پیام فارس

آخرين مطالب

كشت در اراضی شیب‌دار آری یا نه اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - كاشت در اراضی شیب‌دار كه به‌عنوان یكی از راهكارهای مد نظر برای حفظ منابع اصلی كشاورزی اعم از خاك و آب مد نظر برنامه‌ریزان قرار گرفته، با اختلاف نظر مسئولان در فارس مواجه است.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، اگرچه طی سال‌های گذشته، طرح كاشت درخت، درختچه و گیاهان دارویی در بخش‌هایی از اراضی شیب‌دار تحت مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس قرار گرفته، اما اختلاف‌نظرها پیرامون تداوم این حركت هر روز بیشتر می‌شود.
مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای فارس اعتقاد دارد كه آثار منفی كاشت درخت و گیاه در اراضی شیب‌دار مناطق مختلف، بسیار بیشتر از منافع آن است.
علی دهقانی با پیگیری طرح كاشت درخت و گیاهان مختلف در اراضی شیب‌دار مخالفت كرد و آثار منفی این اقدام را بر منابع آبی زیاد دانست.
دهقانی گفت: خداوند جایی كه باید پوشش گیاهی مطلوب را به شكل طبیعی ایجاد كرده است و ما با دخالت در این بخش در روند چرخه طبیعی آب اخلال ایجاد می‌كنیم.
او اعتقاد دارد زیر كشت رفتن اراضی شیب‌دار مصرف‌كننده‌ای جدید را به منابع آب اضافه می‌كند و باعث اتلاف این منابع محدود در استانی كه میانگین بارش سالانه آن 350 میلی‌متر است، خواهد شد.
دهقانی با اشاره به اینكه شخصا تحقیقاتی در این زمینه داشته است، گفت: دادن اجازه كاشت در اراضی شیب‌دار به معنی ایجاد قابلیت دسترسی افراد به منابع تامین كننده آب، آنهم سرشاخه‌های این منابع.
مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای فارس گفت: این اقدام ممكن است در ابتدا با كاشت درخت‌هایی نظیر بادام كوهی و بنه یا گیاهان دارویی همراه باشد اما در ادامه امكان دارد به كاشت سایر درخت‌های میوه و دادن سم و كود و ... همراه شده و سرشاخه‌های تامین كننده منابع آب را با مخاطره مواجه كند.
دهقانی تصریح كرد: آنچه در نقاطی نظیر دشمن‌زیاری انجام شده است، در واقع كاشت گیاه در بافت نامناسب خاك تلقی می‌شود؛ قطعا اگر این اراضی مستعد رشد گیاه بود، به شكل طبیعی در آنها گیاهانی رشد كرده بود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس گفت: پیگیری كاشت در اراضی شیب‌دار، به دلیل قرار داشتن در اراضی بالادست سدها، منابع آبی این مناطق را با مخاطره مواجه خواهد می‌كند؛ چنین اقدامی در منطقه كوهمره سرخی سد نرگسی، در اقلید سد درودزن و ... را دچار مشكلاتی خواهد كرد.
دهقانی خاطرنشان كرد: قبلا با 50 میلی‌متر بارش در بالا دست، ورودی سد درودزن به 200 میلی‌متر هم می‌رسید اما با توسعه اراضی كشاورزی و باغ‌ها، امروز با 50 میلی‌متر بارندگی حتی همین میزان ورودی را هم نداریم!
این مقام مسئول خواستار بررسی دقیق ابعاد مختلف توسعه كشت در اراضی شیب‌دار شد.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، رئیس جهادكشاورزی فارس البته اعتقاد دارد كه كاشت در اراضی شیب‌دار براساس مطالعات دقیق انجام شده و می‌شود.
محمدمهدی قاسمی معتقد است كه امروز موضوع خاك و حفظ خاك بسیار با اهمیت‌تر از آب است و با توجه به روند فرسایش خاك در استانی نظیر فارس، باید راهكارهای مختلف برای ممانعت از تداوم روند فرسایشی را اجرایی كرد.
قاسمی با بیان اینكه 70 درصد از كل بارندگی در اراضی شیب دار با پوشش گیاهی، تبخیر می‌شود، گفت: با كاشت گیاهان مناسب در اراضی شیب‌دار، نفوذپذیری آب به زمین بیشتر شده و ضمن جلوگیری از فرسایش خاك، زمینه تلطیف هوا فراهم خواهد شد.
