پیام فارس

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه مقالات

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/811322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

برطرف کردن تیک عصبی

مشاوره ازدواج برای این افراد رایگان است

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

برگزاری کارگاه تخصصی تاثیر هنر تذهیب بر هنرهای سنتی و صنایع دستی در عمارت دیوانخانه

برخورد پژو با کامیون در محور ایزدخواست جان یک نفر را گرفت

دانشگاه شیراز در شمار 200 دانشگاه برتر آسیا

خدمات ایران به پناهندگان در دنیا بی‌نظیر است

معرفی نفرات برتر مسابقات انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری قدرتی

ورود خودروهای آفرود به پارک ملی لار ممنوع است

آقای صحرایی کدام قله منظورتان بود؟

برخورد پژو با کامیون در محور ایزدخواست / یک نفر کشته شد

ایام دهه کرامت، 80 کاروان «زیر سایه سخن» در 31 استان حضور یافتند

رونمایی از جام زرین خشایارشا

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

کاهش آمار طلاق در فارس

صدا‌های مخالفت با « شنبه»

عاقبت کوه‌خواری

مجلس دوازدهم نه رئیس، بلکه مبصر خواهد داشت

سیل کوه‌خواری

چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد

بانک مرکزی افزایش فرار سرمایه را تکذیب کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز توافقی به زودی راه‌اندازی می‌شود

عامل غربال دیگران نشوید

سومین حرم اهل بیت(ع) به عنوان عامل پیش‌برنده فارس مدنظر نمایندگان قرار گیرد

اردوی دانشجویی طرح ملی «راه بلد» در فارس برگزار شد

زمین لرزه اَهِل لامرد را لرزاند

طبیعت بهاری کرمانشاه از دریچه دوربین خبرگزاری مهر

رونمایی از اولین پهپاد آتش‌نشان کشور در شیراز

بارندگی در فارس به 253 میلیمتر رسید

شروع بارش‌های سیل‌آسا و تگرگ در مشهد / آغاز مجدد سیل/ خودروها مجددا در سیلاب گرفتار شدند

سارق کابل برق ایستگاه رادیویی صداوسیما حین سرقت دستگیر شد

پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس

پایش مستمر تأسیسات گازرسانی استان فارس توسط بازرسان فنی طی یک سال گذشته

دبیران دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شدند

تست عملیاتی اولین پهپاد آتش‌نشانی کشور در شیراز

موتور تریاکی به مقصد نرسید

توجه کشور ایران به پناهندگان بی نظیر است

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

آشنایی با خواص زردچوبه

برای تب‌های گوارشی کودکان چه راهکاری مناسب است؟

چالش‌های صنعت خودرو در دهه 90

وزارت اقتصاد: اقدامات مالیاتی در راستای عدالت است؛ نه فشار به مردم

سخنگوی انجمن صنایع لبنی: طلب 1.5 همتی شرکت‌های لبنی بابت طرح "شیر مدارس"

اهتزاز پرچم مهر رضا(ع) در دانشگاه‌ها/ روز دختران با دهه کرامت گره خورد+ عکس و فیلم

کردستان| استقبال اهل‌سنت از خادمان و پرچم امام رضا(ع)

‌کشف 13 قطعه کبک زنده از شکارچیان در شیراز

پیشرفت مضاعف پروژه‌های شهری شیراز با راه‌اندازی نوبت شب