معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:
معنویت ستون فرهنگ جهادی است
علمي
بزرگنمايي:
فارس آنلاین - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاكید دارد كه معنویت ستون خیمه و خمیرمایه فرهنگ جهادی محسوب میشود.
به گزارش ایسنا منطقهی فارس، سعید پورعلی چهارشنبه 3 آبان در افتتاحیه گردهمایی مدیران حراست واحدهای جهاددانشگاهی سراسر كشور در شیراز، با اشاره به آیه 24 سوره توبه گفت: کلمه جهاد و مشتقات آن در قرآن 31 بار تکرار شده است اما حرب و قتال به معنای جنگیدن فقط 4 بار آمده است .
وی با بیان اینکه معنای جهاد در قرآن و متون دینی و به ویژه سنت نبی مکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) بسیار گستردهتر و کلیتر از معنای قتال و حرب معرفی شده است، افزود: قتال یا همان جنگیدن به طور مشخص درگیری مسلحانه در جنگهاست اما جهاد بسیار متفاوتتر از این معناست و اگر کسی این معنا را با معنای حرب و جنگیدن اشتباه بگیرد سخت مسیر حرکت و مشی زندگی خود را دچار بحران و ضلالت کرده است و این همان اتفاقی است که توسط جریان های تکفیری و داعش امروز در بخشی از خاورمیانه و جهان اسلام به بهانه جهاد رخ میدهد .
پورعلی یادآور شد: جهاد به معنای تلاش و کوشش در مبارزه با دشمن است چه این دشمن یک فرد ستمگر باشد و یا این دشمن در درون خود انسان لانه کرده و از جمله وسوسههای شیطانی باشد؛ مومن در هر دوی این دو عرصهها با مفهومی به نام جهاد خود را روبهرو میبیند .
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: همچنین جهاد کلمهای مشتق از ریشه جهد و به معنای به کار بردن تمام توان و نیرو و تمام اراده فرد برای رسیدن به هدف است؛ برخی مواقع به معنای مشقت و به معنای مبالغه و شدت در کار هم به کار رفته است و علاوه بر این جهاد معنای دیگری هم دارد و آن خرج کردن تمام آنچه انسان در وسع و توان دارد و تحمل کردن مشقتها در راه رسیدن به یک هدف معلوم و مشخص است .
جهاد در دو جبهه رخ میدهد
وی با بیان اینکه این معانی جهاد در دو جبهه رخ میدهد، گفت: جهاد اول متوجه درون است و در این رابطه با مفهوم جهاد اکبر آشنا هستیم یعنی تلاش برای رسیدن انسان به حقیقت ذات خویش و بعد از آن رسیدن به پروردگار و و دوم جهادی که متوجه عالم خارج است یعنی جهاد اصغر؛ این نوع جهاد رساندن دیگران به حقیقت درونیشان و سپس رساندن آنها به پروردگارشان است .
مقدسترین وظیفه پیامبران جهاد است نه حرب و قتال
پورعلی با تأکید بر اینکه مقدسترین وظیفه پیامبران جهاد است نه حرب و قتال، گفت: هیچ منافعی اعم از فردی و جمعی نباید اطاعت خدا و رسول و جهاد را تحت الشعاع قرار دهد .
وی با بیان اینکه جهاد یک امر ساری و جاری و در زندگی روزمره ماست، گفت: در آیه 24 سوره توبه، خداوند معادله هشتگانهای را معرفی میکند که این معادله میتواند به سه موضوع مهم و حیاتی در زندگی انسان اجازه ظهور و بروز ندهد. پدران، فرزندان، برادران، همسر، عشیره، اموال، تجارت و مساکن به عنوان منافع میتواند مانع نزدیکی به خدا، رسول و جهاد شود .
انسان باید ردای جهاد را در همین دنیا و زندگی روزمره بر تن کند
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: متابعت از خدا و رسول(ص) و جهاد موکول و منوط به این است که بین این منافع و آن منافع یک نسبت قابل اعتنایی صورت گیرد؛ بنا نیست که امر اطاعت از خدا و رسول و جهاد موکول به جای دیگری شود. انسان در همین دنیای مادی و همین عرصه زندگی رومزه و با همه این تعلقات باید بتواند متابعت از امر خدا و رسول(ص) و جهاد به معنای عام کلمه را دنبال کند و مشی پیامبر مکرم اسلام(ص) را محور و مدار زندگی خود قرار دهد و ردای جهاد را در همین دنیا و زندگی روزمره بر تن کند و حتی به همین تعلقات و موضوعات هشتگانه مادی بتواند رنگ و بوی الهی ببخشد .
وی با تصریح اینکه آن 8 عامل مذکور میتواند تحت تأثیر متابعت از خدا و رسول(ص) و جهاد قرار گیرد، گفت: اگر حاکمیت حب خدا، رسول(ص) و جهاد در سرزمین وجودمان استقرار بیابد معادله شکل مناسب خود را پیدا میکند .
پورعلی با بیان اینکه هیچ راهی به جز تزکیه و تهذیب نفس و پاک کردن خویش از هر گونه آلودگیها و خباثتها برای متعالی کردن خود وجود ندارد، گفت: مفهوم آیات ذکر شده به معنای بریدن پیوندهای دوستی و محبت و نادیده گرفتن عواطف انسانی نبوده و نخواهد بود بلکه منظور این است که اگر انسان بر سر دو راهی منافع و حب رسول خدا(ص) و جهاد قرار گرفت بتواند به سمت حب خدا و رسول و جهاد حرکت کند و خداوند در این زمینه نیز به گروهی که عواطف و تعلقات خود را بر رضای خدا، متابعت از رسول(ص) و جهاد مقدم می شمارند، هشدار می دهد .
معنویت ستون خیمه فرهنگ جهادی است
وی با یادآوری اینکه این هشدار تقدم زمینهساز قهر الهی است آن هم قهر و غضبی نامعلوم، گفت: برتری دادن امور مادی بر معنویت به تعبیر همین آیه نشانه فسق است و مرز ایمان و فسق هم رها کردن معنویت است و معنویت ستون خیمه فرهنگ جهادی است .
پورعلی ادامه داد: اگر ما فرهنگ را در عناصر زبانی و ذهنی به معنای اخلاقیات، باورها، آرمانها و نگرشها، به معنای ارزشی و هنجاریاش، یعنی اخلاقیات و به معنای رفتاریاش یعنی سبک زندگی، مسیر، عادت و گرایش و به معنای عنصر نهادی یعنی مناسبتهای سازمانی قلمداد کنیم چتر معنویت باید بتواند همه این عناصر را در بربگیرد .
خمیر مایه فرهنگ جهادی معنویت است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه همه عناصر فرهنگی است، چون خمیر و خیمه فرهنگ جهادی معنویت است، گفت: فرهنگ جهادی به این روحیه یعنی روحیه معنویتگرایی و طاعتگرایی و متابعت از رسول و ولی وابسته و پیوسته است .
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در طول حیات 37 ساله جهاد دانشگاهی 7 بار خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و در این دیدارها توصیهها و تاکیداتی داشتند و ما این توصیهها و راهنماییها و تاکیدات را مرتب باید مرور کنیم، گفت: کلید واژههای اصلی هر دیدار میتواند بخشی از وجود فرهنگ مدیریت جهادی را بیان کند .
پورعلی با یادآوری منویات معظمله در دیدار 24 مرداد سال 86 که دیداری متفاوت با سایر دیدارها بوده و ایشان در فضای جهاد دانشگاهی حضور یافته بودند، گفت: به تعبیر ایشان این اقدام به معنای اوج علاقه و قدرشناسی نسبت به جهادگران بوده است .
وی با بیان اینکه معظمله در این دیدار به یک تیپشناسی فردی و سازمانی در قالب اشاره به جهادگر برجسته مرحوم کاظمی آشتیبانی و موسسه رویان اشاره کردند، گفت: ایشان فرمودند موسسه رویان یک موسسه موفق و یک نمونه کامل و چشمگیر از آن چیزی بود و هست که انسان آرزویش را میکند یک آرزوی تحقق یافته بر روی زمین و در مورد مرحوم کاظمی آشتیبانی قریب به همین مضمون اشاره کردند و فرمودند علت اینکه به آن مرحوم علاقه داشتم همین است حرکت و نحوه کار و مدیریت پیگیری او یک مجموعه کامل از آن چیزی است که آدم دوست داشته و آرزو دارد .
پورعلی اضافه کرد: این الگوی مطلوب فردی و ساختاری یکی از زمینیترین و قابل لمسترین و محسوسترین الگوی فرهنگ و مدیریت جهادی است و این موسسه و مرحوم کاظمی آشتیبانی در بیان مقام معظم رهبری دارای ویژگیهایی بودند که لازم است حراست جهاد دانشگاهی نیز به این موارد توجه کند .
وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند موسسه رویان و مرحوم کاظمی آشتیبانی ترکیبی از علم، ایمان و تلاش هستند و مجموعه این ها اگر در یک فرد و جمعی کنار هم بودند، در حقیقت یک امر آسمانی را به یک امر زمینی و محقق یافته تبدیل میکند .
پورعلی همچنین فرازهایی از آیه 108 سوره توبه را یادآور شد و گفت: در این نکته قرآنی مقام معظم رهبری جهاد را به مثابه یک نهاد با مفهوم مسجد همخوانی کرده است و مردان و زنان این نهاد به کسانی تعبیر کرده است که دوست دارند پاکیزه باشند و خداوند هم به خاطر همین نیت پاکیزگی آنها را دوست دارد و مورد لطف و عنایت قرار میدهد .
مجموعه جهاد دانشگاهی به مثابه یک مسجد است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی به مثابه یک مسجد است، روحیات و رفتارهای فردی که وارد مسجد میشود را یادآور شد و گفت: ستون خیمه فرهنگ جهادی، معنویت و ایمان این نهاد است و فضای معنوی، عاطفی و روحانی آن نیز باید فضای مسجدی باشد که بر اساس تقوا بنا شده است و نمیتوانیم در مسجد و در جایگاه عبادت به عنوان انسان مومن و عبد خدا هر رفتار و نگرش و کرداری گویشی و زبانی را به کار ببریم .
وی با یادآوری وظایف بخش حراست جهاد دانشگاهی تأکید کرد که حراست باید بر ایمان، تقوا، پاکی و طهارت بیفزاید و جهادگران هم باید بر ایمان، پاکیزگی و جهد و تلاششان بیفزایند .
جهاد به معنویت است نه ساختمان و تجهیزاتش
پورعلی با بیان اینکه جهاد به ساختمانش و تجهیزات و امکاناتش نیست بلکه جهاد به معنویت و ایمان تزلزلناپذیری جهاد است، گفت: به تبع ارتقای این معنویت و ایمان در جهاد دانشگاهی، یک سنت الهی است و امکانات، تجهیزات و اعتبارات هم میآیند اما آنچه که باید به آن توجه کنیم، ایمان و معنویت کارکنان ماست که تاکنون سعی کردیم آن را به بهترین نحو حفظ کنیم .
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگیهای این فرهنگ تحقق یافته آن است که به مفهوم جهاد وسعت ببخشد و تا جایی که میتواند جهاد را از حرب و قتال دور کند؛ جهاد علمی، فرهنگی، اقتصادی یا مبارزه اقتصادی، فرهنگی و اینها از وجوه دیگر جهاد است .
وی باز هم فرمایشات مقام معظم رهبری را مورد تأکید قرار داد و گفت: معظم له تأکید کردند که باید خصم را شناسایی و تحت فشار قرار دهید؛ جهاد معنای اتم و اکملش این است که جهد و تلاشی باشد که دشمن را هدف گرفته باشد و تلاش نیز تلاش دشمنشکنانه بوده و علم و حرکت و تحقیق جهاد باید ناظر بر دشمنشکنی باشد .
پورعلی با تأکید بر اینکه سطح فعالیت و تحرک عنصر جهادی باید جهادی باشد، گفت: عوامگرایی و عوامپسندی در کار، عنصر جهادی و فرهنگ جهادی جای خود را به حرکتهای گزین نمیدهند و عنصر جهادی باید حرف برتر را به میدان بیاورد و این تحقق پبدا نمیکند مگر اینکه آن معادله شکل بگیرد و بر ایمان و تقوایمان مراقبت کنیم .
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری فرمودند از اول که جهاد دانشگاهی را شناختهایم بر اساس دین و تقوا بوده و بر این اساس آن را باید نگه داشت، گفت: تعبیر دیگر در بیان مقام معظم رهبری بحث حفظ جهتگیری و هویت عنصر جهادی در این نهاد است .
وی گفت: گناهان و سخنچینیها و طمعها میتوانند ما را محاصره کنند و بر اساس آنها میتوان هویت و جهتگیریهای خود را تغییر داد لذا روح و هویت عنصر جهادی باید در مقابل این وسوسهها محکم و استوار بایستد و هویت و شخصیت فرد و نهاد جهادی اگر بر مبنای تفکر درست و منطقی و صحیحی شکل گرفته باشد در گذر ایام نه تنها کمرنگ نخواهد شد بلکه روشنتر، واضحتر، شفافتر و همچنین مستحکمتر میشود .
پورعلی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگیهای عنصر جهادی این است که انقلابی است، گفت: نباید بگذاریم مفهوم انقلابی بودن دستخوش تحریف ماهیت شود؛ این یکی از نکاتی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده و میفرمایند عنصر انقلابی هیچ نسبتی با بی انضباطی، اغتشاش، بی نظمی، شلوغی و سردرگمی ندارد و در مقابل میفرمایند محکمترین و قویترین انضباطها انضباط جهادی و انقلابی است .
انسان انقلابی دارای محکمترین انضباط است
وی با تأکید بر اینکه انسان انقلابی دارای محکمترین انضباط بوده و قانونمندترین فرد و حامی و پاسدار قانون است، گفت: فراموش نکنیم که عنصر جهادی و فرهنگ جهادی به هستی پر از اعتماد و مملو از توکل به خداوند و باورمند به وعده الهی است .
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۳:۱۹:۰۶ AM
-
۵۴ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/8333/