رئیس جهادكشاورزی فارس گفت: كاشت گیاهان دارویی و درختانی با الگوگیری از طبیعت هر منطقه‌، از كاشت گندم و جو به شكل دیم در اراضی شیب‌دار جلوگیری خواهد كرد.
قاسمی با اشاره به اینكه كاشت دیم گیاهان مختلف در اراضی شیب دار نقاطی نظیر دشمن‌زیاری، باعث جلوگیری از بروز مخاطرات مختلف و انسانی خواهد شد،‌گفت: همه ساله شاهد اقدام كشاورزان و افراد بومی محلی برای شخم زدن اراضی در این منطقه بوده‌ایم حال آنكه براساس آمارهای دقیق طی سنوات گذشته تاكنون حدود 40 كشاورز در حین شخم زدن این اراضی با تراكتور، جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس جهاد كشاورزی فارس تصریح كرد: ما نه‌تنها به‌دنبال گرفتن آب و جلوگیری از ورود آب به منابع زیرزمینی و مخازن سدها نیستیم بلكه اعتقاد داریم استفاده مطلوب از اراضی شیب‌دار به بهبود وضعیت منابع آبی كمك خواهد كرد.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست فارس نیز به‌عنوان مخالف كاشت در اراضی شیب‌دار، انجام چنین اقدامی را منجر به تخریب اراضی ملی و بروش مشكلات عدیده دانست.
مرادی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است كه 500 هزار هكتار اراضی شیب‌دار زیر كشت گونه‌های مختلف گیاهی قرار گیرد؛ تبدیل وضعیت اراضی ملی و طبیعی همواره یكی از مقاصد انسان‌های حریص به‌شمار می‌رود و نمونه آن طرح فلاحت در فراغت است.
سرپرست حفاظت محیط زیست فارس معتقد است كه امروزه عده‌ای با آتش‌زدن عرصه‌های طبیعی به‌دنبال تصرف این اراضی و انجام فعالیت‌های كشاورزی و باغ‌داری در آنها هستند و كاشت در اراضی شیب دار چنین روندی را تسریع می‌كند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری فارس نیز معتقد است كه این موضوع را باید در قالب یك پازل دید كه ندیدن هر یك تكه از آن، كار را با مشكل مواجه كرده و باعث نقصان خواهد شد.
مهدی فیاض‌پور با اشاره به شرایط جغرافیایی و اقلیمی مختلف در قسمت‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی فارس، گفت: نوع بارندگی و شكل فرسایش خاك و شرایط آب و هوایی در پهنه‌های مختلف استان تفاوت‌های زیادی دارد.
یك كارشناس مسائل كشاورزی نیز با تاكید براینكه باید در جلساتی تخصصی این موضوع دنبال شده و نتیجه‌ای مناسب حاصل شود، گفت: به نظر می‌رسد كه اثرات مثبت كاشت در اراضی شیب‌دار كمتر از اثرات منفی آن خواهد بود.
زارعی اعتقاد دارد كه یكی از تاثیرات مثبت این اقدام، جلوگیری از ورود رسوبات به مخازن سدها و كمك به پایداری خاك در نقاطی است كه مشكل فرسایش یك بحران در آینده به شمار می‌رود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از علائم تا درمان سرطان تخمدان

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

سبقت شکلات از طلا!

اعزام 8 کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد

توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور

خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در فارس

‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی

خطیر: چه باشم چه نباشم برای استقلال خوشحالم

خطیر: تغییر حق مالک جدید است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

دوش آب سرد بگیریم یا نه؟

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید

پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم/ ستاره خلیج فارس بورسی می‌شود

دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

برگزاری همایش پیاده‌روی در مهر

اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون

6 کشته و مصدوم در حادثه رانندگی محور نی‌ریز

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم