شهردار شیراز تاكید كرد:
تكمیل بوستان دراك با توجه به مسائل زیستمحیطی
اجتماعي
بزرگنمايي:
فارس آنلاین - شهردار شیراز، در عینحال كه اعتقاد دارد نباید در فضاهای طبیعی دخل و تصرف شود، بر تداوم روند كار تكمیل بوستان كوهستانی 580 هكتاری دراك با در نظر گرفتن تمام مسائل زیست محیطی و اقلیمی تاكید كرد.
به گزارش ایسنا منطقهی فارس، حیدر اسكندرپور در حاشیهی بازدید از بوستان كوهستانی دراك در شمالغرب شیراز، ارتفاعات این شهر را سرمایهای عظیم و متعلق به تمام شهروندان ایران دانست و گفت: باید با کمترین تغییرات و با رویکرد حفظ اکوسیستم طبیعی، از ارتفاعات جهت توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کرد چون تغییرات ممکن است تأثیرات مخرب زیست محیطی در پی داشته باشد؛ در حالی که نباید کاری کنیم این سرمایه عظیم خدادادی که می تواند زمینه رونق گردشگری طبیعی را در شیراز مهیا کند از یک فرصت به تهدید تبدیل شود .
وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر، کمتر فرصت ایجاد پارک های مناسب مهیا شده است، عنوان کرد: ایجاد بوستان های بزرگ مقیاس با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهر یکی از نیازهای جدی شیراز محسوب میشود که باید ادامه پیدا کند.
شهردار شیراز با تاكید بر اینكه اعتقاد دارد بهتر است بوستانها در سطح شهر ایجاد شده و از دستكاری در طبیعت و اكوسیستم، خودداری شود، در خصوص لزوم انجام مطالعات بیشتر و بهره گیری از مشاورین در جهت کاهش اثرات مخرب زیست محیطی پروژه ها، افزود: گرچه انجام همزمان مطالعات با انجام پروژه سرعت کار را بیشتر می کند اما امكان دارد برخی تبعات طبیعی و زیست محیطی نادیده گرفته شود در همین راستا ترجیح من استفاده از مشاورین مجرب، فازبندی پروژه ها و مطالعات بیشتر است .
مدیر پروژه بوستان کوهستانی دراک نیز با توصیف جایگاه این پارک در دنیا گفت: در رده بندی پارک های بزرگ مقیاس جهان، پارک 580 هکتاری دراک در جایگاه چهاردهم قرار دارد و افق آن که در سه فاز تعریف شده شامل هزار هکتار است.
حقیقت تعادل نوع فعالیت با شرایط اکولوژیک منطقه، توسعه و مراقبت از گونه های گیاهی و جانوری همچنین تنظیم فعالیت های گردشگری با شمولیت کلی و بهره برداری حداکثری شهروندان را سه ویژگی جهانی پارک های بزرگ مقیاس برشمرد و گفت: این سه اصل در بوستان کوهستانی دراک رعایت شده و با توجه به تبعیت از قوانین جهانی و رعایت متوسط سطح اشغال، تنها 3.2 درصد از کل 580 هکتار مساحت پارک تحت اشغال فضای ساختمانی آمده است .
وی در ادامه افزود: با توجه به قرارگیری این بوستان در مسیر بادهای غربی شرقی هرگونه فعالیت در زمینه ارتقای وضعیت پوشش گیاهی منطقه اثر قابل توجهی بر کل شهر شیراز می گذارد و در این راستا علاوه بر غنی سازی فضای سبز مجموعه، تعداد 230 هزار اصله نهال در آن کاشته شده است. به منظور آبیاری فضای سبز مجموعه نیز آب جاری شده در بسترهای ایجاد شده در دریاچه پارک با گنجایش 30 هزار متر مکعب جمع آوری می شود .
مدیر پروژه پارک کوهستانی دراک یکی دیگر از مزیت های احداث این بوستان را جلوگیری از دخل، تصرف و تفکیک زمینهای ارزشمند این منطقه دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به قرارگیری سد تنگ سرخ در این ناحیه و ارزشمند شدن زمینهای اطراف آن، زمینه برای تغییر کاربری و تفکیک این زمین ها به وجود آمده بود که با تبدیل این محدوده به بوستان بزرگ مقیاس 580 هکتاری دراک دیگر این اتفاق نخواهد افتاد، بستر طبیعی جهت جذب گردشگر و گذران اوقات فراغت شهروندان حفظ شده و همچنین ساخت این بوستان زمینه ایجاد فرصتهای گردشگری و اقتصادی و به تبع آن افزایش ثروت عمومی و افزایش میزان اشتغال را برای شیراز مهیا کرده است .
حقیقت با اشاره به رواج فرهنگ تفریحات سالم خانوادگی و استفاده از بوستان ها و پارک های سطح شهر شیراز توسط شهروندان گفت: با توجه به اهمیت این موضوع در بوستان 580 هکتاری دراک یازده سایت آلاچیقی اقامتی و تفریحی طراحی شده که چهار سایت آن به بهره برداری رسیده است .
وی با بیان اینکه ایجاد پارکهای بزرگ مقیاس یکی از شاخصهای توسعه شهری است و در ایران نیز شهرهای مختلف برای ساخت اینگونه بوستانها با هم در رقابت هستند، در خصوص برخی فضاهای ایجاد شده در بوستان کوهستانی دراک گفت: در این بوستان طولانیترین زیپلاین کشور به طول 1200 متر با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، دریاچه مصنوعی، سلامتکده طب سنتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بازسازی پل های قدیمی شیراز، مزرعه گیاهان دارویی و زینتی و ... ایجاد شده و آبشار بزرگ شیراز به عنوان نماد پارک دراک، تله کابین، پارک هزارتو، سایر سایتهای آلاچیقی و ... نیز در حال ساخت است. علاوه بر این زیرساخت های پارک 580 هکتاری دراک نظیر فیبرنوری، لوله کشی، برق کشی و ... به صورت کامل ایجاد شده است .
مشاور این پروژه نیز با اشاره به پیش بینی سیستم حمل و نقل عمومی در پارک 580 هکتاری دراک، خاطرنشان کرد: برای جابجایی شهروندان در محدوده بوستان، دو سیستم ماشین برقی و تله کابین پیش بینی شده است که در حال حاضر به علت مهیا نبودن ماشین برقی و به بهره برداری نرسیدن تله کابین، شهروندان با خودروهای شخصی در بوستان کوهستانی دراک تردد می کنند.
او گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، بوستان بزرگ مقیاس دراک ظرف 25 سال آینده به تکمیل نهایی می رسد که با مطرح شدن در سطح جهانی میتواند با افزایش ظرفیت گردشگری شیراز منجر به جذب هرچه بیشتر گردشگر و تامین اقتصاد شهر شود .
انتهای پیام
-
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱:۴۵:۲۱ PM
-
۱۱۰ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/9758/