پیام فارس

آخرين مطالب

بازار شیراز به وقت عید اقتصادي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - همه‌ساله به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم، خرید به یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان بدل می‌شود؛ خریدی که هر سال از دامنه و وسعت آن به دلیل کاهش توان اقتصادی مردم کاسته شده است .
  علی‌رغم اینکه خیابان‌ها و مراکز خرید در سراسر کشور، خصوصا فارس و به‌ویژه شیراز، مملو از جمعیت است و حجم ترافیک عابر پیاده و خودرو، در این ایام به شکل مستمر و در طول تمام ساعت‌های روز، به حد چشمگیری افزایش یافته، اما میزان خرید زیاد نیست !
شهروندان اولین کلام‌شان بالا بودن قیمت کالاهای با کیفیت و بی‌کیفیتی کالاهای نسبتا ارزان قیمت است؛ اغلب مصاحبه شوندگان تنها برای خرید لباس شب عید برای فرزندان خود به خیابان‌ها آمده‌اند و بخشی نیز تامین مایحتاجی نظیر کالاهای خانگی، موادغذایی و بهداشتی و ... اقلام مورد نیاز و ضروری ایام نوروز، بهانه آمدنشان به خیابان است .
بخش عمده‌ای از شهروندان تاکید دارند که امسال با تغییرات شدید قیمت ارز، شاهد رشد قیمت‌ها در تمام اقلام از خوراکی، پوشاکی، لوازم خانگی و ... بوده‌ایم، افزایش قیمتی که با تثبیت نسبی نرخ ارز، روند کاهش نداشته است؛ این موضوع خصوصا در اقلام ضروری مردم در بخش مواد غذایی و بهداشتی، بسیار مشهود است .
ترابی، خانم میانسالی است که برای خرید مایحتاج و اقلام ضروری به بازار آمده و تنها امکان تامین بخشی از نیازهایش را یافته، او به ایسنا گفت: افزایش شدید قیمت برنج، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و .... فشار مضاعفی را خصوصا بر قشر متوسط و پایین جامعه تحمیل کرده؛ خصوصا خانواده‌هایی که جمعیت بیشتری داشته و بر دشواری‌های زندگی آنان افزوده است .
حیدری، کارمند یکی از دوایر دولتی است که روزهای پایانی خدمت سی‌ساله را طی می‌کند، او گفت: علی‌رغم آنکه چند روزی تا پایان سال بیشتر باقی‌نمانده و بارها مسئولان از تامین مایحتاج و اقلام مورد نیاز، خصوصا کالاهای اساسی خبر داده‌اند، اما نگاهی گذرا به قیمت اقلام مختلف نشان از ناهمخوانی توان اقتصادی مردم با هزینه‌های سنگین تامین اقلام ضروری دارد.
او با بیان اینکه 4 فرزند دارد که هیچ کدام نه ازدواج‌ کرده‌اند و نه به شکل دائم شاغل هستند، گفت: حتی تصور اینکه با حقوق کارمندی بتوان یک خانواده شش نفره را اداره کرد، بسیار دشوار است! مسئولان هم تنها حرف می‌زنند و وعده می‌دهند.
خانم جوانی که به همراه خانواده برای خرید آمده است نیز گفت: آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است. مردم آنقدر گفته‌اند و مسئولان آنقدر نشنیده‌اند که دیگر خسته شده‌ایم. این قصه‌ی تکراری خواننده‌ای ندارد و شما هم زحمت نکشید!!
او که حاضر به گفتن نام خود نیست، اعتقاد دارد که اگر عزم جدی برای کنترل بازار وجود داشته باشد، به حتم می‌توان در یک برنامه‌ی زمان‌بندی، مشکلات را کم کرد و این هم وظیفه‌ی مردم نیست.
خانم مسنی که روی صندلی سنگی کنار خیابان مشیرفاطمی شیراز نشسته و عابران را نگاه می‌کند نیز به ایسنا گفت: قبلا خریدها عید تا عید بود، به خاطر همین خرید عید خیلی لذت داشت؛ اما حالا فاصله‌ی خرید کم شده و مردم هم شاید کمتر تمایلی به خرید در روزهای عید را دارند.
او که خود را منیر جعفرپور و بازنشسته معرفی و اضافه کرد: البته کاسب‌ها هم دیگر انصاف گذشته را ندارند؛ شب عید که می‌شود همه جنس‌ها چند برابر قیمت است؛ نمی‌توانی اعتماد کنی که حرف کاسب تا چه حد راست است.
این شهروند اعتقاد دارد که بخشی از مشکلات به مردم باز می‌گردد چرا که مردم می‌خواهند تلافی سختی زندگی را سر یکدیگر در بیاورند و با انصاف با هم رفتار نمی‌کنند؛ اگرچه همین مشکل هم ریشه در فشارهایی دارد که از هر طرف به جامعه وارد می‌شود.
یکی از کسبه‌ی شیراز وضعیت بازار با بد توصیف کرد و گفت: مردم توان مالی مناسبی ندارند و خرید هم نمی‌کنند؛ کاسب جماعت چشم می‌برد و می‌آورد که یک شب عیدی، مناسبتی برسد و فروشی داشته باشد، اما هر سال وضعیت بدتر می‌شود.
حمید که جوانی را رد کرده است، افزود: زیاد شدن مغازه‌ها بدون حساب و کتاب، کاهش قدرت خرید مردم، فشارهای مختلف روانی و اقتصادی و ... مثل یک چرخه‌ بر زندگی تمام افراد تاثیرگذاشته است؛ مردم نه تنها پول که اعصاب هم ندارند!!
رئیس بازرسی اتاق اصناف فارس نیز با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بر قیمت واقعی کالاها از ١٥ اسفند تا پایان فروردین ماه، خاطرنشان کرد: این طرح با حضور ٤٠٠ بازرس رسمی و افتخاری طی دو شیفت کاری اجرا خواهد شد .
محمدمهدی عرب با تصریح اینکه نمی‌توان منکر نوسانات ارزی بر قیمت کالاهای ضروری شد، افزود: اگرچه امروز وضعیت اصناف، وضعیت مطلوبی نیست اما صنوف مختلف استان فارس کارنامه قابل قبولی در فروش فوق‌العاده ایام نوروز ٩٦ و پاییز امسال از خود به جای گذاشتند .
وی ادامه داد: در دهه فجر امسال برخی از اصناف اقدام به فروش و عرضه برخی از کالاها با قیمت های نسبتا مطلوب و تخفیف ١٥ تا ٢٠ درصدی طبق تعرفه اتحادیه متبوع خود کردند .
رئیس بازرسی اتاق اصناف فارس با یادآوری این نکته که براساس قانون نظام صنفی، تخفیفات از تعرفه های خاص برخوردارند، یکی از وظایف اصلی بازرسی اتاق اصناف استان را راستی آزمایی این تخفیف ها عنوان کرد .
عرب اضافه کرد: براساس فاکتورهای موجود در غرفه ها، میزان تخفیف واقعی کالاها مشخص می شود و در صورت عدم تطابق، پرونده تخلف برای فروشنده تشکیل می شود .
وی با تاکید مجدد بر این موضوع که اصناف فارس در فروش بهاره سال گذشته و پاییز امسال نشان دادند که در چارچوب قانون گام بر می دارند، تصریح کرد: البته تداوم این مهم در گروه عدم موازی کاری برخی از دستگاهها با کسبه و بازار است .
رئیس بازرسی اتاق اصناف فارس از راه اندازی یک شیه برخی از بازارچه ها اشاره و با بیان اینکه بد سلیقگی ها و دور زدن قانون موجب عرضه بعضی از اقلام بی کیفیت و فاقد استانداردهای لازم می شود، گفت: در سالهای اخیر به اسم نمایشگاه و بازارچه در شب های پایانی نزدیک به ایام عید، کالای بی کیفیت عرضه می شد که خوشبختانه از سال گذشته با هماهنگی ستاد تنظیم بازار فارس تمهیداتی اندیشیده شد تا جلوی فروش چنین نمایشگاه ها و بازارچه هایی گرفته شود .
عرب یادآور شد: اتاق اصناف استان فارس امسال هم همانند سالهای گذشته مطیع تصمیم گیریهای ستاد تنظیم بازار خواهد بود .
یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس نیز در مصاحبه با ایسنا از برگزاری جلسات مستمر و منظم ستاد تنظیم بازار استان طی ١١ جلسه کاری اشاره و خاطرنشان کرد: تهیه میوه شب عید با محوریت سازمان تعاون روستایی استان از مهمترین اولویت های این ستاد است .
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد تا میوه ها به صورت بسته بندی های متناسب با ایام عید توزیع شوند و پرتقال والنسیایی که هر ساله جزو میوه اصلی این ایام محسوب می شود با توجه به فراوانی در فارس جهت توزیع در استانهای مجاور نیز در دستور کار قرار گرفته است .
رحمانی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار برای نظارت دقیق و کنترل قیمت های اقلام مورد نیاز همانند گوشت، مرغ، برنج و ...تمهیدات لازم را برای ارائه با کیفیت خوب اندیشیده است .
وی از همکاری و هماهنگی دستگاههای نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سازمان بازرسی در ستاد تنظیم بازار در مراکزی که میوه و اقلام مورد نیاز شب عید توزیع می شوند، اشاره کرد و گفت:٦٠ نقطه در شیراز برای فروش کالاهای مورد نیاز ایام نوروز ساماندهی شده است و علاوه بر این مکانها، شهرداری این کلانشهر نیز مراکزی برای فروش اقلام در نظر گرفته که برای هر کدام از نقاط، حضور یک بازرس پیش بینی شده است .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، فروش فوق العاده اصناف از سال گذشته را یکی از اقدامات خوبی برشمرد که در چارچوب سیاست های کلان کشور به عنوان مکانیزمی جایگزین نمایشگاهها قرار گرفت .
رحمانی یادآور شد: با بازرسی های مستمر در این ایام، تلاش خواهد شد که مردم کمترین دغدغه را برای خرید کالاهای مورد نیازشان داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/17487/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید