پیام فارس

آخرين مطالب

اسناد ملی و میراث مکتوب، مهر تاییدی بر شناسنامه هویت و تاریخ یک ملت اجتماعي

اسناد ملی و میراث مکتوب، مهر تاییدی بر شناسنامه هویت و تاریخ یک ملت
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اسناد ملی و میراث مکتوب، میراث‌دار و پاسبان شایسته‌ای برای حفظ ارزش‌ها، فرهنگ و تحولاتی است که یک ملت با خود داشته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سابقه نگهداری از اسناد در کشورمان به دوران هخامنشیان می‌رسد؛ 19 اردیبهشت در تقویم ایران «روز اسناد ملی» نامگذاری شده تا یادآوری کند تک تک مردم این سرزمین، میراث‌دار و حافظ تاریخ و هویت خود هستند؛ در واقع هر شخص با آثار مکتوبی که می‌تواند داشته باشد، می‌تواند سندی از تحولات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را به آیندگان هدیه دهد تا هم پشتوانه اصالت این ملت باشد و هم در پیشرفت آن مؤثر واقع شود.
همانطور که گفتیم از دوران ایران باستان، ثبت و نگهداری استاد تاریخی در ایران وجود داشت، با این حال در دوران پس از اسلام نیز با توجّه به تأکید آموزه‌های اسلامی روی فرهنگ کتابت، حجم و اهمیت حفظ اسناد مکتوب، افزایش یافت؛ البته که افزایش جمعیت و نیاز به ارائه خدمات بیشتر نیز بی تأثیر نبود؛ خدماتی که باید ثبت می‌شد تا به نحو احسن ارائه شود.
در همین راستا، اصغر منتظرالقائم، استاد تاریخ در گفت‌وگو به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اسناد و مدارک تاریخی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شواهد زنده به حساب می‌آیند زیرا گذشته فرهنگ تمدن و تاریخ و هویتمان را به جهانیان معرفی می‌کنند؛ اسناد، گاهی مکتوب و گاهی غیر مکتوب هستند، مثلاً یک ظرف، سکه، سند و موارد اینچنینی، سند یا منابع غیر مکتوب که می‌توانیم اطلاعاتی درباره هویت خود از آن به دست آوریم؛ مواردی مانند کتاب‌های تاریخی، جز اسناد مکتوب به حساب می‌آیند و برای تاریخ نوشته شده‌اند؛ در کنار آن، اسناد و مدارکی هم هستند که برای تاریخ نوشته نشدند اما به عنوان منبع و سند استفاده می‌شوند؛ مثلاً یک قباله ازدواج، فاکتور، معامله خانه، حکم انتصاب یک فرماندار و حتی توافقنامه‌ها می‌تواند سندهای محکمی بر هویت ما باشد.
وی می‌افزاید: گزارش‌ها و اطلاعاتی که مورخین می‌توانند از دل این موارد به دست آورند می‌تواند مشخص کننده هویت تاریخی باشد؛ ملت ما نباید اسناد و مدارک خود را از بین ببرند و آن‌ها را به درد نخور و غیر قابل استفاده بدانند بلکه این اسناد در شهرداری‌ها، ادارات دولتی، مخصوصاً دادگاه‌ها و قوه قضائیه باید نگهداری شود؛ حتی نوع تدریس‌هایی که صورت می‌گرفته، مواد درسی و … از مواردی هستند که باید حفظ شوند تا آیندگان بدانند نظام آموزشی ما چگونه بوده و از مسائل اجتماعی، اقتصادی و بهداشت و درمان آگاهی پیدا کنند؛ هرچند این موارد به قصد تاریخ نوشته نشده است اما از آن استفاده تاریخی می‌شود.
استاد دانشگاه اصفهان خاطر نشان می‌کند: مواردی که ذکر شد، در اکثر کشورهای پیشرفته در مراکز اسناد، دسته‌بندی و نگهداری می‌شود و محققان از سراسر جهان درباره همه ابعاد تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ملت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند؛ از همین جهت این اسناد برای ما اهمیت زیادی دارد.
منتظرالقائم ادامه می‌دهد: خوشبختانه مرکز اسناد ملی در تهران، ساختمان بسیار بزرگی است که در مراکز بسیاری از استان‌ها، شعبه‌هایی دارد؛ این شعبه‌ها دارای کارمندان متخصص برای نگهداری و دسته بندی این اسناد هستند و با توجه به اینکه در ادارات و سازمان‌ها، بخشنامه‌هایی وجود دارد که باید جمع‌آوری شود، به اینجا منتقل می‌گردد تا حفظ شود.
وی تصریح می‌کند: اگر ادارات، توانایی نگهداری این اسناد را ندارند، می‌توانند آن‌ها را به مرکز ملی اسناد ایران بدهند تا در آنجا به خوبی و با دسته‌بندی، مورد حراست قرار گیرند تا آیندگان بتوانند به خوبی از این اسناد، استفاده کنند.
استاد دانشگاه اصفهان بیان می‌کند: از اسناد قدیمی که وجود دارند، عکسبرداری صورت می‌گیرد و فایل‌های آن در کنار اصل سند، نگهداری می‌شوند؛ به همین ترتیب دیگر نیازی نیست که محققان به اصل سند، مراجعه کنند بلکه عکس‌ها و تصاویر آن را به صورت فایل‌های مشخص شده مورد استفاده قرار می‌دهند؛ لازم به ذکر است همانگونه که اسناد قدیمی، شماره بندی و با موضوعات مشخص، دسته بندی می‌شد، امروزه نیز اسناد قدیمی به صورت عکس استفاده می‌شود، اما اسناد جدیدتر، همگی به صورت فایل و الکترونیک هستند که در مرکز اسناد ملی نگهداری می‌شوند؛ با توجه به الکترونیکی بودن این اسناد، می‌تواند بسیار آسان‌تر در دسترس قرار گیرد و به جای ورق زدن تک‌تک اسناد، تنها با دادن موضوع می‌توانند به جستجو آن بپردازند.
منتظرالقائم تشریح می‌کند: اگر مردم به هویت تاریخی و فرهنگ خود و آینده خود علاقه دارند، تلاش کنند اسنادی که در خانه دارند را به مرکز اسناد ملی بدهند زیرا ممکن است خودشان راه و روش نگهداری از آن‌ها را ندانند و مرکز اسناد با حفظ این موارد، آن را در اختیار محققان قرار دهد که می‌تواند شامل وصیتنامه‌های بزرگان خانواده، قباله ازدواج و حتی فاکتورهای خرید در زمان‌های مختلف باشد؛ ادارات و سازمان‌های دولتی و نهادهای مختلف هم می‌توانند احکام کارگزینی، قراردادها و …که از زمانشان گذاشته و نگهداریشان‌، امکان و ضرورتی در سازمان ندارد، در اختیار مرکز ملی اسناد قرار دهند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، اسناد ملی، حافظه ماندگار ملت ایران است و این حافظه ماندگار، یادگار داستان زندگی و خلاصه‌ای از شرح حال افراد در روزگاری است که تغییرات زیادی دست خوش آن می‌شود؛ بنابراین بر ماست که در حفظ و شناخت این اسناد ارزشمند، کوشا باشیم.
کد خبر 751834

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/812787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای فشارخون بالا چه بخوریم؟

حمایت سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان با عمق تولید بالا

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

تداوم ثبات در بازار ارز

توزیع بسته‌های «لبخند مادری» در فارس

زندگینامه آیت‌ﷲ علی کورانی+ عکس

نفرات برتر نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» در مشهدمقدس تجلیل شدند

پیکر پیشکسوت طب زنان و زایمان در شیراز تشییع شد

فارس میزبان جشنواره «سرو سرخ» شد

کشف 4492 عدد قرص‌ متادون غیرمجاز در شیراز

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

داروی واقعی تقویت مغز انسان

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

دوره تکمیلی بایسته‌های تبلیغی در شهرستان مهر برگزار شد

آموزش امداد و نجات به داوطلبان در ایزدخواست

ضرورت بررسی بیشتر نمونه آثار موفق حوزه هنر دینی توسط اهل علم و هنر

فعال شدن همه پروژه‌های عمرانی دانشگاه خلیج‌ فارس

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از خبرگزاری مهر بازدید کرد

‌پایان لیگ تیراندازی با کمان استان فارس با معرفی تیم‌های برتر

ترجمه‌ای دیگر از کتاب «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»

تیم هندبال شهید شاملی کازرون به مصاف پرواز هوانیروز اصفهان می‌رود

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

گلایه معاون استاندار از آمار 2 میلیونی شناسنامه‌های قرمز در فارس

آب مورد نیاز بدن تنها از راه نوشیدن آب آشامیدنی تامین می‌شود؟

فکر می‌کردید عمل لیزیک چشم اینطور باشد؟

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

موتور خودروهای برقی روشن شد

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

دهه کرامت؛ نمونۀ کامل توجه به مفهوم شادی در مناسک مذهبی

جریمه متصدی شرکت مواد غذایی به دلیل کم فروشی

لزوم حرکت هنرمندان در مسیر اندیشه‌های تمدنی حضرت رضا(ع)

نفرات برتر نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» تجلیل شدند

جاری شدن آب بعد از 140سال خشکی درقنات حسن آبادنصرآباد

«جشنواره ملی مهر بی‌پایان» ‌تمدید شد

مراحل پایانی مرمت مدرسه 22 بهمن ارومیه

‌آموزش مسئولیت‌پذیری در حوزه محیط زیست را از نسل جوان آغاز کنیم

تیراندازی در منطقه خلیج فارس تهران + جزئیات

فن بازار شیراز؛ دروازه ورود 200 شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها

آغاز فاز سوم امحای 190 هکتار از محصولات کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب ‌