پیام فارس

آخرين مطالب

/گزارش/

بازار داغ مكمل‌ها در فارس ورزشي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - فكر اينكه كمي‌ لاغر، اندكي چاق يا قدري قوي‌ترباشيم وقتي با مشورت‌هاي مكرر آدم‌هايي كه خيرخواه هستند و كم اطلاع، گاهي ما رادر مسيرهايي قرار مي‌دهد كه انتهايش مطب‌هاي پزشكان و راهروهاي بيمارستان است و...
به گزارش ايسنا منطقه‌ي فارس هر چه پيش مي‌رويم،تعداد كسانيكه با عوارض كبدي و كليوي ناشي از مصرف داروهاي تقويتي و مكمل‌هايغذايي به مراكز درماني خصوصي و دولتي مراجعه مي‌كنند، بيشتر مي‌شود تا جايي كهشمار بيماران مراجعه كننده به بيمارستان‌ها در استان فارس، روزانه شده است.
روند رو به افزایش مصرف مکمل‌هاي دارويي وغذايي ناشي از بي‌اطلاعي از عوارض سخت و زمين‌گير كننده اين مواد، تبليغات گستردهفروشندگان و عرضه‌كنندگان چنين محصولاتي، نظارت‌ و ورود بعضي باشگاه‌ها و باشگاه‌دارانو ورزشكاران و ... به بازار خريد و فروش چنين موادي، است؛ روندي كه بر شماربيماران مبتلا به عوارض سخت و گاه كشنده مكمل‌ها افزوده است.
به گزارش ايسنا، مکمل‌های غذایی و دارويي موادیاست كه به دليل وجود تركيبات مختلف تغليظ شده، مصرف آنها بايد تابع شرايط و ضوابطيعلمي و براساس آگاهي‌هاي كامل از شرايط بدني مصرف كننده باشد؛ لذا متخصصان تغذيه وپزشكان تنها مرجع براي تجويز استفاده از چنين محصولاتي به‌شمار مي‌روند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر گفت و گو با ايسنا در خصوص تهیه مکمل‌ها از اماکن غیر مجاز هشدار داد و تاكيدكرد كه استفاده از مكمل‌هاي غيراستاندارد و مصرف آنها بدون نظر پزشك يا متخصصتغذيه، بيش از آنكه منافعي براي مصرف كننده داشته باشد، منجر به بروز عوارض مختلفيخواهد شد.
دكتر نيك‌نهاد با اشاره به وجود مکمل‌های قاچاقدر بازار و احتمال وجود آلودگی اين محصولات، تاريخ گذشته بودن يا استفاده از مواد غیرمجاز در تهيه اين محصولات، تنها مکان مجاز و مطمئن عرضه این محصولات را داروخانه‌هادانست .
او خاطرنشان كرد: مکمل‌های موجود در داروخانه‌هاشامل تولیدات داخلی و محصولات وارداتی قانونی است؛ اين محصولات تحت نظر و تایید وزارتبهداشت قرار دارد، اما مکمل‌های موجود در خارج از چرخه داروخانه‌ها در شبکه توزیع تحتکنترل نیست .
نيك‌نهاد گفت: دانشگاه علوم پزشکی خود را در کنارباشگاه‌هاي ورزشي مي‌داند نه در مقابل آنها و آمادگی خود را در خصوص کمک و مشاوره بهباشگاه‌ها اعلام کرده است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيرازتصريح كرد: ما نمی‌گوییم ورزشكاران و ساير شهروندان تحت هيچ عنوان از مكمل‌هايغذايي و دارويي استفاده نكنند؛ حرف ما اين است كه مصرف بايد آگاهانه باشد، يعني بانظر پزشك يا متخصص تغذيه و از مجاري رسمي تهيه و مصرف شود.
مديركل ورزش و جوانان استان فارس نيز در گفت وگو با ايسنا گفت: مجوزهاي ارائه شده به باشگاه‌ها، اجازه فعاليت ورزشي و آموزشي درحوزه ورزش است.
حيدرعلي كامياب كلانتري تصريح كرد: عرضه و حتیمصرف مکمل‌ها اعم از مجاز و غیر مجاز در باشگاه‌ها ممنوع است.
وی همچنین از تشکیل کارگروه سلامت باشگاه‌هايورزشي استان فارس خبر داد و گفت: اين كارگروه متشکل از نمايندگان نهادهاي متوليامر ورزش و دستگاه‌هاي نظارتي و بهداشتي است كه نظارت بر باشگاه‌ها و سالن‌ها واماكن ورزشي را با جديت پيگيري مي‌كند.
كامياب اضافه كرد: اداره كل ورزش و جوانان،دانشگاه علوم پزشكي، هيئت پزشكي ورزشي و پليس اماكن در اين راستا هماهنگي و همكاريخوبي داشته و دارند.
مديركل ورزش و جوانان استان فارس اعتقاد داردكه امروز بيش از 95 درصد از كل باشگاه‌هاي ورزشي فعال و مجوزدار استان فارس بهلحاظ توزيع و مصرف مكمل‌ها، غيرقانوني است، ابراز اميدواري كرد كه با ارتقاء آگاهيباشگاه‌داران و ورزشكاران و شهروندان، شاهد رفع مشكلات موجود در اين زمينه باشيم.
به گزارش ايسنا، سرپرست هيئت پزشكي ورزشياستان فارس پيش از اين گفته بود در نیمه دوم سال 95 بیش از 160 باشگاه ورزشی در شیرازمورد بازرسی ناظران ستاد نظارت بر سلامت باشگاه های استان فارس قرار گرفته است.
دکتر حیدر صفرپور در اولین نشست ستاد نظارت برسلامت باشگاه‌های استان فارس تاكيد كرده بود كه تشکیل اين ستاد با رویکرد تشویق و ترغیبفعالیت اماکن ورزشی به سلامت محور بودن فعاليت‌هاي ورزشي است.
او كه قبول دارد در کنار رویکرد مثبتی که در حوزهورزش و سلامت وجود دارد با بعضی از چالش‌ها و آسیب‌هایی روبه رو هستیم، بسياري از تخلفاتدر زمينه عرضه و مصرف مكمل‌ها را ناشي از ناآگاهي و نبود دانش كافي دانست.
صفرپور گفت: تمام تلاش ستاد نظارت بر باشگاه‌هااین است که فضای ورزشی را بعنوان مکاني ایمن و سالم مطرح و خانواده‌ها و شهروندانرا براي استفاده مطلوب و بي دغدغه از اين اماكن ترغيب كند.
به گزارش ايسنا،‌ علي‌رغم تمام تلاش‌هاي انجامشده از سوي مسئولان، بازار خريد و فروش مكمل‌هاي دارويي و غذايي روز به روز داغ‌ترمي‌شود و همراه با خود بر تعداد كسانيكه با عوارض كبدي و كليوي به مراكز درمانيمراجعه مي‌كنند، مي‌افزايد.
ويترين بسياري از مغازه‌ها مملو از مكمل‌هايياست كه به راحتي در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و فروشندگان و گردانندگان اين مغازه‌هامعمولان مردان جوان ستبر بازويي هستند كه با نمايش اندام‌هاي ورزيده خود، مشتريانرا براي خريد و مصرف اين محصولات ترغيب مي‌كنند؛ جواناني كه خود در قامت يك متخصصتغذيه، ميزان مصرف و شكل مصرف را هم براي هر يك از مكمل‌ها، به خريداران توصيه مي‌كنند.
اگرچه اين ظاهر بازار است و در سايه، تبادلمحصولاتي ديگر رواج دارد؛ انجام تزريق آمپول‌هاي مختلف، ارائه تئوري‌هايي در موردكاهش و افزايش وزن، اضافه كردن توده‌هاي عضلاني و .... بازاري مكاره كه يك سر آنانباشت سود در جيب كاسباني بي‌انصاف و سمت ديگر آن به حراج رفتن سلامت جوانان اينسرزمين است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/5855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید