پیام فارس

آخرين مطالب

نمایش «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر در شیراز به روی صحنه می رود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نمایش «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر و ترجمه داریوش آشوری به کارگردانی علیرضا بنیادی توسط گروه تئاتر رهبین آماده و به روی صحنه می رود.

به گزارش خبرنگار مهر ، این نمایش در 5 پرده و 130 دقیقه اجرا می شود و تلاش شده است که با نگاهی وفادارانه به متن نمایش مکبث، شیوه اجرایی کلاسیک از این اثر را در معرض مخاطبین قرار دهد.
علیرضا بنیادی در این باره به خبرنگار مهر گفت: این شاهکار شکسپیر طی سالهای گذشته بارها و بارها با شیوه های گوناگون در سراسر دنیا به روی صحنه رفته است و این ضرورت اجرای چنین نمایشنامه هایی را در جوامع مختلف گوشزد می کند؛ درونمایه ای برخاسته از فطرت انسان( قبح رذائل و ترویج فضایل) توام با غنای ساختاری و محتوایی و زبان دراماتیک، منجر به خلق شاهکاری دلنشین و بی نظیر برای همه اعصار و جوامع مختف بشری گردیده است.

به گفته کارگردان این تئاتر، از آنجایی که نمایش دارای ویژگی های بی بدیل و منحصربفردی در انتقال مفاهیم و مضامین، نقد شرایط اجتماعی وحضور بی واسطه مخاطب و ارتباط موثر و پایدار می باشد لذا می توان به اهمیت چنین رسانه ای که متاسفانه در جامعه مورد کم لطفی بسیار قرار می گیرد، تاکید کرد. بنیادی عنوان کرد: وجود هنرمندان مجرب و دانشکده های متعدد هنرهای نمایشی در شیراز و تحصیلکردگان هنرهای نمایشی، این امکان را می دهد که به غنای فرهنگی و اجتماعی افزوده شود که در برخی اوقات این ظرفیت ها و پتانسل های موجود مورد بی توجهی مسوولین و نهادهای موثر در حوزه هنرهای نمایشی قرارمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه عدم حمایت های مالی و تبلیغاتی توسط ادارات و نهادهای مربوطه باعث بی انگیزگی، رخوت و نابسامانی در میان هنرمندان می شود ادامه داد: نتیجه اینکه عزلت هنرمند، یا به امورغیر مرتبط مشغول شدن و یا حتی کوچ ناخواسته بسیاری دیگر می شود و این مترادف است با هدر رفتن سرمایه های فرهنگی، اجتماعی این مرزو بوم و صد البته که این اتفاق مبارکی نیست.
بنیادی همچنین از همراهی ابراهیم قابل، حسن فلاح، محمد هاشم پور، آرزو قاسمی، حسین چوپانی، عرفان قشقایی، عبدالرضا خسرویان، خانم نوروزی(مدیر فرهنگسرای هنر) و محسن خباز(مدیر مجوعه فرهنگی هنرشهرآفتاب) تقدیر کرد.
در این تئاتر، رحیم هودی، آرش جمال الدینی، پریسا درافشان، اسماعیل مرزبان، اشکان فرهادی، آرمان احمدی، محمد مهدی نیک عهد، سعید طهمورثی، بهروز داریوشی، محمد جمالدینی، پریسا بصیری پور، امیرحسین کشاورز، حجت دهبان، آزاده بلادی، نشاط آرایش، نسرین محبی فانی، صفورا جامعی، افسون حسن پورشیرازی، صدف آتشی، مریم جهانی، علیرضا سهراب، میثم جوکار، حجت نصاری، محسن زحمتکش، مرتضی سلمانپور، بهنام مرادی، نیلوفر احمدی نبی، تندیس جعفری، احمد نیکخو و امیرحسین هوشنگی نقش آفرینی می کنند.
دیگر عوامل اجرایی تئاتر مکبث؛ کارگردان: علیرضا بنیادی، مشاورین کارگردان: فرامرز شاه قلعه، سعید ذوالنوریان، دستیار کارگردان: محسن استواری، منشی صحنه: نرجس عبودی، مدیر صحنه: امیر ارسلان فاظمی، طراح صحنه: علیرضا بنیادی، اجرای دکور: حجت حکمفرمایی، مهران نرگس نیا، طراح لباس: نرگس شیرازی نژاد، دوخت لباس: زهرا بدیعی فرجام، غزال رضایی، طراح نور: صمد فرهنگ، انتخاب موسیقی: علیرضا بنیادی، اجرای موسیقی: کیمیا درافشان، طراح گریم: فرشاد تندنویس، اجرای گریم: فرشاد تندنویس، فهیمه رحمن ستایش، محمد مهدی ستوده، طراح حرکات رزمی: سامان احمدی، طراح و اجرای پوستر و بروشور: علیرضا احمدی، ساخت تیزر: اردلان زینتی، مدیر تدارکات وامور مالی: مهرداد کاویانی هستند.
در کارنامه هنری علیرضا بنیادی، دکترای هنرهای نمایشی(گرایش ادبیات نمایشی)، عضو گروه نمایش هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، رییس کمیته تخصصی گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، کارگردانی بر شانه های زخمی زینب(س)، هنگامه ای که آسمان شکافت، در قاب ماه، سر برسریر خون قرار دارد.

این نمایش که روایت گر داستان شوم انجام سرداری است به نام مکبث که علیرغم دلاوری ها و رشادت هایی که در غلبه بر دشمنان سرزمینش داشته و به همین سبب علاوه بر سپهسالاری گلامز، به امیری کودور می رسد، در راه بازگشت از فتوحات با خواهران جادوگر مواجه می شود و پیشگویی هایی در خصوص رسیدن به پادشاهی را نیز می شنود. مکبث این موضوع را با همسرش درمیان می نهد و او نیز که عطش رسیدن به قدرت در خود را در می یابد با تحریک مکبث اقدام به قتل «شاه دانکن» که پادشاهی نیکوکار بوده است می کند؛ مکبث به پادشاهی می رسد و در راه حفظ قدرت نامشروع خود دست به کشتار می زند و «بنکو»(همراه و یاورش) و همسر و فرزندان «مکداف»(از دیگر دوستان وی ) را به قتل می رساند و سرانجام توسط مکداف به سزای اعمال خود می رسد، لیدی مکبث هم تاوان سنگدلی های خود را می دهد و با جنونی وحشت آور اقدام به خودکشی می کند. پادشاهی به "ملکم" ، جانشین بر حق "شاه دانکن" ، می رسد و او نوید حکمرانی توام با مهربانی و عدالت می دهد. این نمایش تصویرگر تبعات سقوط ارزش های اخلاقی همچون جاه طلبی میباشد و بیانگر این نکته است که اولا عدول از ارزش ها و فضیلت ها انسانی چه پیامدهای شومی خواهد داشت و دوما ناپایداری ظلم و ستم و بی عدالتی را در جهان نمایش را یادآور می شود.
به گزارش خبرنگار مهر ، تئاتر «مکبث»، از 25 مهرجاری تا 4 آبان ساعت 19 در مجموعه فرهنگی هنر شهر آفتاب شیراز به روی صحنه می رود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/59236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید