پیام فارس

آخرين مطالب

بازنشر

فارس ، پیشتاز درارائه خدمات بهورزی به مناطق عشایری اجتماعي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - شیراز - ایرنا - استان فارس برای نسختین بار در سطح کشور ایده ارائه خدمات بهورزی در مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر را کلید زده است و با شروع آموزش 20 بهورز عشایری افق جدیدی در توسعه خدمات سلامت در مناطق محروم این استان گشوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان فارس از جمله استان هایی از کشور است که جمعیت قابل توجهی از عشایر در فصول گرم و سرد سال در مناطق ییلاقی و قشلاق این استان سکنی دارند، کوچ به عنوان شاخصه اصلی زندگی عشایری همچنان دراین مناطق جریان دارد.
دوری از مناطق شهری و مراکز عرضه خدمات سلامت برای این قشر زحمتکش شائبه های فراوان در مفهوم عدالت در سلامت به وجود می آورد، از این رو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اجرای طرح بهورزی عشایری برای نخستین بار در کشور مفهوم عدالت را به سلامت نزدیک کرده و فصل جدیدی در توسعه خدمات بهداشتی درمانی دراین مناطق گشوده است.
مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره به کارگیری نیروی بهورزان عشایر دراستان فارس بیان داشت : در مرحله نخست ٢٠بهورز که 19 نفر از آنان زن و یک نفر مرد است برای فعالیت در ١٩ خانه بهداشت عشایری استان فارس برگزیده شده اند که آموزش های تخصصی را دراین زمینه خواهند دید.
دکتر سیروس وجدانیان با بیان اینکه خانه های بهداشت با حضور بهورزان به کانون اصلی ارائه خدمات سلامت تبدیل شده است گفت: دراستان فارس بیش از 900 خانه بهداشت فعال وجود دارد ، یک سوم از این خانه های بهداشت تک بهورزی، یک سوم دو بهورزی و یک سوم آنها بیش از دو بهورز دارند، استان فارس بیشترین عشایر را دارد و برای نخستین بار در کشور خانه های بهداشت ویژه عشایر مستقر شده است.
وی با بیان اینکه گروه نخست بهورزان عشایر به تعداد 20 نفر آموزش های بهورزی را گذرانده اند گفت: حدود 100 هزار نفر عشایر از جمعیت عشایری استان فارس از خدمات این بهورزان برخوردار می شوند ، این عشایر با کمک بهورزان خدمات بهداشتی مناسبی دریافت می کنند.
مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با زحمات بهورزان، مرگ نوزادان کاهش یافته است؛ در بحث بیماری های واگیر، زحمات بهورزان قابل مشاهده است؛ بهورز محور سلامت و امید به زندگی مردم است.
دکتر وجدانیان همچنین با بیان اینکه استان فارس با داشتن 27 هزار خانوار و148 هزار نفر جمعیت عشایر یکی از قطب های بزرگ عشایر کشور محسوب می شود ارائه خدمات بهورزی عشایری به این قشر از جامعه را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و گفت : فعال سازی تعدد 287 خانه بهداشت از 922 خانه بهداشت در سطح استان برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به عشایر سیار در استان در زمان کوچ انجام شده است.
وی با اشاره به وجود ایل خمسه، ایل قشقایی و ایل ممسنی و طوایف مستقل در مناطق عشایری استان فارس گفت : شهرستان های اقلید، آباده، خرمبید،سپیدان، بوانات، ارسنجان، پاسارگاد، مرودشت وشیراز در فصول ییلاق و شهرستان های داراب ، زرین دشت ، لامرد ، مهر ، خنج ، قیرو کارزین ، کازرون ، لارستان ، جهرم و فسا در فصول قشلاق و مناطقی از ممسنی ، فیروزآباد ، کوار ، خرامه ، سروستان و ارسنجان در دو فصل گرم و سرد سال از خدمات بهورزان عشایری برخوردارند.
مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت : 49 خانه بهداشت عشایری برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به عشایر سیار در ییلاق وقشلاق توسط 87 بهورز عشایر در استان فارس پیش بینی ومصوب شده است.
وی اضافه کرد : همچنین پیگیری های لازم برای دریافت مجوز پذیرش تعداد 20 نفر بهورز عشایر برای خدمت در خانه های بهداشت عشایر انجام شده و آموزش تخصصی آنها کلید خورده است.
مهندس فرانک فتحی کارشناس مسئول امور بهورزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کار گیری بهورزان عشایری را گامی برای توسعه خدمات سلامت در این مناطق دانست و گفت: مراقبت های ویژه برای زنان باردار، مراقبت های کودکان، مراقبت های سالمندان، مراقبت های میانسالان ، مراقبت های نوجوانان و جوانان، بهداشت محیط و حرفه ای، واکسیناسیون و خدمات مجاز درمانی و خدمات و مراقبت های نظام شبکه و خدماتی که در خانه بهداشت ها توسط بهورز ارایه می شود ، توسط بهورز عشایر ارایه می شود.
کارشناس مسئول امور بهورزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : 19 بهورز زن و یک بهورز مرد از آبان سال ١٣٩٥ آموزشهای تخصصی را برای عزیمت به مناطق عشایری آغاز کرده اند و تا آبان ١٣٩٧ آموزش آنها تمام می شود و شروع به کار تخصصی خواهند کرد.
فتحی با بیان اینکه بهورزان عشایر جزو ایل و طایفه عشایری هستند گفت : آنها با ایل کوچ می کنند به ییلاق و قشلاق می روند و همراهی آنها با عشایر موجب می شود که خللی در ارائه خدمات به وجود نیاید.
مصاحبه کننده: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید