پیام فارس

آخرين مطالب

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد اقتصادي

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا / معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به مزیت‌های تجاری ایران و قاره آفریقا، از اعزام هیات‌ معدنی ایرانی به شمال آفریقا برای بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی این قاره خبر داد. 
سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت تجارت با قاره آفریقا، گفت: بی‌شماری فرصت‌های ناشناخته تجاری در این قاره بر همه تجار مسلم شده است؛ به بیان دیگر این ذهنیت وجود دارد که آینده تجارت دنیا در آفریقا رقم خواهد خورد.
وی آفریقا را دارنده منابع بکر استحصال نشده معرفی کرد و افزود: آفریقا انبار تامین منابع اولیه در دنیا محسوب می‌شود؛ با واکاوی رفتار قدرت‌های بزرگ تجاری این مهم مشخص می‌شود که آنها بر توسعه روابط تجاری با قاره آفریقا متمرکز شده‌اند؛ به عنوان نمونه چین و ترکیه حجم مراودات تجاری خود را با این قاره افزایش داده‌اند.
قنادزاده با تاکید بر اینکه ملت و دولت‌های آفریقایی با ایران زاویه سیاسی ندارند، تصریح کرد: از بعد تجارت عقلانی، افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی یک امر مسلم است؛ همچنین مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر توسعه روابط تجاری و اقدامات ویژه با کشورهای آفریقایی تاکیدات ویژه دارند؛ در حالی که تجارت ایران با کشورهای این قاره در 4 دهه اخیر به محاق رفته است؛ از این‌رو در تلاشیم که غفلت از این بازارها را پوشش بدهیم.
معاون ارتقای کسب و کارهای سازمان توسعه تجارت ایران عدم شناخت متقابل را به عنوان مهم‌ترین مانع گسترش تجارت بین ایران و کشورهای آفریقایی معرفی کرد و افزود: چهره معیوبی از قاره آفریقا به ما معرفی شده است؛ در نقطه مقابل آفریقایی‌ها نیز با پتانسیل‌های تجاری ایران چندان آشنا نیستند؛ از این‌رو می‌توان گفت یکی از اهداف برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به نوعی شناخت توانمندی‌های صادراتی ایران است.
وی در پاسخ به این پرسش که استقبال آفریقایی‌ها از برگزاری این اجلاس چگونه بوده است؟ افزود: سازمان توسعه تجارت ایران برای اکثر وزرای اقتصادی کشورهای آفریقایی دعوت‌نامه ارسال کرده است؛ بیش از نیمی از وزرا برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی قطعی کرده‌اند؛ همچنین چند تن از روسای جمهور و نخست وزیران و معاونان و هیات تجاری آفریقایی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
قنادزاده سطح دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: بیش از 150 نشست B2B، 12 کمیته تخصصی، پنل‌های اختصاصی متعدد برای صنایع از جمله پنل تخصصی صنایع فولاد، پنل تخصصی پتروشیمی و پنل تخصصی کشاروزی در این اجلاس برگزار خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، تجارت ایران با این قاره بر صادرات چند کالا ویژه متمرکز است از این‌رو روند صادرات با این کشورها نوسان دارد. اما تردیدی نیست که ظرفیت تجارت دوجانبه می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار برسد. در حال حاضر کفه تجارت یک طرفه است، به همین دلیل چندان عدد مراودات تجاری بالا نمی‌رود؛ به عنوان نمونه تجارت امسال ایران با کشورهای آفریقایی یک و یک دهم درصد بود که سهم ایران از این تجارت یک درصد بود و سهم آفریقایی بسیار ناچیز بود.
وی با تاکید بر اینکه تراز تجاری کشورهای آفریقایی با سایر کشورها متوازن است، بیان کرد: یکی دیگر از اهداف اجلاس این است که علاوه بر تامین نیازمندی‌های ایران از این قاره به نوعی توازن تجاری را متقارن و به هم نزدیک کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه‌های کشت فراسرزمینی در آفریقا از سوی وزارت کشاورزی، بیان کرد: 870 میلیون هکتار زمین کشاورزی بکر در این قاره وجود دارد که فرصت کشت 2 تا 3 مرتبه در سال را برای کشاورزان فراهم کرده است.
بنا به اظهارات قنادزاده، هدف‌گذاری‌های برای دنبال کردن کشت فراسرزمینی از سوی کمیته تخصصی کشت فراسرزمینی وزارت کشاورزی، انجام شده است و امیدواریم که در حاشیه اجلاس با وزرای کشاوزری کشورهای آفریقایی در این زمینه به نتایج مطلوب برسیم.
وی در پایان تصریح کرد: در ماه‌های گذشته یک هیات پژوهشی و مطالعاتی از ایران برای بررسی ظرفیت‌های معدنی به شمال آفریقا اعزام شد تا مطالعات زمین‌شناسی و میدانی دقیقی در این منطقه انجام بدهند؛ همچنین مقرر شده است هیات‌های دیگری به جنوب و غرب آفریقا اعزام شود؛ در نهایت گزارش‌های آنها تجمیع و سیاست معدنی ما برای قاره آفریقا تدوین خواهد شد.
گفتنی است، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا 7 الی 10 اردیبهشت 1403 (مصادف با نمایشگاه ایران اکسپو 2024) در مرکز همایش‌های بین‌المللی اجلاس سران برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/808086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه شیراز : در مجلس ختم و فاتحه، موسیقی می‌نوازند / شراب‌خواری و قماربازی ضرر دارد / یک دانشمند گفته اگر نصف شراب‌فروشی‌ها تعطیل شود، به نصف بیمارستان‌ها نیاز نداریم

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

تصادف زنجیره‌ای در آزادراه شیراز ـ اصفهان

ما میراث‌دار فرهنگی اصیل و غنی هستیم/ وظیفه داریم یگانه بودن جایگاه شیراز را پاس بداریم

امام جمعه قم: تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند

روابط‌عمومی صداوسیما: شبکه خبر 2 هک نشده است

تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند /سپاه محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت

اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟

مهم‌ترین دلایل بروز لکه‌های پوستی

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

هشدار نارنجی هواشناسی برای فارس

شدت بارش‌ها در فارس موجب بروز خسارت کشاورزی شد / ورود سامانه جدید بارشی

هشدار نارنجی هواشناسی برای استان فارس

مراقب وزش باد شدید باشید / دهرم فراشبند؛ در صدر میزان بارش‌ها

جزئیات جدید از مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

اوقات شرعی فردا شنبه، پانزدهم اردیبهشت

چرا صبح‌ها دهانتان تلخ می‌شود؟

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

علت بدن درد بعد از ورزش!

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تشییع پیکر مطهر شهید تازه شناسایی شده در زرقان

کلینیک درد مسیر درمان را کوتاه میکند

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

اجلاسیه شهدا در گراش

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس

اهدای اعضای دانش آموز 13 ساله اهل لالی به 3 بیمار

جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

دسته بندی درمان در کلینیک درد

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

بارش باران از امشب در فارس

تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

سعیدی، امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی در اردبیل

بارش باران از امشب در استان فارس

5 ماده غذایی که باید قبل از خواب بخورید

اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به 3 بیمار جان دوباره بخشید

تاکید امام جمعه اهل سنت ارومیه برتکریم کارگران و معلمان

پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی

بارش باران و وزش باد شدید در راه استان فارس