پیام فارس

آخرين مطالب

مجوز تغییر کاربری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به معنای تعطیل شدن این واحد تولیدی است اجتماعي

مجوز تغییر کاربری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به معنای تعطیل شدن این واحد تولیدی است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - نماینده سهامداران شرکت روغن نباتی شیراز گفت: مجوز تغییر کاربری این کارخانه به معنای تعطیل شدن آن است و شنیده می‌شود که استانداری در حال مجوز دادن برای این تغییر کاربری کارخانه است.
به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، برنامه دادرسانه به منظور بررسی و مشکلات کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز با حضور احمدی علی روشن، نماینده سهامداران شرکت، مسئول شورای اسلامی کارگران کارخانه و مسئولان استانی برگزار شد.
شرکت روغن نباتی شیراز با بیش از نیم قرن سابقه تولید و 1300 پرسنل تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی نان‌آور حدود 5 هزار نفر بود. کارخانه نرگس که در اوج جنگ تحمیلی تامین کننده روغن استان فارس، خوزستان و کرمان بود اکنون به مخروبه مملو از ضایعات و مخازن خالی تبدیل شده است.
احمد علی روشن، نماینده سهامداران شرکت روغن نباتی شیراز گفت: در سال 54 به منظور گسترش مالکیت واحد‌های تولیدی و مشارکت کارگران در امر تولید 49 درصد از سهام کارخانه به کارگران واگذار و از سود سهام سالیانه پول این سهام کسر شود.
روشن ادامه داد: در سال‌های بعد سهم کارگران از کشاورزان تفکیک و سهام کارگران 33 درصد شد از سال 54 تا 56 سازمانی وابسته به وزارت اقتصادی و دارایی متولی این امر شد در اساس نامه این سازمان آمده است که در مدت 10 سال باید 33 درصد واگذار شود. متاسفانه این سازمان به تعهدات خود عمل نکرد و فقط 14 درصد سهام به کارگران واگذار شد.

پیام فارس

کاهش ظرفیت اسمی کارخانه روغن نباتی شیراز در ادامه این گفتگو، محمد هادی زارع، مسئول شورای اسلامی کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز افزود: در یک دهه گذشته وضعیت کارخانه به سمتی می رود که احتمال تعطیلی کارخانه وجود دارد عدم پرداخت به موقعه حق بیمه و حقوق و عدم استخدام نیروی کاری جوان باعث به وجود آمد نگرانی کارگران شده است در 28 سال گذشته چند کارخانه در قلب این کارخانه فعالیت داشته است که تمام واحد‌ها تعطیل شده است.
زارع با اشاره به تولیدات در کارخانه ادامه داد: ظرفیت اسمی کارخانه 4500 هزار تن در ماه است. ولی در یک سال گذشته میانگین تولید کارخانه 1 هزار تن بوده است.
کارخانه با مذاکره واگذار شده است جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و رزقان در مجلس شورای اسلامی در این برنامه در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی واگذاری‌های همراه با رانت و نفوذ چیست؟ گفت: در جریان واگذاری‌ها قبل از ابلاغ و اجرای اصل 44 به صورت توافقی انجام می‌شد و این کارخانه چنین وضعیتی داشته و بحث مزایده‌ای در کارنبوده و متاسفانه کارخانه با رانت و مذاکره واگذار شده است و تعهداتی را که سرمایه گذارن پذیرفته اند و کارخانه منتقل و ظرفیت تولید را افزایش دهند، اما کاری انجام نشده است.
قادری در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از اجرای اصل 44 و اجرای قانون یعنی از سال 1387 هم متاسفانه اتفاقی که افتاده بیشتر واگذاری به فردی که بالاترین قیمت را پرداخت کند مطرح بوده است و بحث صاحیت‌های تخصصی و تعهدات فرد هم خیلی توجه‌ای نشده که در حال حاضر بحث اصلاح قانون و سیاست‌ها و تخصصی فرد و عمل به تعهدات باید به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرد.
نماینده مردم شیراز و رزقان ادامه داد: قبلا این ایرادات وجود داشته است هرکسی به قیمت بالاتری واحد را خریداری میکرد صاحب آن واحد بوده است کار کاملا به صورت توافقی واگذار می‌شده و این کارخانه هم جزو این موارد است.

پیام فارس

دولت در واگذاری خصوصی اختیاراتی ندارد اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی استاندرای استان فارس در این برنامه در پاسخ به این سوال که نقش وزارت صمت و استانداری برای جلوگیری از این شرکت چیست؟ و چرا تاکنون به قول‌هایی که از سوی مسئولان استان داده شده عملی نشده است؟ گفت: بیش از سه دهه از واگذاری این شرکت در قالب خصوصی سازی به شخص گذشته است. وقتی که شرکتی به مرحله خصوصی سازی میرسد دولت عملا اختیارات دولتی را از دست می‌دهد و فرد می‌تواند با توجه به شرایطی که خود تعریف می‌کند کارخانه را مورد بهره برداری قرار دهد.
محبی‌پور تصریح کرد: حرکتی که در این خصوصی سازی صورت گرفته مورد نقد مقام معظم رهبری است در این کارخانه که با امنیت غذایی مردم سرو کار داشته است اتفاق خوبی رقم نخورده است.
وی ادامه داد: در طول سنوات گذشته در جهت حمایت از کارگران و بازنشستگان جلساتی برگزار شده و همچنین تسهیلاتی به متصدی پرداخت شده است که بتواند رویه تولیدات کارخانه را ادامه دهد، ولی متاسفانه این مشکلات وجود دارد.
در ادامه این نشست احمد علی روشن، نماینده سهامداران شرکت روغن نباتی شیراز در گفتگو با اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی استاندرای استان فارس اظهار داشت: مجوز تغییر کاربری کارخانه به معنای تعطیل شدن کارخانه است و شنیده می‌شود که استانداری در حال مجوز دادن برای این تغیر کاربری کارخانه است.
معاون سیاسی استانداری استان فارس در پاسخ به صحبت‌های نماینده سهامداران شرکت روغن نباتی شیراز افزود: موضوع جابه جای کارخانه به منطقه صنعتی به خاطر آلایندگی که دارد و این موضوعی که مورد توجه سازمان محیط زیست است. در آخرین ارزیابی که صورت گرفته تجهیزات مستهلک کارخانه ارزش جابه جایی ندارد.
در ادامه این نشست نماینده سهامداران شرکت روغن نباتی شیراز بیان کرد: تا کنون چندین بازدید از منطقه ویژه اقتصادی داشته ایم. به طور متوسط بیش از سه هزار میلیارد تومن هزینه لازم دارد و حداقل 7 سال زمان برای تاسیس کارخانه و تغییر کاربری نیاز است.

پیام فارس

سیاست‌های ابلاغی اصل 44 نیاز به بازنگری دارد در ادامه نشست نماینده مردم شیراز و رزقان در پاسخ به این سوال که چرا مقررات فعلی خصوصی سازی به درستی تامین کننده مسائل واحد‌های صنعتی نیست آیا مشکل در قانون است یا در اجرا؟ افزود: با توجه به اشاره قبلی سیاست‌های ابلاغی و سیاست‌های اصل 44 مشکل دارد و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که در دستور کار مصلحت تشخیص نظام مجلس است.
قادری در پاسخ به اینکه در حال حاضر تکلیف واحد‌های صنعتی که با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: در سال گذشته بحث هیات‌های اداره صنایع گذاشته شود که در مجلس رای نیاورد در حال حاضر این ایراد وجود دارد و ما باید با پیگیری و مذاکره با سرمایه گذران باشیم اگر میخواهند به نوعی از ظرفیت و امکانات دولتی استفاده کند و این استفاده منوط به انجام تعهدات قبلی باشد.
معاون سیاسی استانداری استان فارس در خصوص انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز خاطرنشان کرد: اقتصاد دولتی و خصوصی در سنوات کشور از هم جدا بوده است اگر اقتصاد دولتی باشد اختیارات و پشتیبانی وجود دارد، اما وقتی عنوان بخش خصوصی شد شرایط خیلی فرق دارد.
ورود دادستانی برای حل مشکلات کارخانه مصطفی بحرینی دادستان مرکز استان فارس در پاسخ به این سوال که بحث اشتغال و تولید تحت شعاع قرار گرفته به عنوان دادستان و مدعی عموم چه برخوردی با این واحد تولیدی دارید؟ افزود: با توجه به سابقه دیرینه که واحد تولیدی روغن نباتی شیراز دارد. احساس ما این بود که میخواهند فعالیت کارخانه را کلاهش دهند و شنیده‌های حاکی از این بود که تغییر کاربری و فروش قطعات کارخانه را دارند در این زمینه بررسی شده و نهایت نتیجه بر این شد که نه تنها فعالیت را کاهش ندهند و ارتقا پیدا کند و در این زمینه مشکلاتی هم داشتند و ما هم کمک کردیم و دوستان ما در دستگاه‌های اجرایی استانداری ورود خوبی داشتند و قرار بر این شد خط تولید افزایش پیدا کند.
در خاتمه این نشست معاون سیاسی استانداری استان فارس گفت: متاسفانه ما ضعف قانون داریم وقتی کارخانه‌ای و یا برندی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، دولت به چه صورت باید نظارت و دخالت در فرایند داشته باشد امیدوارم قانون‌گذاران و مجلس با ایراداتی که تاکنون متوجه شدند، تغییراتی ایجاد کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/271035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس‌| خواسته مشترک هواداران استقلال از هلدینگ خلیج فارس/اخراج علی خطیر

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد