پیام فارس

آخرين مطالب

بیماری سلیاک بایدها و نبایدها علمي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - بیماری سلیاک یا اسپروی سلیاک یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است، در این بیماری گوارشی، پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد .
  کارشناس مسوول ژنتیک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: اگر بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند .
محسن رستگار افزود: به نظر می رسد ورود گلوتن به سلول های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی در این بیماران می‌شود و واکنش التهابی ایجاد شده، تحلیل پرزهای روده (villous atrophy) و کاهش فعالیت آنزیم های روده را به همراه دارد .
او گفت: به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می‌گیرد تخریب پرزها موجب سوء جذب می‌شود .
بیماری سلیاک واگیر نیست
رستگار ضمن تاکید بر این موضوع که بیماری سلیاک واگیردار یا سرطانی نیست، گفت: این بیماری اغلب به هنگام دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی، طی دو هفتگی تا یک سالگی آغاز می‌شود و امکان دارد علایم هنگامی ظاهر شوند که کودک اول بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می‌کند .
او با بیان اینکه در بزرگسالان، علایم ممکن است به تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شوند، ادامه داد: در اروپا از هر پانصد نفر، یک نفر به بیماری سلیاک مبتلاست .
کارشناس مسوول ژنتیک دانشگاه شایع ترین علائم گوارشی بیماری سلیاک را اسهال، استئاتوره (اسهال چرب)، نفخ و کاهش وزن عنوان کرد و افزود: اسهال چرب در این بیماران حجیم و رنگ پریده ‌است .
دکتر رستگاز از دیگر علائم این بیماری به خستگی، آسیب به رشد کودک، آتروفی و ضعف عضلانی، سوء جذب آهن و ویتامین ب 12 ( موجب کم خونی می شود)، سوء جذب کلسیم و ویتامین D ( موجب استئوپنی می شود)، شکستگی های پاتولوژیک استخوان و هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه اشاره کرد و گفت: سایر عوارض بیماری آمنوره، ناباروری، تنگی پیلور، اکیموز و پتشی (کمبود ویتامین K) ، خیز و درماتیت هرپتی فورم است .
او ضمن تاکید بر این مطلب که شیوع سرطان های روده در بیماران سلیاکی بالاست، افزود: برخی از افراد مبتلا به سلیاک هیچ علامتی ندارند، زیرا قسمت سالم روده قادر به جذب مواد مغذی کافی برای پیشگیری از بروز علائم است و به همین دلیل برخی از بالغان مبتلا، تنها خستگی و کم خونی دارند .
عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سلیاک
کارشناس مسوول ژنتیک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سابقه خانوادگی بیماری سلیاک، حاملگی و سایر آلرژی‌ها را عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این بیماری عنوان کرد .
کارشناس مسوول ژنتیک دانشگاه گفت: در حال حاضر نمی‌توان از ابتلای به بیماری سلیاک پیشگیری کرد و تنها با رعایت یک رژیم سفت و سخت فاقد گلوتن، می‌توان انتظار یک زندگی طبیعی را در اغلب بیماران داشت .
به گفته دکتر "رستگار" آزمایش خون، بیوپسی دئودنوم با آندوسکوپی و تست های تحمل خوارکی (گزیلوز و لاکتوز) از روش های تشخیصی رایج این بیماری هستند، همچنین یکی از راه های تشخیص توسط خود فرد این است که اگر رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کرد و اگر علائم بیماری اش برطرف شد احتمال سلیاک وجود دارد .
رژیم غذایی فاقد گلوتن
او اساس درمان این بیماری را رژیم غذایی فاقد گلوتن تا پایان عمر برشمرد و اضافه کرد: دوره بهبودی سلیاک با رعایت رژیم غذایی خاص به طور معمول سه تا 6 ماه که البته در بزرگسالان به دو سال هم می‌رسد، بستگی دارد .
کارشناس مسوول ژنتیک معاونت بهداشتی دانشگاه ضمن تاکید بر این موضوع که بیماران مبتلا به سلیاک باید از مصرف مواد غذایی حاوی گندم، جو، چاودار و برخی حبوبات پرهیز و آرد سیب‌زمینی، برنج، عدس، سویا، ذرت و لوبیا را جایگزین آن کنند، گفت: بیشتر مبتلایان به سلیاک به تخم‌مرغ، شکر و روغن حساسیت‌های متفاوتی دارند و از این رو لازم است از مصرف محصولاتی که این گونه مواد در آنها به کار رفته نظیر انواع سس‌ها خودداری کنند .
رستگار افزود: مبتلایان باید از مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس، کالباس، ماکارونی، رشته‌فرنگی، قهوه، نسکافه و تمامی شیرینی‌جات و کیک‌هایی که در آنها از گلوتن یا آرد گندم استفاده شده پرهیز کنند .
این کارشناس ژنتیک مناسب ترین جایگزین بدون گلوتن برای گندم را ارزن معرفی و اضافه کرد: به علت آن که این گونه بیماران از مصرف غلات و برخی حبوبات محروم هستند باید برای جبران کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی از میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت پخته و تازه، گوشت و لبنیات کم‌چرب، ماهی و برنج بسیار استفاده کنند و روغن‌های مایع ذرت و زیتون استفاده کنند .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/15234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید