پیام فارس

آخرين مطالب

مدیر مرکز اسناد فارس:

مهدی فقیه برند شیراز در سینمای ایران است فرهنگي

  بزرگنمايي:

فارس آنلاین - مدیر مركز اسناد وكتابخانه ملی استان فارس اعتقاد دارد مهدی فقیه، برند شیراز در سینمای ایران محسوبمی‌شود.
به گزارش ایسنا منطقه‌یفارس به نقل از روابط عمومی مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس، در آخرین روز از فستیوالمروری بر سینمای دفاع مقدس كه به میزبانی سینما فرهنگ شیراز برگزار شد، طی مراسمی ازمهدی فقیه، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون قدردانی به عمل آمد.
كوروش کمالی سروستانی، مدیرمركز اسناد وكتابخانه ملى فارس در این مراسم گفت: اگر به راستی تلفیق دستاوردهای ذوقیو تراوشات ذهنی و حسی انسانی در پرند رنگ رنگ شعر، موسیقی، نقاشی و تئاتر و سینما راهنر بی بدیل انسانی تلقی کنیم، هنری که خود حاصل تفکر و اندیشه است و توامان با تلاش‌هایسترگ و نستوه‌پذیر، که نسلی پسین را میراثدارو وامدار نسلی پیشین در این وادی می‌سازد وبر این باور پای بفشریم که هنر خود در تطور تاریخ و در فراز و نشیب رخدادها، رسالتیسترگ را بر دوشِ هوش می‌کشد؛ آنگاه می‌توان بر قامت برافراشته و نام بلند هنرمندان،تکریم و تعظیم در خور روا داشت. آنگاه می‌تواندانست که پویایی و تحرک و بالندگی خود آبشخوری جز هنر نمی‌تواند داشت .

او گفت: هنرمندان چیره‌دست،با خلق آثاری بدیع، عواطف و تجربیات خود را به گونه‌ای شگَرف، آشکاره می‌کنند تا درجهان معنایی مخاطب خویش رخنه کنند؛ در جانو ذهنشان خوش بنشینند و عواطفشان را برانگیزند و با زبانی مشترک و برخاسته از نیستانجان، پیوندی معنوی با آنان بیافرینند. می‌کوشند تا با خلق آثاری ماندنی، آنچهرا که دریافت ناکردنی است؛ در کالبُدی آراسته و دلنشین، برای همگان، قابل فهم سازند.از این روست که عکاسی، نقّاشی، مجسّمه‌سازی، موسیقی ، تئاتر، معماری، طرّاحی، و سینما، امروزه دیگر از مبانی تفکیک‌ناپذیر زندگانی جوامع انسانی شمردهمی‌شوند که تجربه زیباشناختی بشر از جهان را به تفسیر می‌نشینند. و چنانکه تولستویمی‌گوید:«مقصد و مقصود هنر؛ انتقال والاترین احساساتی است که انسان‌ها بدانها دست یافته‌اند ».
كمالی سروستانی ادامه داد:ما امروز خوشبخت مردمانیم که در سایه سار هنرمندانی زیست می‌کنیم که داستان هر یک شریطه‌ایاست مبسوط؛ هنرمندانی که با ذهن پویای خویش و علیرغم تفاوت‌های زبانی و فرهنگی ، آثاریبدیع می‌آفرینند تا دریچه‌ای از دنیایی متفاوت را در مقابل دیدگانمان بگشایند و معنا و مفهومی عمیق را از هستی برایمان به تفسیربنشینند؛ نشاط سرشار از این امر چنان است که در این پساهنگام خزانی ما را به میزبانی و تکریم رادمردی فراخوانده است که نامبلندش در تاریخ این سرزمین چون هنرمندی دوران ساز باقی خواهد ماند .
او اضافه كرد: استاد مهدیفقیه که بی‌شک در بطن هنری خویش، خوش زیسته و خوش در خشیده است. کارگردان، نویسنده،بازیگر و فرهنگوری است صاحب علم و تجربه توام با استعدادی ذاتی و ذوقی وافر. دلباختهفردوسی و سعدی و حافظ است و بازیگری است منعطف و چند وجهی. گویی از گاه زاده شدنش درمبارک سال 1324 شمسی تا به امروز که به قرار انفسی هفتاد و دو سالگی را پسِ پشت می‌نهد؛خمیر مایه او را به کیمیای هنر آغشته‌اند؛ تا اندیشه هنر توامان ذهن و زبانش گردد .
كمالی سروستانی گفت: تئاتردهه چهل در شیراز و ساختار فرهنگی و هنری آن و نیز تجربه آموزش در دانشگاه ونسن فرانسهاو را آماده نقش‌آفرینی ساخت؛ و بدین ترتیب از 1347 فعالیت‌های حرفه‌ایِ نمایشی خودرا آغاز نمود و نخستین بار در فرایند آفرینشی نو از تئاتر، در سال 1349 نمایش رستمو سهراب را همراه با نقال و بازیگر، در شهرها و روستاهای فارس به اجرا درآورد تا نامیماندگار با هنری مانا شود و بدین سان توان هنری او، از اقبالی عام برخوردار گردید .

او ادامه داد: افعی طلایی،نخستین پوستر هنری تئاتر شیراز را نیز او منتشر كرد و از آن پس دلباخته اجرای نمایش‌هایعروسکی شد و گرگین و خوب چهر، بستور، جیجی بیجی، پهلوان کچکلک و.... را به روی صحنهبرد . در نمایش‌های چهار صندوق،افعی طلایی، مستاجر، عکس 4 x 6 ، سایه‌ها نقش‌های به یاد ماندنی خود را اجرانمود و در سال 1368 اولین نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی را تجربه کرد. در سال 1370 بابازی در فیلم هور در آتش ، بیش از پیش بر شهرت و محبوبیت خود افزود و بابا عقیل سینمایایران شد .
مدیر مركز اسناد وكتابخانه ملی فارس گفت: با مرور بر کارنامه سترگ مایه استاد مهدی فقیه، می‌توان تعهدو دلباختگی او را به رسالت هنری‌اش و در پیوستن به سینمای معنا گرا باز یافت. این باوراو را از زمره هنرمندانی ساخت که پس از انقلاب، کوشیدند تا با ایفای نقش‌هایی ماندگار؛تعهد خویش را به دین و باورهای مذهبی و انقلابی پدیدار سازند. بر این اساس با ورودبه این دنیای پیچیده و جادوئی و تاثیرات سحرآمیز آن در راستای پیشبرد اهداف و مقاصدخود بسیار کوشیده و ذهن و اندیشه و خلاقیتش را در این راستا نیز به کار گماشته است.اگر چه در دیگر نقش‌های اجتماعی و کمدی و عارفانه و عاشقانه خویش نیز خوش درخشیده‌استو با ‌چهره، هنر، زبان و لهجه دلنشین خود، برندی برای شیراز در سینمای امروز ایرانشده است .
او گفت: با نگاهی به کارنامهآثار خلق شده او‌، می‌توان بدین معنا راه یافت که استاد مهدی فقیه باورمندانه و آزادانه،اندیشه‌هایش را در راستای تفکرات و ایده‌های خاص خود به کار گرفته و در خلق آثار فاخرو به یادماندنی سربلند بوده ‌است .
|
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/7385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید