پیام فارس

آخرين مطالب

معاون غذا و داروی علوم پزشكی شیراز:

غذای سالم اولین اصل در تامین سلامت جامعه است/ واكسن آنفلوآنزا از چین وارد نمی‌شود علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعتقاد دارد كه اولین اصل در تامین سلامت جامعه‌ را در دسترس بودن و استفاده از غذای سالم دانست.
به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، دكتر حسین نیك‌نهاد بعد از ظهر شنبه 22 مهر در یك كنفرانس خبری كه در آستانه روز جهانی غذا، شانزده اكتبر، برگزار شد،؛ گفت: ارزش غذا در تمام دنیا مشخص شده و جا افتاده است، غذای سالم منجر به تامین سلامتی مردم می شود، بنابراین تمامی کشورها در زمینه امنیت غذا و تامین غذای کافی برای مردم، تلاش و برنامه ریزی می کنند .
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توسعه تولید غذا در کشورها تاثیر مهم و مستقیمی بر اقتصاد و سلامت دارد، افزود: امسال در کشور ما نیز روز جهانی غذا با شعار "تغییر الگوی مهاجرت با بهره گیری از امنیت غذایی و توسعه روستایی" برگزار می شود، این شعار در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید است و می تواند نقش بسزایی در افزایش سطح زندگی مردم داشته باشد و در این راستا در کشور تلاش زیادی می شود .
او اضافه کرد: در چند سال گذشته وزارت بهداشت علاوه بر امنیت غذایی که سازمان های مختلف در کشور در این زمینه دخالت دارند، روی سلامت غذا تاکید ویژه ای داشته است و با توجه به ارتباط غیرقابل انکار نوع غذا و تغذیه با بیماری های غیرواگیر که بسیاری از مردم دنیا درگیر آنها هستند، روی این قسمت تلاش زیادی شده است که بتوانیم غذاهای سالم تری برای مردم تهیه کنیم .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، ادامه داد: غذای سالم دو قسمت دارد، یکی سالم بودن غذا است که آلودگی های شیمیایی و آفت کش ها در این غذاها زیاد نباشد و در اندازه مجاز که بررسی شده و در دنیا قابل قبول است استفاده شود، به همین دلیل آزمایشگاه های کنترل سازمان غذا و دارو که آزمایشگاه هایی بسیار مجهز هستند و در حدود 10 سال گذشته وزارت بهداشت هزینه قابل توجهی برای تکمیل و تجهیز این آزمایشگاه ها در نقاط مختلف کشور با دستگاه های بسیار پیشرفته برای مشخص کردن سموم، فعالیت خود را جدی تر کرده اند .
بررسی 160 نمونه سم در آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نیك‌نهاد، با اشاره به بررسی حدود 160 سم ارگانوفسفری موجود در کشور در آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: غذاهایی که از محیط عرضه نمونه برداری می شود از سوی کارشناسان غذا دارو کنترل می شود، همچنین18 محصول خام کشاورزی از نظر سموم دفع آفات نباتی، کنترل و بررسی می شوند .
او تاکید کرد: آزمایشگاه دانشگاه با تمام ظرفیت و همچنین با همکاری آزمایشگاه های سطح شهر، نمونه های مختلف را برای تضمین سلامت مردم کنترل می کنند .
نیك‌نهاد همچنین گفت: بخش بعدی که وزارت بهداشت روی آن تاکید دارد تغذیه صحیح است، بیماری های غیرواگیر شامل دیابت، فشار خون و سرطان که در دنیا ثابت شده با غذا ارتباط دارند، از حدود چهار سال پیش برنامه بسیار جدی در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت در زمینه مصرف قند، چربی و نمک که در غذاهای مردم ایران زیاد مصرف می شوند، اجرا می شود؛ در این زمینه برنامه وسیعی انجام شد تا کارخانه ها در غذاهای تولیدی و پیش ساخته که مردم استفاده می کنند مقدار نمک را کنترل کرده و کاهش پیدا کند، در این راستا برچسب های رنگی برای اطلاع مردم روی غذاها نصب شده است .
معاون غذا و داروی دانشگاه اضافه كرد: با همکاری وزارت بهداشت و اداره استاندارد، قند مصرفی در نوشابه ها کاهش داده شده و مقرر شد در صورت امکان شیرینی های جایگزین به جای قندهایی که می توانند بیماری زا باشند در کارخانه ها به عنوان شیرین کننده استفاده شود .
چربی ها در کمین سلامت غذایی، روغن های سالم را جایگزین کنیم !
او در زمینه مصرف چربی، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، وزارت بهداشت بازرسی های جدی برای به کار نبردن چربی های اشباع و چربی های ترانس در غذاهای مردم انجام می دهد، همچنین معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور موظف شدند بر محصولات کارخانه ها نظارت کنند؛ تبلیغ و اطلاع رسانی استفاده از روغن های سالم یکی دیگر از اقدامات در زمینه غذای سالم در کشور است تا مردم مصرف روغن های جامد را کاهش داده و از روغن های سالم استفاده کنند .
او با اشاره به اقدامی دیگر برای تامین سلامت غذایی مردم استان فارس، ادامه داد: در استان فارس بالای 70 درصد محصولات، دارای برچسب نشانگر رنگی برای اطلاع رسانی هستند که با رنگ های قرمز، نارنجی و سبز مشخص شده است و هر کدام از آنها نشان می دهد که قند، چربی و نمک محصول در چه منطقه ای قرار دارد و اندازه آن چقدر است .
معاون غذا داروی دانشگاه، گفت: یکی دیگر از کارهای مهم وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و داروی دانشگاه ها علوم پزشکی، برچسب راهنمای غذای سالم است که نشان می دهد غذا قاچاق نیست و سلامت و اصالت محصول را نشان می دهد و مردم می توانند از سلامت و اصالت غذاهای تولیدی و وارداتی، آگاه شوند .
نیک نهاد افزود: در حال حاضر 30 محصول کارخانه های استان فارس دارای نشان سلامت است و مصرف آنها به عنوان غذاهای سالم به مردم توصیه می شود و عوارض معمول که در غذاها ممکن است وجود داشته باشد در این غذاها کاهش یافته است؛ در سطح کشور نیز تلاش می شود تا تعداد غذاهایی که این برچسب سلامت را کسب می کنند، بیشتر شود .
او در ادامه با اشاره مساله مبارزه با قاچاق، گفت: مساله مبارزه با قاچاق در سطح گسترده در کشور مطرح است، قاچاق غذا و فرآورده های سلامت علاوه بر مساله اقتصادی به مساله سلامتی نیز مربوط است، محصولات غذایی قاچاق مراحل تولید، نگهداری و انتقال مشخصی ندارد، به همین دلیل فرآورده های وارد شده از گمرک ها، کنترل و آزمایش می شوند .
معاون غذا و داروی دانشگاه، خوردن غذای سالم را به واکسن تشبیه کرد و توضیح داد: اگر غذا سالم نباشد باعث ایجاد بیماری می شود، سرطان ها مربوط به غذا و تغذیه است و مشکلات غذا در همه جای دنیا وجود دارد .
دکتر نیک نهاد با اشاره به بعضی مطالب منتشر شده در فضای مجازی، بیان کرد: به جای بعضی از مطالبی که در فضای مجازی به اشتباه منتشر می شود، سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که محصولات را با آب روان بشوییم، محصولاتی که پوست ضخیم دارند را با برس بشوییم، در صورت امکان یک لایه نازک از پوست میوه ها را برداریم، در سبزی های برگ دار مانند کلم و کاهو، برگ های اطراف آنها را جدا کنیم و محصول را از مزارع خریداری نکنیم بلکه از میوه فروشی بگیریم، زیرا از زمان برداشت محصول در مزرعه تا انتقال به میوه فروشی و فروش آنها حدود 48 ساعت می گذرد و باعث می شود سموم آنها کمتر شود .
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در زمینه واکسن های آنفلوآنزا وارداتی از چین، گفت: واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان از چین وارد نمی شود، بعضی از کارخانه های تولید دارو مواد اولیه را با کنترل و نظارت وزارت بهداشت از چین وارد می کنند اما واکسن و داروی تولید شده از چین وارد نمی شود .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/8346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس

بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند

سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران

حماس: تعداد اسیران فلسطینی را به ازای هر سرباز اسرائیلی از 500 به 50 کاهش دادیم

‌از بازگرداندن 100 میلیارد اراضی کشاورزی تا دستگیری سارقان کابل‌های مخابراتی در فارس

هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست

اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور

خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد + فیلم

اسیر بعدی اسرائیلی که نتانیاهو می‌کشد کیست؟

امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس

بارش رگباری باران در فارس

تردد روان در جاده‌های فارس

‌پلمب 3 منزل به‌دلیل فروش مواد مخدر در بافت قدیم شیراز

خدمتگذاری به محرومان و یتیمان از تعالیم امام خمینی(ره) نشأت گرفته است

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است

راه اندازی دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز

مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز

فرماندار شیراز: هنوز نرخ کرایه تاکسی کورسی 6000 تومان در شیراز قابلیت اجرایی ندارد

‌پلمب 3 منزل به دلیل فروش مواد مخدر در بافت قدیم شیراز

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

خطیر: استقلال انشاالله برای قهرمانی سوم در آسیا آماده می‌شود

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود

منبع حماس: 30 افسر شاباک اسیر حماس هستند

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد

آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی

صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز