارهای متعادل و درعین‌حال قدرتمندانه و عزتمندانه، اتحادهای بین‌المللی و خصوصا اروپایی را به سمت همکاری‌های هرچه بیشتر و تعاملات بهتر با ایران سوق داد تا به‌نحوی با تندروی‌های احتمالی دولت آمریکا مقابله کرد. از این نظر رفتارهای بسیار هوشمندانه و نه ظاهرپسندانه از سوی مسئولان دولتی ضروری به‌نظر می‌رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: تلاش برای رویکرد وحدت‌گرایانه و تعاملات بهتر با گروه‌های مختلف سیاسی می‌تواند قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخلی را بسیار بهبود بخشد که هم رضای خداوند و هم شادی و رفاه و رضایت بیشتر مردم را به همراه خواهد داشت.
صفوی اظهار کرد: توجه جدی مسئولان ارشد دولتی به خواست بخش‌های مختلف جامعه در راستای همدلی و هم‌زبانی و دوری از خصومت‌های شخصی و کینه‌توزانه، رعایت حقوق اساسی همه آحاد جامعه و رعایت بهتر عدالت و پرهیز از رفتارهای زورمندانه علیه هرگونه تفکر انتقادی و یا مخالف در بین مردم و گروه‌های سیاسی بسیار مهم و حیاتی است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه 21 مهرماه جاری ایران را عامل بی ثباتی در منطقه خواند؛ اتهامی کذب که پیش از این در مواضع روسای جمهوری آمریکا و مقامات کاخ سفید اعم از جمهوری خواه و دموکرات نسبت به جمهوری اسلامی ایران بارها بیان شده است.
ترامپ در اظهارات خود برجام را «توافق بد» خواند و گفت: نمی‌تواند پایبندی تهران به توافق جامع هسته‌ای دو سال پیش با قدرت‌های جهانی را تایید کند، این توافق نقایص زیادی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نیز شامگاه جمعه 21 مهرماه در گفت وگوی زنده تلویزیونی به ادعاهای ترامپ پاسخ داد و گفت: آمریکا در توطئه های خود علیه ملت ایران تنهاتر از همیشه است و رییس جمهوری امریکا یادش رفته تمام جنگ های منطقه ای را امریکا به وجود اورده است.
رئیس جمهوری گفت: در صحبت های ترامپ نسبت به سیاست ایران جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
روحانی ادامه داد: دعوت می کنم رئیس جمهوری امریکا تاریخ را بهتر بخواند و درباره ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین المللی بیشتر بداند.
6113/ 2027
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید