پیام فارس

آخرين مطالب

عدم تناسب بین تسهیلات و سپرده‌های بانک‌های فارس/ منابع بانک‌ها به خارج از استان نرود اجتماعي

عدم تناسب بین تسهیلات و سپرده‌های بانک‌های فارس/ منابع بانک‌ها به خارج از استان نرود
  بزرگنمايي:

پیام فارس - یکی از نسبت‌های کاربردی و مهم بانکداری نسبت تسهیلات به سپرده است، استان فارس با وجود اینکه به لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های زیادی دارد اما همیشه در این زمینه عقب مانده و در سپرده و تسهیلات پس از استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی قرار گرفته است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، بانک‌ها و نقش آنها در اقتصاد امری غیرقابل انکار است، این نقش تا آنجا پیش رفته که یکی از ضروریات رونق اقتصادی و تولید استفاده از منابع بانکی است، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی برای ادامه حیات و فعالیت خود نیاز به سرمایه در گردش دارند که عمدتا از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شود.
یکی از نسبت‌های کاربردی و مهم بانکداری نسبت تسهیلات به سپرده است، این نسبت نشان می‌دهد که چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها پس از کسر قانونی به صورت تسهیلات در اختیار مردم و مشتریان بانک‌ها قرار گرفته است. 
بانک مرکزی ایران نیز این نسبت را در استان‌های مختلف کشور مشخص کرده که به صورت کلی تهران همیشه رتبه نخست را داشته است و دلیل این مسئله نیز سپرده بسیاری از موسسات و احدهای اقتصادی سراسر ایران در این استان است، بانک مرکزی ایران نسبت به سپرده و تسهیلات بانکی را تا پایان اردیبهشت ماه امسال به تفکیک اعلام کرده است. 
استان فارس با وجود اینکه به لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های زیادی دارد اما همیشه در این زمینه عقب مانده و در سپرده و تسهیلات پس از استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی قرار گرفته است، هرچند آمارها نشان از یک رشد و افزایش در میزان سپرده‌ها و تسهیلات ارائه شده می‌دهند. 
سپرده‌های بانکی استان فارس در فروردین امسال 2143856 میلیارد ریال ثبت شده در حالی که از این میزان پس از کسر قانونی 1041467 میلیارد ریال در قالب تسهیلات ارائه کرده است. این میزان با یک رشد اندک در اردیبهشت ماه در سپرده‌ها به 2195803 میلیارد ریال و در ارائه تسهیلات به 1056039 میلیارد ریال رسیده است. 
گلایه نماینده مردم شیراز و زرقان از بانک‌های خصوصی
آمار 2 ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که تسهیلات ارائه شده در استان تقریبا نصف سپرده‌ها است و این یعنی سپرده‌های بانک‌ها در اختیار مردم و مشتریان به ویژه بخش تولید قرار نمی‌گیرد. موضوعی که مورد انتقاد نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس قرار گرفته است. 
ابراهیم عزیزی در نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس از این موسسات درخواست کرده که از پروژه‌های بزرگ استان حمایت کنند، چراکه موافقت مدیران ملی بانک‌ها برای حمایت از پروژه‌ها جذب شده اما در استان باید شاهد تحرک بیشتری برای این امر باشیم.
وی با انتقاد شدید از تمرکزگرایی نظام اداری و بانکی کشور این مسئله را بلای جان کشور دانسته و اعلام کرده که مجلس این آمادگی را دارد که در قالب یک طرح، این تصدی‌گری‌ها را کاهش دهد تا مدیران استان‌ها با اختیارات بیشتری عمل کنند.
خروج منابع بانکی از استان یکی از مسائل مهمی است که خود را در قالب افزایش سپرده‌ها و تسهیلات استان تهران بیشتر نشان می‌دهد و بانک مرکزی نیز بر آن صحه می‌گذارد که عزیزی در این باره نیز گفته است؛ هیچ مدیر کارخانه‌ای حق ندارد منابع بانکی خود را به استان‌های دیگر ببرد چراکه از امکانات این استان استفاده می‌کنند.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار همراهی بانک‌های خصوصی با پروژه‌های استان شده و با ابراز گلایه از بانک‌های خصوصی درخواست کرده که احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
رشد سپرده‌ها و تسهیلات در استان فارس در 1400 و 1399
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح سپرده‌های بانکی مردم فارس در 12 ماهه منتهی به اسفند 1400 اشاره و آن را حدود 161 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که این سپرده‌ها مربوط 16 بانک دولتی و دولتی خصوصی است.
به گفته بابک دایی سپرده‌های بانکی استان فارس در پایان سال 99 حدود 124 هزار میلیارد تومان بوده بنابراین رشد سپرده‌های بانکی فارس در سال گذشته 29 درصد بوده است همچنین در سال 99 بانک‌های استان فارس 72 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که در سال 1400 با 51 درصد رشد به 110 هزار میلیارد تومان رسیده است. 
وی نسبت بین سپرده و تسهیلات را در بانک‌های خصوصی استان مناسب نمی‌داند و معتقد است که این بانک‌ها منابع بانکی خود را از استان خارج می‌کنند، در حالی که نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها 20 درصد است و باید 80 درصد منابع خود را به صورت تسهیلات پرداخت کنند اما نسبت مصارف به منابع بانک‌های دولتی استان بالای 80 درصد است.
اتمام حجت استاندار فارس با بانک‌ها
استاندار فارس نیز در جلسه شورای هماهنگی امور بانک‌های استان فارس در آذرماه 1400 بر لزوم ایجاد تناسب بین سپرده و تسهیلات بانکی تاکید و اعلام کرده که هر یک از بانک‌های خصوصی که قصد همکاری برای ایجاد تناسب بین سپرده‌ها و تسهیلات را ندارند باید با فعالیت در فارس خداحافظی کنند.
محمدهادی ایمانیه ضمن بیان اینکه بهره‌برداری از سپرده‌های مردم فارس خارج از این استان به هیچ عنوان قابل قبول نیست، به مدیران بانک‌ها دستور داد که هر دو ماه یک بار لیست نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان ارائه شود.
مهار رشد خلق پول بانک‌ها/کاهش رشد مانده تسهیلات اعطایی به حدود یک درصد در سال 1401دستور استاندار کرمان به بانک‌ها برای تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواجپرداخت‌ تسهیلات دامدارکارت در استان سمنان؛ 7 هزار و 850 فقره تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدبانک‌ها و بورس فردا تعطیل نیستند استاندار فارس از بانک‌ها درخواست کرد به ایجاد این تعادل کمک کنند؛ چرا که در غیر این صورت امکان فعالیت در فارس برای آن دسته از بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکرده‌اند فراهم نخواهد بود.
این اولتیماتوم ایمانیه در حالی است که با وجود گذشت 3 ماه از سال جدید و رشد بین سپرده‌ها و تسهیلات ارائه شده بانک‌ها هنوز آنگونه که باید بانک‌ها همکاری ندارند و بیشترین مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی که در کارگروه‌های رفع موانع تولید استان مطرح می‌شود، مربوط به بانک‌ها است. 
انتهای پیام/424 /ی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/271069/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس‌| خواسته مشترک هواداران استقلال از هلدینگ خلیج فارس/اخراج علی خطیر

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد